Η πιθανότητα να επαληθευτεί το σενάριο της μη συμφωνίας στην αποχώρηση της Βρετανίας από την ΕΕ, επανέρχεται στις προβλέψεις που επιχειρούν τις τελευταίες μέρες (πριν και μετά την αναμενόμενη ψηφοφορία στο κοινοβούλιο και την πρόταση μομφής κατά της Τ.Μέι) πολιτικοί αναλυτές. Προειδοποιούν, επίσης, ότι ο χρόνος είναι ελάχιστος για να γίνουν τα απαραίτητα βήματα προετοιμασίας για ένα τέτοιο ενδεχόμενο, ενώ μία «ξαφνική» έξοδος χωρίς συμφωνία, πέρα από το «μεταβατικό» χάος στη διακίνηση αγαθών και υπηρεσιών, θα μειώσει το ΑΕΠ –σύμφωνα με υπολογισμούς της κυβέρνησης– κατά 7,7%, σε σύγκριση με το εάν παραμείνει η χώρα στην ΕΕ.
Σύμφωνα με ειδικούς συνταγματολόγους, ο ελάχιστος χρόνος για κάθε πιθανό σενάριο (καμία συμφωνία, δεύτερη ψηφοφορία για τη συμφωνία, μία επαναδιαπραγμάτευση –την οποία μέχρι σήμερα αποκλείει η ΕΕ– γενικές εκλογές, πρόταση μομφής ή δεύτερο δημοψήφισμα), είναι περίπου 22 εβδομάδες. Ακόμη και εάν υπήρχε ξεκάθαρο πολιτικό τοπίο και επισπεύδονταν οι διαδικασίες, ο απαιτούμενος χρόνος θα ξεπερνούσε κατά πολύ τα τέλη Μαρτίου. Πάντως, ακόμη και ένας νέος πρωθυπουργός θα βρεθεί και πάλι αντιμέτωπος με τις ίδιες βασικές χρονοβόρες επιλογές.
«Με μόλις 14 εβδομάδες που απομένουν μέχρι η Βρετανία να αποχωρήσει από την ΕΕ, δεν είναι δυνατό να γίνει διαχειρίσιμη η πιθανή αναταραχή ενός Brexit χωρίς συμφωνία» υποστηρίζει ο Τιμ Ντουράντ, ερευνητής και μέλος του think tank Ινστιτούτο για την Διακυβέρνηση, με ειδικότητα στο Brexit, τη διαδικασία διαπραγμάτευσης και την προετοιμασία της κυβέρνησης για την αποχώρηση.
«Αποχώρηση από την ΕΕ χωρίς συμφωνία θα σήμαινε αλλαγή μέσα σε μία νύχτα στις σχέσεις της Βρετανίας με τον υπόλοιπο κόσμο. Υπάρχουν φόβοι για ουρές φορτηγών στα νότια της χώρας και στη βόρεια Γαλλία. Υπάρχει και η έλλειψη βεβαιότητας για τους πολίτες της ΕΕ που ζουν στη Βρετανία και για τους Βρετανούς που ζουν στις 27 χώρες – μέλη. Οι βρετανικές επιχειρήσεις θα δυσκολευτούν να πουλήσουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους στην ΕΕ» γράφει σε άρθρο που δημοσιεύει το Ινστιτούτο.
Όπως αναφέρει, η κυβέρνηση έχει να διαχειριστεί μία μεγάλη λίστα όλων όσων πρέπει να φέρει σε πέρας για να διαχειριστεί τη μη συμφωνία, όπως να δημιουργήσει νέα πληροφοριακά συστήματα στα κυβερνητικά τμήματα, να προστατεύσει τα δικαιώματα των ευρωπαίων πολιτών που ζουν στη Βρετανία, να διαπραγματευτεί συμφωνίες με χώρες εκτός ΕΕ, ενώ στο νομοθετικό μέτωπο, να περάσει τουλάχιστον τρία νομοσχέδια πριν από την έξοδο χωρίς συμφωνία και περίπου 700 κομμάτια δευτερεύουσας νομοθεσίας.
Μία επιχειρηματική έρευνα το Νοέμβριο, εκτιμά ότι το 80% των ενεργειών που πρέπει να κάνουν οι επιχειρήσεις για να προετοιμαστούν για τη μη συμφωνία, δεν έχουν γίνει.
Οικονομική καταστροφή στο πέρασμα Ντόβερ – Καλαί;
Ο Γάλλος πρώην υπουργός και πρόεδρος της περιοχής Ο-ντε Φρανς (που περιλαμβάνει το μεγαλύτερο επιβατικό λιμάνι του Καλαί, το αλιευτικό λιμάνι Μπουλόν-σιρ-Μερ, και το σημαντικό μεταφορικό λιμάνι Δουνκέρκη), Χαβιέρ Μπερτράντ, ηγήθηκε μίας πρωτοβουλίας στη Γαλλία για να διασφαλίσει ότι δεν θα υπάρξει «καταστροφική» αναστάτωση στη διαδρομή Ντόβερ – Καλαί, που συνδέει τη Βρετανία με τη Γαλλία.
Στις αρχές της εβδομάδας, συγκάλεσε τη διακυβερνητική ομάδα μεταφορέων στη Λιλ, όπου συμμετείχε και ο Οργανισμός Οδικών Μεταφορών της Βρετανίας και προειδοποίησε ότι με βάση τα σχέδια της βρετανικής κυβέρνησης για τη διαδικασία των φορτίων στα τελωνεία, θα σημειώνονται περίπου οχτώ ώρες αναμονής για τη διεκπεραίωση του γραφειοκρατικού ελέγχου για ένα τυπικό φορτηγό.
Σε δηλώσεις του στην εφημερίδα Guardian ο Μπερτράντ είπε ότι στο Καλαί έχει ξεκινήσει επειγόντως προετοιμασία σχεδίων για προσωρινές συνοριακές θέσεις ελέγχου και την πρόσληψη περίπου 250 τελωνειακών υπαλλήλων που πιθανώς θα χρειαστούν.
Αλλά και ο Οργανισμός Οδικών Μεταφορών της Βρετανίας προειδοποίησε επίσης για σημαντικές καθυστερήσεις σε φορτηγά που μεταφέρουν τρόφιμα και αγαθά από το Καλαί και έκανε λόγο για «καταστροφή του τομέα μεταφορών» στις 30 Μαρτίου. «Η κυβέρνηση βρίσκεται σε άρνηση σε ό,τι αφορά το μέγεθος του προβλήματος» είπε ο υπεύθυνος πολιτικής του Οργανισμού, που εκπροσωπεί μεγάλες μεταφορικές εταιρίες όπως η DHL.
Ο Μπερτράντ υποστήριξε ότι οι Γάλλοι ανησυχούν τόσο πολύ για το ενδεχόμενο μη συμφωνίας που προχωρούν σε διευθετήσεις για να κρατήσουν ανοιχτό τον διάδρομο του Καλαί. Σύμφωνα με τους μεταφορείς, περίπου 11.000 φορτηγά ημερησίως χρησιμοποιούν το λιμάνι του Ντόβερ, αριθμός τριπλάσιος από αυτόν πριν από την ενιαία αγορά.