Τη σημασία του εγγραμματισμού της κοινωνίας στα Μέσα, κατά την ψηφιακή εποχή, για την εύρυθμη λειτουργία της Δημοκρατίας, υπογράμμισε ο υφυπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, Λευτέρης Κρέτσος, μιλώντας στην παρουσίαση του συλλογικού τόμου: «Εγγραμματισμός στα Μέσα – Media Literacy: σε αναζήτηση της έννοιας και της λειτουργίας της», που πραγματοποιήθηκε το πρωί της Τρίτης στην αίθουσα συνεδρίων του υπουργείου.
«Είναι σαφής σήμερα η απειλή της ιδιότητας του πολίτη, στην εποχή της ψηφιοποίησης της οικονομίας και της πληροφορίας. Το θέμα είναι να μην μετατραπούν οι πολίτες σε παθητικούς δεκτές και παθητικούς καταναλωτές ψηφιακών αρχείων και δεδομένων», σημείωσε ο κ. Κρέτσος.
Παράλληλα, τόνισε ότι η ανάλαφρη συμπεριφορά του καθενός μέσα στα κοινωνικά δίκτυα, «που είναι δημόσιος χώρος», ενέχει τον κίνδυνο να γίνουν οι χρήστες «φορείς ανοησιών» ή και «ψεύτικων ειδήσεων».
«Ο καθένας είναι ένα media outlet, που καταναλώνει και παράγει προϊόν», σχολίασε και συμπλήρωσε ότι το διακύβευμα στην ψηφιακή εποχή είναι «οι πολίτες να μην είναι μόνο χρήστες, αλλά κριτικά σκεπτόμενοι πολίτες», καθώς, όπως είπε, «οι ψηφιακές δυνατότητες είναι άδειες, χωρίς κριτική σκέψη».
Εξάλλου, η σημασία του να εκπαιδευτούν οι πολίτες -και κυρίως οι μαθητές, οι γονείς και οι εργαζόμενοι στα Μέσα- στο να ξεχωρίζουν την αληθινή είδηση από το ψέμα, υπογραμμίστηκε από τους ομιλητές της παρουσίασης.
«Η εκπαίδευση πρέπει να ξεκινήσει από την παιδική ηλικία και να εξελιχθεί στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, ώστε να αναπτυχθεί η κριτική σκέψη των μαθητών και η συνείδηση παραγωγής και αναπαραγωγής ψηφιακών προϊόντων», τόνισε ο Πάνος Κουάνης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΕΚΟΜΕ.
«Εχει έρθει το τέλος της αθώας εποχής, που ό,τι ακούγαμε το πιστεύαμε» σημείωσε η Σοφία Ιορδανίδου, αναπληρώτρια καθηγήτρια Επικοινωνίας και Δημοσιογραφίας στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. «Είμαστε πλέον υποχρεωμένοι να αποκωδικοποιήσουμε και να προσεγγίσουμε κριτικά το κάθε μήνυμα», προσέθεσε και μίλησε για την ανάγκη της επιμόρφωσης των εργαζόμενων στα Μέσα, ώστε να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις, καθώς επίσης και για τις επιστήμες της αγωγής, που έχουν το χρέος επιμόρφωσης για να μεταφέρουν τη γνώση στους αυριανούς πολίτες.
Από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας, η Σοφία Παπαδημητρίου, προϊσταμένη του τμήματος Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων, αναφέρθηκε στις καλές πρακτικές που έχουν αρχίσει να εφαρμόζονται στα σχολεία για την ενημέρωση των μαθητών, την καλλιέργεια της κριτικής τους σκέψης και ανάλυσης, αλλά και ενεργοποίησής τους μέσω δημιουργικής παραγωγής και αναπαραγωγής ψηφιακών προϊόντων.
Η συζήτηση διοργανώθηκε στο πλαίσιο των εορτασμών της 1ης Ευρωπαϊκής Εβδομάδας για την Παιδεία στα Μέσα.
Αθηνά Καστρινάκη