Έως και 50% έχει αυξηθεί ο φόρτος εργασίας στις εταιρείες ταχυμεταφορών (κούριερ) από τις 7 Νοεμβρίου που τέθηκε σε ισχύ το δεύτερο εθνικό lockdown για τη νόσο COVID-19, χωρίς να υπολογίζεται ακόμα η «Black Friday», και δύο εργαζόμενοι εξιστορούν στο Sputnik την καθημερινότητά τους εν μέσω δύσκολων και απαιτητικών συνθηκών.
Τα εμπορικά καταστήματα είναι κλειστά από τις 7 Νοεμβρίου, όταν και τέθηκε σε εφαρμογή το δεύτερο εθνικό lockdown για τη νόσο COVID-19, οπότε οι καταναλωτές έχουν στραφεί στα e-shops για τις αγορές τους.
Ως εκ τούτου, τα προϊόντα παραδίδονται μέσω εταιρειών ταχυμεταφορών (κούριερ) και έτσι ο φόρτος εργασίας αυτού του κλάδου έχει αυξηθεί κατακόρυφα προτού καλά-καλά φτάσει και η «Black Friday» που, φέτος, πέφτει στις 27 Νοεμβρίου.
Δύο εργαζόμενοι σε εταιρείες κούριερ μίλησαν στο Sputnik και εξιστόρησαν την καθημερινότητά τους μέσα σε δύσκολες και απαιτητικές συνθήκες.
«Αύξηση του φόρτου εργασίας έως και 50%»
Ο Γιάννης Διαμαντόπουλος, υπεύθυνος καταστήματος της «Γενικής Ταχυδρομικής» στο Πανόραμα Θεσσαλονίκης, αναφέρθηκε στον φόρτο εργασίας αυτής της περιόδου, τονίζοντας πως έχει αυξηθεί έως και 50%.
Χαρακτηριστικά, ο κ. Διαμαντόπουλος δηλώνει: «Ο φόρτος εργασίας μας έχει ανέβει κατά 50% και στο κατάστημα της περιοχής μου, που δεν εξυπηρετεί μόνο το Πανόραμα Θεσσαλονίκης, παίρναμε 500-600 αποστολές ημερησίως για να παραδώσουμε και, πλέον, βρισκόμαστε στις 1.000, ακόμα και 1.100 την ημέρα. […] Ο όγκος των παραγγελιών σε σχέση και με το προηγούμενο lockdown έχει αυξηθεί ακόμα και κατά 20%».
«Παραδίδουμε μέχρι και 200 τηλεοράσεις την ημέρα»
Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται στις δηλώσεις του και ο Γιάννης Φυντάνης, οδηγός και διανομέας της «Easy Mail» με έδρα το Μοσχάτο, υποστηρίζοντας πως οι παραγγελίες προς παράδοση έχουν αυξηθεί το τελευταίο διάστημα.
Ειδικότερα, ο κ. Φυντάνης αναφέρει το εξής: «Από την πρώτη ημέρα που άρχισε το δεύτερο lockdown, η δουλειά έχει αυξηθεί έως και τρεις φορές. […] Η παράδοση τηλεοράσεων έχει αυξηθεί κατακόρυφα, δηλαδή από εκεί που πριν από το lockdown δίναμε μία-δυο τηλεοράσεις τον μήνα, τώρα δίνουμε μέχρι και 200 τηλεοράσεις την ημέρα και, μάλιστα, πολλών ιντσών».
«Πολλοί φοβούνται λόγω του κορονοϊού»
Μπορεί οι εταιρείες κούριερ να έχουν λάβει αυστηρά μέτρα προστασίας για τη νόσο COVID-19, όπως μάσκες, αντισηπτικά, συχνό καθαρισμό, πλεξιγκλάς και ανέπαφες παραδόσεις, αλλά αρκετοί πελάτες φοβούνται ακόμα και την άμεση επαφή με τους διανομείς.
Χαρακτηριστικά, ο κ. Φυντάνης αποκαλύπτει ότι πολλοί παραλήπτες ζητούν από τους διανομείς να αφήσουν το δέμα στο ασανσέρ και εκείνοι να το πάρουν απ’ αυτό ώστε να μην υπάρχει κάποια άμεση επαφή στην πόρτα του διαμερίσματός τους.
«Ακόμα και ταξί στη “μάχη” των παραδόσεων»
Τόσο ο κ. Διαμαντόπουλος όσο και ο κ. Φυντάνης ξεκαθαρίζουν ότι οι εταιρείες κούριερ έχουν ενισχυθεί σε στόλο και σε προσωπικό, επιστρατεύοντας ακόμα και ταξί, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στις προκλήσεις του δεύτερου lockdown, το οποίο και ανέμεναν.
«Έχουμε κάνει ένα καινούριο πλάνο στο δεύτερο lockdown, γιατί περιμέναμε ότι θα συνδυαστεί με τη “Black Friday” και θα πολλαπλασιαστεί ο όγκος της δουλειάς. Έχουμε εκμισθώσει και κάποια ταξί και έχουμε κάνει και προσλήψεις οδηγών. Η δική μου περιοχή καλυπτόταν με δύο οδηγούς και, πλέον, απαιτούνται πέντε και άλλα τρία ταξί» περιγράφει ο κ. Διαμαντόπουλος.
Ως εκ τούτου, πολλοί πελάτες εκπλήσσονται με την εμφάνιση ενός ταξί έξω από το σπίτι τους, όπως λέει ο ίδιος.
«Οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις εξαρτώνται από τα καταστήματα»
Με τις παραγγελίες να είναι πάρα πολλές, αρκετοί καταναλωτές παραπονούνται για καθυστερήσεις στις παραδόσεις από τις εταιρείες κούριερ, αλλά και οι δύο εργαζόμενοι τονίζουν πως όλα εξαρτώνται από το πόσο γρήγορα θα σταλούν στις ταχυμεταφορές τα προϊόντα από τα εμπορικά καταστήματα.
Αμφότεροι επισημαίνουν πως οι εταιρείες τους είναι σε θέση να παραδώσουν κάποια παραγγελία ακόμα και την ίδια ημέρα, αρκεί τα καταστήματα να τους αποστείλουν γρήγορα τα προϊόντα.
«Η εταιρεία που εργάζομαι, έχει μεριμνήσει και έχει προετοιμαστεί αρκετά καλά γι’ αυτό το lockdown και το αργότερο που μπορεί να καθυστερήσει ένα δέμα είναι μία ημέρα. Παραπάνω από μία ημέρα δεν καθυστερεί σχεδόν τίποτα. Τα πάντα εξαρτώνται από τα καταστήματα. Για παράδειγμα, αν ένα κατάστημα μάς στείλει την παραγγελία τη Δευτέρα, μπορούμε να το παραδώσουμε την Τρίτη -αλλά ακόμα και την ίδια ημέρα- αρκεί εμείς να παραλάβουμε νωρίς-νωρίς το πρωί» δηλώνει ο κ. Φυντάνης.
«Σε αυτό το lockdown γίνονται πιο στοχευμένες αγορές»
Το δεύτερο εθνικό lockdown έχει διαφορά ως προς τα προϊόντα που αγοράζουν οι καταναλωτές καθώς τόσο ο κ. Φυντάνης όσο και ο κ. Διαμαντόπουλος σημειώνουν πως, αυτή την περίοδο, διακινούν κυρίως αγαθά τεχνολογίας, φάρμακα, ρούχα και γενικότερα είδη ψυχαγωγίας, σε αντίθεση με την άνοιξη που προτεραιότητα, μεταξύ άλλων μη χρηστικών αγορών, είχαν οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, οι εκτυπωτές και τα μελάνια/τόνερ λόγω της τηλεργασίας.
Έτσι, ο κ. Φυντάνης σημειώνει: «Πέρα από τηλεοράσεις, οι περισσότεροι σε αυτό το lockdown αγοράζουν εργαλεία -ακόμα και κηπουρικής-, φαρμακευτικά είδη, πολλά βιβλία και ρούχα. Η πρώτη καραντίνα ήταν απρογραμμάτιστη, αλλά σε αυτήν την καραντίνα όλα κυλούν καλύτερα. Νομίζω ότι όλοι μάθαμε από το πρώτο lockdown, επομένως μάθαμε να κάνουμε και πιο στοχευμένες αγορές και όχι τόσο μη χρήσιμες».
«Η “Black Friday” είναι ένα ξενόφερτο έθιμο που έμεινε»
Πολλές εταιρείες καταστημάτων έχουν αρχίσει εδώ και αρκετές ημέρες να κινούνται σε ρυθμούς «Black Friday», κάνοντας φοβερές προσφορές και μεγάλες εκπτώσεις.
Από την πλευρά του, ο κ. Διαμαντόπουλος υπογραμμίζει πως αναμένει ακόμα μεγαλύτερη αύξηση την 27η Νοεμβρίου και προσθέτει: «Η κίνηση στην “Black Friday” περιμένω να είναι αντίστοιχη με πέρσι. Μάλιστα, στις εταιρείες ταχυμεταφορών έχει δείξει πως είναι ένα ξενόφερτο έθιμο που έμεινε, γιατί ο κόσμος το αγάπησε, το αποδέχθηκε και το στήριξε, παρότι στην Ελλάδα δεν παρατηρούνται οι μεγάλες εκπτώσεις του εξωτερικού. […] Η “Black Friday” έρχεται να καλύψει το κενό μεταξύ των ενδιάμεσων φθινοπωρινών και των χειμερινών εκπτώσεων. Υπάρχει, δηλαδή, η σκέψη στους καταναλωτές να κρατήσουν κάποια χρήματα για εκείνη την ημέρα».
Όσον αφορά στην ομαλοποίηση της κατάστασης, ο ίδιος επισημαίνει πως αναμένεται με το που επαναλειτουργήσουν τα φυσικά καταστήματα, αν και ορισμένοι θα συνεχίσουν τις αγορές μέσω e-shop, προτιμώντας την ασφάλεια του σπιτιού τους.
«Οι εταιρείες κούριερ παράγουν έργο και στηρίζουν την εργασία»
Το δίκτυο των εταιρειών ταχυμεταφορών στηρίζει την κοινωνία εν μέσω lockdown, όπως επισημαίνουν και οι δύο εργαζόμενοι, καθώς φτάνει ακόμα και στο πιο απομακρυσμένο σημείο της Ελλάδας, παραδίδοντας φάρμακα και τρόφιμα.
Χαρακτηριστικά, ο κ. Διαμαντόπουλος τονίζει: «Όλες οι εταιρείες ταχυμεταφορών παράγουν έργο, μιας και κρατούν ένα δίκτυο με χερσαίους και νησιωτικούς προορισμούς. Δεν είναι μόνο τα προϊόντα και οι αγορές. Υπάρχουν, για παράδειγμα, φοιτητές που δεν μπορούν να επιστρέψουν στην πατρίδα τους και μεταφέρουμε τρόφιμα. […] Οι εταιρείες ταχυμεταφορών πηγαίνουν και στο πιο απομακρυσμένο χωριό, μέσω και αντιπροσώπων, και διανέμουν φάρμακα και αντισηπτικά σε ανθρώπους που δεν ζουν στα μεγάλα αστικά κέντρα οπότε δεν έχουν άμεση πρόσβαση σε αυτά τα είδη».
Από την πλευρά του, τέλος, ο κ. Φυντάνης επισημαίνει: «Οι εταιρείες ταχυμεταφορών έχουν προσλάβει ανθρώπους έτσι ώστε να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις και να μην υπάρχουν καθυστερήσεις στις παραδόσεις, οπότε ενισχύεται ο τομέας της εργασίας».
Σωτήρης Χαραλαμπόπουλος