Στο τέλος του 2022 το 50% της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα θα καλύπτεται από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, ανέφερε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας μιλώντας σήμερα στο συνέδριο του Εconomist.
Το ποσοστό ήταν 30% το 2018 και αυξήθηκε καθώς στο μεσοδιάστημα προστέθηκαν νέες μονάδες ΑΠΕ ισχύος 5000 μεγαβάτ ενώ ο ρυθμός αναμένεται να επιταχυνθεί τα επόμενα χρόνια: από το 2023 θα εγκαθίστανται νέες μονάδες ισχύος 2000 μεγαβάτ το χρόνο, κάτι που σημαίνει ότι το 2026 το 62% της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας θα προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές. Όπως σημείωσε ο υπουργός, ο νέος νόμος για την απλούστευση της αδειοδότησης των ΑΠΕ θα συνδράμει στην επίτευξη των στόχων, όπως και η αναβάθμιση των δικτύων και η εγκατάσταση μονάδων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας.
Αναφερόμενος στα δίκτυα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μάνος Μανουσάκης εξέφρασε το ενδιαφέρον του Διαχειριστή για μετοχική συμμετοχή στις διεθνείς διασυνδέσεις με Κύπρο – Ισραήλ και με την Αίγυπτο σημειώνοντας ότι ο Διαχειριστής είναι ήδη σε διαπραγματεύσεις με τον όμιλο Κοπελούζου που είναι ο promoter του έργου διασύνδεσης με την Αίγυπτο GREGY. Αναφέρθηκε επίσης στον σχεδιασμό για αναβάθμιση των διασυνδέσεων με τη Βουλγαρία, την Αλβανία και την Ιταλία καθώς και στο ενδιαφέρον για επενδύσεις στη Β.Μακεδονία.
Ο επικεφαλής της μονάδας ανανεώσιμων πηγών και αποθήκευσης του ομίλου Κοπελούζου Γιάννης Καρύδας παρουσίασε τα χαρακτηριστικά της διασύνδεσης με την Αίγυπτο, ένα έργο μήκος 950 χλμ και ισχύος 3000 μεγαβάτ για το ποιο όπως είπε εκτός από τους Διαχειριστές Ελλάδας και Αιγύπτου έχουν εκφράσει ενδιαφέρον ελληνικές και διεθνείς τράπεζες προκειμένου να συμμετάσχουν στην χρηματοδότηση.
Ο αντιπρόεδρος της Eunice Γιώργος Πεχλιβάνογλου παρουσίασε την πρόταση του ομίλου για τη διασύνδεση με την Αίγυπτο μέσω Ανατολικής Κρήτης, πρόταση που συνδυάζεται με το σχέδιο της Eunice για ανάπτυξη ΑΠΕ σε νησίδες του Αιγαίου και διασύνδεση τους με την Κρήτη και την Αττική και είναι, όπως είπε, ένα σχέδιο χρηματοδοτήσιμο που λαμβάνει υπόψη τα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της περιοχής και το διεθνές δίκαιο. Ο κ. Πεχλιβάνογλου αναφέρθηκε επίσης στις μονάδες αποθήκευσης ενέργειας που αναπτύσσει ο όμιλος στην Πτολεμαίδα και την Μεγαλόπολη.
Αναβάθμιση των δικτύων και αποθήκευση ενέργειας είναι δύο τομείς στους οποίους πρέπει να υπάρξει βελτίωση για να προχωρήσουν ταχύτερα οι επενδύσεις σε ΑΠΕ, ανέφερε ο επικεφαλής της Enel Green Power για την Ευρώπη, Αριστοτέλης Χαντάβας.
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΠΕ Ανανεώσιμες, Γιώργος Αλεξόπουλος ανέφερε ότι οι αποφάσεις της ΕΕ που δεν αποκλείουν την συνέχιση της χρήσης οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης μετά το 2035 είναι στη σωστή κατεύθυνση. Συνέστησε προσοχή προκειμένου να μην δημιουργηθεί ευρωπαϊκή εξάρτηση σε πρώτες ύλες από τρίτες χώρες, όπως συνέβη με την εξάρτηση από τον ΟΠΕΚ για το πετρέλαιο και την Ρωσία για το φυσικό αέριο ενώ παρουσίασε το σχέδιο του ομίλου για μετασχηματισμό με προσανατολισμό στις ΑΠΕ, την αποθήκευση ενέργειας και το υδρογόνο.
Την Παρασκευή τα εγκαίνια του ελληνοβουλγαρικού αγωγού φυσικού αερίου
Έως το τέλος του μήνα θα τεθεί σε λειτουργία ο αγωγός φυσικού αερίου Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB), που θα εγκαινιαστεί μεθαύριο Παρασκευή, στην Κομοτηνή, σε τελετή παρουσία των πρωθυπουργών των δύο χωρών, επεσήμανε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, μιλώντας σήμερα στο συνέδριο του Economist.
Ο υπουργός υπογράμμισε το ρόλο της Ελλάδας για την βελτίωση της ενεργειακής ασφάλειας των χωρών της περιοχής αλλά και της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τις υποδομές Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου που λειτουργούν αλλά και τις νέες που σχεδιάζονται, τον αγωγό φυσικού αερίου East Med, τα προγράμματα αναβάθμισης των ηλεκτρικών διασυνδέσεων με τη Βουλγαρία, την Αλβανία, την Ιταλία αλλά και την κατασκευή ηλεκτρικής διασύνδεσης με την Αίγυπτο, κ.α. Σημείωσε δε ότι ήδη ο σταθμός της Ρεβυθούσας καλύπτει καθημερινά έως και το 80 % της ζήτησης στη Βουλγαρία. Ο νέος αγωγός Ελλάδας – Βουλγαρίας θα έχει μεταφορική ικανότητα 3 δισεκ. κυβικών μέτρων αερίου το χρόνο με δυνατότητα αναβάθμισης στα 5 δισεκ.
Ο κ. Σκρέκας περιέγραψε το σχέδιο για την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας, που περιλαμβάνει αξιοποίηση της λιγνιτικής παραγωγής, λειτουργία πέντε μονάδων φυσικού αερίου με ντίζελ αλλά και την επέκταση της δυναμικότητας του σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στη Ρεβυθούσα με τη νέα πλωτή δεξαμενή που θα τεθεί σε λειτουργία ως το τέλος του μήνα. Όπως ανέφερε, σύμφωνα με την ανάλυση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα είναι μια από τις τρεις χώρες της ΕΕ που αντιμετωπίζουν το μικρότερο κίνδυνο σε περίπτωση διακοπής εφοδιασμού με ρωσικό φυσικό αέριο.
Ο εκτελεστικός διευθυντής του IGB Κων/νος Καραγιαννάκος τόνισε ότι ο αγωγός είναι ήδη γεμάτος με φυσικό αέριο και μόλις ολοκληρωθεί η αδειοδότησή του θα ξεκινήσει να παραδίδει φυσικό αέριο στη Βουλγαρία, δημιουργώντας έναν νέο διάδρομο φυσικού αερίου από νότο προς βορρά στις παραμονές του πιο κρίσιμου χειμώνα για την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης. Ήδη όπως ανέφερε αέριο που διοχετεύεται από το ελληνικό σύστημα φθάνει μέχρι τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης ενώ ο IGB και η έναρξη λειτουργίας του νέου πλωτού σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στην Αλεξανδρούπολη το 2023 θα αυξήσουν περαιτέρω τις δυνατότητες εξαγωγών.
Η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ Μαρία Ρίτα Γκάλλι υπογράμμισε ότι με τις επενδύσεις σε σταθμούς συμπίεσης και νέους διασυνδετήριους αγωγούς η δυνατότητα εξαγωγών φυσικού αερίου της χώρας μας θα αυξηθεί από 2,3 σε 8,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως. Υπενθύμισε δε ότι μετά τη διακοπή εφοδιασμού της Βουλγαρίας από την Gazprom, η Ελλάδα είναι η μοναδική πηγή τροφοδοσίας της γειτονικής χώρας.
Την ανάγκη να επιταχυνθούν οι επενδύσεις για την ανακάλυψη και αξιοποίηση των κοιτασμάτων υδρογονανθράκων στην Ανατολική Μεσόγειο που θα συμβάλουν στην βελτίωση της ενεργειακής ασφάλειας στην Ευρώπη επεσήμανε ο γενικός γραμματέας του φόρουμ φυσικού αερίου Ανατολικής Μεσογείου, Osama Mobarez, σημειώνοντας ότι μόνο στο Δέλτα του Νείλου υπάρχουν 200 τρισεκ. Κυβικά πόδια φυσικού αερίου .
Ο Fabrizio Mattana, διευθύνων σύμβουλος του IGI Poseidon τόνισε ότι ο αγωγός East Med έχει μοναδικά χαρακτηριστικά, καθώς μπορεί να μεταφέρει τα βεβαιωμένα αποθέματα φυσικού αερίου της λεκάνης της Ανατολικής Μεσογείου χωρίς να μεσολαβεί διαμετακόμιση από χώρες εκτός ΕΕ, είναι διαθέσιμος για διαφορετικές επιλογές εξαγωγών και είναι επίσης ένα ώριμο έργο τεχνικά εφικτό και οικονομικά βιώσιμο, σχεδιασμένο ώστε να μπορεί να υποδεχθεί υδρογόνο, άρα είναι μια υποδομή με το βλέμμα στο μέλλον.
Κ.Βουτσαδάκης