Ευχάριστη έκπληξη αποτέλεσε η Ελλάδα, η οποία είναι μία από τις πέντε ευρωπαϊκές χώρες που μείωσαν τον αριθμό των θανάτων στους δρόμους από το 2010. Η χώρα μας μαζί με τα κράτη της Βαλτικής και την Πορτογαλία, σημείωσε τις καλύτερες επιδόσεις στην ΕΕ, σύμφωνα με έκθεση σχετικά με την πρόοδο που σημειώθηκε στη μείωση των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα στην Ευρώπη από το 2010, η οποία δημοσιεύθηκε από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών (ETSC), ενεργό μέλος του οποίου είναι το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς».
Σύμφωνα με την συγκεκριμένη έρευνα, ο αριθμός των ανθρώπων που έχασαν τη ζωή τους στον δρόμο στη Μάλτα, στην Ολλανδία και στο Ηνωμένο Βασίλειο ήταν υψηλότερος το 2019, από ότι το 2010. Από την άλλη, η ΕΕ είναι κοντά στο να χάσει το στοίχημα της μείωσης κατά 50% του αριθμού των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα για το 2020. Όμως η εξάπλωση της πανδημίας του κορονοϊού τους προηγούμενους μήνες στην Ευρώπη, μείωσε σημαντικά τα δυστυχήματα ως αποτέλεσμα των περιοριστικών μέτρων κυκλοφορίας και του εγκλεισμού στο σπίτι με αποτέλεσμα στο τέλος του 2020 ο στόχος να μπορεί να είναι υλοποιήσιμος.
Η νέα ανάλυση δείχνει, επίσης, ότι δύο από τους παραδοσιακούς ηγέτες της Ευρώπης σχετικά με την οδική ασφάλεια, η Ολλανδία και το Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ παραμένουν σχετικά ασφαλείς όσον αφορά στην οδική θνησιμότητα, είχαν περισσότερους θανάτους στους δρόμους το 2019 από ό,τι το 2010. Η Γαλλία, η Σουηδία και η Γερμανία έχουν επίσης παρουσιάσει απογοητευτική εικόνα τα τελευταία εννέα χρόνια με μόνο μικρές μειώσεις στον αριθμό των θανάτων. Η Βουλγαρία και η Ρουμανία παραμένουν οι χώρες με τις χειρότερες επιδόσεις της Ευρώπης από την άποψη των ανθρώπων που χάνουν τη ζωή τους στους δρόμους και έχουν σημειώσει μειώσεις κάτω του μέσου όρου τα τελευταία χρόνια.
«Η Ελλάδα έχει σημειώσει αξιοσημείωτη πρόοδο στη μείωση των τροχαίων συμβάντων κατά την τελευταία δεκαετία. Από το 2010 οι θάνατοι στην Ελλάδα μειώθηκαν κατά 44% (από 1.258 το 2010 σε 699 το 2019) και οι σοβαροί τραυματισμοί κατά 63% (από 1.709 το 2010 σε 636 το 2019). Το σύγχρονο δίκτυο 2.100 χλμ. αυτοκινητοδρόμων, ο νεότερος στόλος οχημάτων, η αυξημένη έκθεση στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και οι στοχευμένες εκστρατείες ευαισθητοποίησης έχουν συμβάλει στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας», επισημαίνει μεταξύ άλλων η πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά.
Η οδική ασφάλεια στην ΕΕ αναμένεται να βελτιωθεί την επόμενη δεκαετία χάρη στη νέα νομοθεσία σχετικά με τα ελάχιστα πρότυπα ασφάλειας των οχημάτων και των υποδομών που συμφωνήθηκαν την περσινή χρονιά. Πολλά, όμως, θα εξαρτηθούν από τα λεπτομερή τεχνικά στοιχεία που θα περιλαμβάνονται στους νέους νόμους, οι οποίοι βρίσκονται σε εξέλιξη. Το ETSC ανησυχεί ιδιαίτερα για τις απαιτήσεις για την τεχνολογία Intelligent Speed Assistance (ISA) για νέα οχήματα και τα πρότυπα «άμεσης όρασης» (για τη βελτίωση της ορατότητας των οδηγών γύρω από το όχημά τους) στα νέα βαρέα οχήματα, τα οποία και τα δύο κινδυνεύουν να αποδυναμωθούν μετά τις πιέσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Κυριάκος Παρασίδης