Την επιθυμία των Ελληνίδων επιχειρηματιών κι εργαζομένων να πιστοποιήσουν τις επαγγελματικές τους δεξιότητες και να αποκτήσουν νέες, εξειδικευμένες γνώσεις πάνω σε αντικείμενα που σχετίζονται με την τεχνολογία, το Διαδίκτυο και την τηλεργασία, «φωτογραφίζει» συνεχιζόμενη πανελλαδική έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρηματιών Γυναικών Ελλάδος (ΣΕΓΕ). Αποτυπώνει, παράλληλα, το γεγονός ότι οι γυναίκες επιχειρηματίες και επαγγελματίες δεν θα δίσταζαν να στραφούν σε κλάδους διαφορετικούς από αυτόν στον οποίο δραστηριοποιούνται σήμερα.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με έρευνα του ΣΕΓΕ, που πραγματοποιήθηκε στο διάστημα Αυγούστου – Σεπτεμβρίου 2020 σε δείγμα άνω των 200 γυναικών σε όλη την Ελλάδα και συνεχίζεται, πάνω από επτά στις δέκα γυναίκες (ποσοστό 73,27%) πιστεύουν πως είναι σημαντική η κατάρτιση που οδηγεί σε επαγγελματική πιστοποίηση εξειδικευμένων γνώσεων και δεξιοτήτων (βάσει του περιγράμματος του ΕΟΠΠΕΠ ή ISO 17024). Σχεδόν το σύνολο των γυναικών (ποσοστό άνω του 99%) δηλώνουν πως θα τις ενδιέφερε «αρκετά» (46,53%), «πολύ» (35,15%) ή «πάρα πολύ» (17,82%) να συμμετάσχουν σε ένα πρόγραμμα κατάρτισης, ενώ περίπου επτά στις δέκα (67,33%) επισημαίνουν ότι θα ήθελαν αρκετά (40,1%), πολύ (23,27%) ή πάρα πολύ (3,96%) να απασχοληθούν σε κλάδο διαφορετικό από αυτόν στον οποίο εργάζονται σήμερα.
Μεγάλη ζήτηση για δεξιότητες διαδικτυακού μάρκετινγκ κι εμπορίου και ανάπτυξης e-shop
Ερωτηθείσες πάνω σε ποιο αντικείμενο θα τις ενδιέφερε να καταρτιστούν/επιμορφωθούν, προκειμένου να μπορούν να ανταποκριθούν στις διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες στην αγορά εργασίας (πολλαπλές απαντήσεις), η πλειονότητα των γυναικών «δείχνει» το διαδικτυακό μάρκετινγκ και την ηλεκτρονική διαφήμιση (69,31%) και ακολουθούν το διαδικτυακό εμπόριο και η διαχείριση ηλεκτρονικού καταστήματος (59,41%), η εφαρμογή υγειονομικών πρωτοκόλλων (55,45%), η διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού/εφαρμογή μοντέλου τηλεργασίας (51,98%) και οι δεξιότητες εξαγωγικού στελέχους διεθνούς εμπορίου (50,5%).
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η πρόεδρος του ΣΕΓΕ, Λίνα Τσαλταμπάση, επισήμανε πως ένα από τα σημαντικότερα ευρήματα της έρευνας είναι πως οι γυναίκες επιθυμούν να πιστοποιήσουν τις δεξιότητες και τις ειδικές τους γνώσεις, ενώ ερωτηθείσα πού αποδίδει την αποφασιστικότητά τους να αλλάξουν κλάδο απασχόλησης, απαντά: «Οι γυναίκες πολύ συχνά κατευθύνονται αρχικά σε ένα επάγγελμα που αποτελεί λύση ανάγκης για την άντληση εισοδήματος. Σήμερα, σε μια εποχή που όλα αλλάζουν και το εισόδημα ή τα κέρδη από το τρέχον επάγγελμα ή επιχειρηματική δραστηριότητα μπορεί να συρρικνώνονται, εξετάζουν πώς μπορούν να συνδυάσουν την ανταπόκριση στην πρόκληση που δημιουργεί η πανδημία με το να κάνουν αυτό που πραγματικά αγαπούν και έχει ζήτηση στην αγορά εργασίας».
Προσθέτει πως η ανάγκη να κλείσει το τεχνολογικό χάσμα που υπάρχει τόσο στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρώπης, όσο και μεταξύ ανδρών και γυναικών, αλλά και το έλλειμμα ψηφιακών δεξιοτήτων, αναδείχτηκε πολύ έντονα στη διάρκεια της πανδημίας. Οι γυναίκες σπεύδουν λοιπόν να αναβαθμίσουν και να πιστοποιήσουν τις ψηφιακές τους δεξιότητες, ώστε να καλυφθούν ανάγκες της αγοράς εργασίας και να βελτιώσουν την πρόβασή τους σε αυτή.
Οσον αφορά στα οφέλη που έχει για το εργασιακό μέλλον η συμμετοχή σε προγράμματα κατάρτισης, το 44,06% των γυναικών αναφέρει τη «διεύρυνση νέων εργασιακών ευκαιριών», το 15,35% την «εκκίνηση επιχειρηματικής δραστηριότητας», το 13,37% την «αλλαγή επιχειρηματικής δραστηριότητας», το 32,18% την «περαιτέρω απόκτηση γνώσεων για εξυπηρέτηση της υφιστάμενης επιχείρησής μου», το 39,11% την «εργασιακή εξέλιξη- απόκτηση ιεραρχικά υψηλότερης θέσης», το 32,18% την «απόκτηση νέων αρμοδιοτήτων / νέων καθηκόντων σχετικών με το αντικείμενο του προγράμματος κατάρτισης», το 9,9% τη «διατήρηση της θέσης εργασίας μου» και το 25,5% τη «μισθολογική αύξηση».
Οι σημαντικότερες δεξιότητες
Οι ερωτηθέντες κλήθηκαν να απαντήσουν, επίσης, πόσο σημαντικές θεωρούν κάποιες γνώσεις/δεξιότητες -πολλές από τις οποίες είναι κομβικής σημασίας στην εποχή της πανδημίας- προκειμένου να ανταποκριθούν στις διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες του επαγγέλματός τους καθώς και της αγοράς εργασίας γενικότερα. Αυτές οι δεξιότητες έχουν να κάνουν με την εξ αποστάσεως διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού, τη διαχείριση Υγειονομικών Πρωτοκόλλων, τη χρήση Η/Υ, τη γνώση καλών πρακτικών για διαχείριση χρόνου και βελτίωση απόδοσης, τις ηλεκτρονικές πωλήσεις, τη διαχείριση e-shop, την εξυπηρέτηση πελατών και το διαδικτυακό marketing. Οσον αφορά στη μέθοδο κατάρτισης την οποία θα επέλεγαν οι ενδιαφερόμενες, κυριαρχεί η εξ αποστάσεως κατάρτιση. Συγκεκριμένα, η «συμβατική κατάρτιση» επιλέγεται από το 31,68 %, η τηλε-κατάρτιση από το 37,13% και ο «συνδυασμός συμβατικής και τηλε-κατάρτισης» από το 31,19% των ερωτηθέντων.
Αλ. Γούτα
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΑΠΕ-ΜΠΕ