Σε δήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού προχώρησε ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας FedHATTA, Λύσανδρος Τσιλίδης.
Ακολουθεί η δήλωση του κ.Τσιλίδη:
«Σαν σήμερα, Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού, άλλες χρονιές η Ομοσπονδία FedHATTA και οι Ενώσεις της διοργάνωναν μεγάλες εκδηλώσεις για να τιμήσουν και να γιορτάσουν αυτή την ημέρα. Αυτή τη χρονιά όμως, οι περιστάσεις μας υποχρεώνουν να κρατήσουμε χαμηλούς τόνους.
Συνήθως, ένα πρόβλημα λύνεται όταν αντιμετωπίζεται, και όχι όταν αποφεύγεται. Την τελευταία κρίσιμη διετία, κρατήσαμε αυτή την αρχή με επιμονή και πείσμα, και έτσι αφ’ ενός παραδεχτήκαμε από την πρώτη ημέρα της πανδημίας ότι ο τουρισμός μας αντιμετωπίζει τεράστιο πρόβλημα, και μάλιστα πρωτοφανές ιστορικά, και αφ’ ετέρου περάσαμε απ’ ευθείας στην δράση.
Δε μπορώ να μην αναγνωρίσω την δυσχερή κατάσταση που αντιμετωπίζει ο κλάδος που εκπροσωπώ, γι’ αυτό και η έγνοια μου προσωπικά, όπως και όλων των ανθρώπων της Ομοσπονδίας και των Ενώσεών μας, είναι ακριβώς αυτή, καθημερινά. Προσπαθούμε, συζητούμε, παρεμβαίνουμε, επιμένουμε, μέχρι να δοθούν λύσεις επαρκείς για την βιωσιμότητα των τουριστικών γραφείων στην Ελλάδα.
Όμως, σήμερα, μια επετειακή ημέρα για τον τουρισμό, δεν είναι σκόπιμο να αναφερθώ στα προβλήματα, αλλά στις προκλήσεις που εμφανίστηκαν μέσα από την σκληρή πραγματικότητα που διαμορφώθηκε από τις επιπτώσεις της πανδημίας.
Από τις πρώτες εβδομάδες του ξεσπάσματος της πανδημίας, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού ξεκίνησε να μελετά την παγκόσμια αγορά τουρισμού προτείνοντας την αναδιαμόρφωση του τουριστικού προϊόντος διεθνώς. Στο ίδιο πλαίσιο, ο ΠΟΤ πρότεινε την τόνωση του θεματικού τουρισμού, του αγροτουρισμού, του τουρισμού πολιτιστικής κληρονομιάς κ.ο.κ.
Το ξεχωριστό και καθοριστικής σημασίας πλεονέκτημα που διαθέτει η Ελλάδα, είναι ότι όλες αυτές οι προτάσεις του Π.Ο.Τ. βρίσκουν πρόσφορο έδαφος στη χώρα μας και υπάρχουν μεγάλα περιθώρια τόνωσης των μορφών τουρισμού που αναδύονται ως νέες και δυναμικές τάσεις παγκοσμίως. Καλώς ή κακώς, τώρα που ο τουρισμός υπέστη πλήγμα, είναι η καταλληλότερη εποχή να αναδιαμορφώσουμε το τουριστικό μας προϊόν.
Ο θεματικός τουρισμός μας, ο πολιτιστικός, ο θρησκευτικός και προσκυνηματικός, ο ιατρικός, ο θαλάσσιος, το γιώτινγκ, ο συνεδριακός και άλλες μορφές τουρισμού στη χώρα μας, χρειάζονται τη συστρατευμένη προσοχή επαγγελματιών και Πολιτείας για να αποδόσουν τα μέγιστα.
Η Ελλάδα έχει αστείρευτο πλούτο μνημείων και αρχαιολογικών χώρων, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι το πολιτιστικό της προφίλ δεν χρειάζεται να εμπλουτιστεί περαιτέρω. Ζούμε στην εποχή της επικοινωνίας, της γρήγορης εικόνας, του μάρκετινγκ και της ψηφιοποίησης. Άλλωστε, δεν υπάρχει χώρα χωρίς ιστορία και πολιτισμό, αυτό θα πρέπει να το κατανοήσουμε.
Επιπλέον, η Ελλάδα διαθέτει αρκετά χιονοδρομικά κέντρα και μονοπάτια για να στηρίξει προγράμματα θεματικού τουρισμού, όμως δε μπορούν να προωθηθούν μεμονωμένα. Χρειάζεται μια γενικευμένη καμπάνια.
Και αυτό εκτιμώ ότι είναι το μήνυμα της εφετινής Ημέρας Τουρισμού. Το να επενδύσουμε στην Ελλάδα και στον τουρισμό της με ό,τι διαθέτουμε. Με προσωπική εργασία, με κεφάλαια, με μελέτη, με φροντίδα.
Ο τουρισμός μας έχει ισχυρή θέση στην οικονομία ως πυλώνας ανάπτυξης, όμως δε θα μπορέσει να τη διατηρήσει εάν δεν εργαστούμε όλοι για αυτό».
Γιάννης Ρέτσος: Τα δύσκολα είναι μπροστά μας
Δήλωση του προέδρου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, Γιάννη Ρέτσου με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού
«Ο ελληνικός τουρισμός κατά τη φετινή χρονιά επέδειξε αξιοσημείωτη αντοχή, προσφέροντας μια βαθιά ανάσα στην οικονομία και συμβάλλοντας στην προς τα πάνω αναθεώρηση του ΑΕΠ.
Οι λόγοι αυτής της αξιοσημείωτης αντοχής, είναι πολλοί. Ο πρώτος είναι ότι ο τουριστικός τομέας, επιχειρηματίες και εργαζόμενοι, έδειξαν αξιοθαύμαστη ωριμότητα και επαγγελματισμό, στοιχεία απαραίτητα για την αντιμετώπιση οποιασδήποτε κρίσης. Ο δεύτερος λόγος, είναι οι άμεσες παρεμβάσεις της Πολιτείας και ο τρίτος και ιδιαίτερα σημαντικός, είναι το ισχυρό brand της χώρας.
Όμως, τα πολύ δύσκολα είναι μπροστά μας καθώς οι προκλήσεις που έχουμε να αντιμετωπίσουμε στο άμεσο μέλλον, είναι τεράστιες. Τα χρόνια που οι αφίξεις ήταν ο μόνος δείκτης επιτυχίας, έχουν παρέλθει ανεπιστρεπτί. Για να διατηρηθεί το brand του ελληνικού τουρισμού ισχυρό και η ανταγωνιστικότητά του ψηλά, θα πρέπει ο επισκέπτης να γυρίζει στην πατρίδα του ικανοποιημένος. Και για να συμβεί αυτό, προϋποθέτει την άμεση ενίσχυση των υποδομών, ώστε να ανταποκριθούν στην αυξημένη ζήτηση που θα υπάρξει τα επόμενα χρόνια. Από την άλλη, απαιτεί γενναίες κινήσεις και αποφάσεις, τόσο σε κεντρικό, όσο και σε τοπικό επίπεδο που αρχικά θα θεωρηθεί ότι έχουν κόστος, είναι εκείνες όμως που θα προστατεύσουν τη μελλοντική ποιότητα του προϊόντος.
Είναι σίγουρο ότι κάθε επένδυση στον τουρισμό, επιστρέφει στην ελληνική οικονομία πολλαπλάσια και η ανταπόδοση μπορεί να είναι εντυπωσιακή. Αυτή η νέα κατεύθυνση, το νέο μοντέλο ανάπτυξης, σημαίνει προστασία του περιβάλλοντος, ισόρροπη ανάπτυξη, κοινωνική ανταποδοτικότητα, ρευστότητα στην οικονομία, ενίσχυση της τοπικής απασχόλησης, κοινωνική συνοχή, διατήρηση και ανάδειξη του τοπικού πολιτισμού, διαφύλαξη του μέτρου και της ισορροπίας. Η ολιστική βιώσιμη ανάπτυξη είναι η αναγκαία προϋπόθεση, ο μόνος δρόμος για να μπορέσει η Ελλάδα να πρωταγωνιστήσει με αξιώσεις και την επόμενη, μετά την πανδημία ημέρα».
Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ