Το Τουρκμενιστάν διέκοψε τις εξαγωγές φυσικού αερίου στο Ιράν, σε μια μακροχρόνια διένεξη λόγω καθυστερούμενων οφειλών, είπε η κρατική εταιρεία φυσικού αερίου του Ιράν, λίγες μέρες αφότου η Τεχεράνη είχε δηλώσει ότι το θέμα είχε διακανονιστεί προσωρινά.
«Η Turkmengaz ξαφνικά και με παράλογο τρόπο, σε αντίθεση με την συμφωνία μας, διέκοψε τις παραδόσεις αερίου στο Ιράν, απαιτώντας την άμεση πληρωμή του αμφισβητούμενου ποσού», δήλωσε η Εθνική Ιρανική Εταιρεία Αερίου (ΕΙΕΑ) σε δήλωσή της που αναρτήθηκε στον ιστότοπο ειδήσεων SHANA του υπουργείου Πετρελαίου.
Η Turkmengaz δεν απάντησε άμεσα.
Η ΕΙΕΑ κάλεσε τους καταναλωτές να μειώσουν τη χρήση φυσικού αερίου, αλλά πρόσθεσε ότι αυξήσεις παραγωγής σε εργοστάσια ενέργειας και οι μειώσεις βιομηχανικής χρήσης αερίου θα βοηθήσουν ώστε να αποφευχθούν ελλείψεις στην αγορά κατά τους κρύους μήνες του χειμώνα.
Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ
Το Τουρκμενιστάν διέκοψε τις εξαγωγές φυσικού αερίου στο Ιράν, λόγω οφειλών
Συμβόλαιο 2,7 δισ. δολαρίων για κατασκευή δίδυμων πύργων στην Καμπότζη
Την κατασκευή δίδυμων πύργων στην Καμπότζη προβλέπει συμβόλαιο που υπεγράφη στην Κίνα.
Οι πύργοι αυτοί θα έχουν μεγαλύτερο ύψος από τους δίδυμους πύργους «Petronas» στην Κουάλα Λουμπούρ, ενώ το συμβόλαιο υπογράφτηκε στην πόλη Ουχάν, που είναι η πρωτεύουσα της επαρχίας Χουμπέι, στην κεντρική Κίνα.
Το συμβόλαιο έχει οικονομικό ύψος 2,7 δισ. δολαρίων και υπογράφηκε μεταξύ των εταιριών, Wuchang Shipbuilding Industry Group Co. Ltd., με έδρα την Ουχάν, της Thai Boon Roong (TBR) Group από την Καμπότζη και της Sun Kian Ip Holding Co. Ltd, με έδρα το Μακάο.
Οι δίδυμοι πύργοι θα έχουν ύψος 560 μέτρων και θα ονομάζονται TBR Twin Tower World Trade Center, ενώ θα κατασκευαστούν στην Πνομ Πενχ. Θα είναι υψηλότεροι κατά 108 μέτρα, από τους δίδυμους πύργους Petronas.
Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ
Μικρές αγγελίες του 19ου και 20ου αιώνα σε ένα βιβλίο για την αθηναϊκή καθημερινότητα
Διαφημίσεις ραπτικών μηχανών που αποτελούν τύπο και υπογραμμό της σύγχρονης τεχνολογίας ή νέων μυροπωλείων επί της οδού Ευαγγελιστρίας, ευχαριστήρια προς τους παραβρεθέντες σε γάμους και σε κηδείες, αναζήτηση «γαμβρών», συγχαρητήρια για την απόκτηση διδακτορικών τίτλων, ανακοινώσεις για την απώλεια κομπολογιών, αλλά και πωλήσεις αγροκτημάτων και οικόσιτων ζώων και πτηνών: αυτό είναι το περιεχόμενο μερικών μόνον από τις μικρές αγγελίες τις οποίες συγκεντρώνουν ο Θανάσης Γιοχάλας και η Ζωή Βαϊου στον τόμο «Ο Κίτσος ο Λεβέντης» (από το όνομα ενός προς πώληση γαϊδαράκου) ο οποίος μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Εστία.
Οι δυο ερευνητές αναζήτησαν το υλικό τους σε εφημερίδες και περιοδικά της Αθήνας για ένα χρονικό διάστημα που αρχίζει από το 1833, μια τριετία μετά την ίδρυση του ελληνικού κράτους, και φτάνει μέχρι το 1940 και τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Οπως παρατηρούν στο προλογικό τους σημείωμα, οι αγγελίες είναι τόσο ιδιωτικού όσο και δημόσιου ενδιαφέροντος και αναφέρονται όχι μόνο στην Αθήνα, αλλά και σε άλλες πόλεις με έντονη την παρουσία του ελληνικού στοιχείου, όπως και στο Παρίσι, το Λονδίνο, τη Βιέννη, την Τεργέστη, τη Μασσαλία και το Μόναχο.
Τι ακριβώς, όμως, θα ανακαλύψουμε εδώ; Μα, τις συνήθειες και τις τελετουργίες μιας ολόκληρης εποχής. Συνήθειες και τελετουργίες όπου θα βρούμε τη χαρά και τον πόνο, τη γιορτή και το πένθος, την ανεργία και την κατανάλωση, την πιεστική ανάγκη και τη λαμπρή πολυτέλεια ή τις επιθυμίες της ζωής και τα αδιέξοδα της καθημερινότητας.
Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ
Αύξηση εξαγωγών ελληνικής μπύρας στην Ιταλία 3.505% την τριετία 2013-2015
Η Γερμανία κατά το διάστημα 2013-2015 αποτέλεσε τον σημαντικότερο προμηθευτή μπύρας της Ιταλίας, με συρρικνούμενο, όμως, μερίδιο αγοράς κατά 5,1%.
Κατά το ίδιο διάστημα, ωστόσο, η Ελλάδα σημείωσε εντυπωσιακή πρόοδο, αφού το 2015 ανέβηκε στη 12η θέση στην εξαγωγή μπύρας στην Ιταλία ξεπερνώντας τόσο την Ισπανία όσο τις ΗΠΑ και την Κίνα, ενώ το 2013 βρισκόταν μόλις στην 26η θέση.
Συγκεκριμένα την τριετία 2013-2015 η αύξηση των εξαγωγών της Ελλάδας προς την Ιταλία ήταν 3.505% καταλαμβάνοντας το 0,74% του μεριδίου αγοράς μπύρας της Ιταλίας.
Επιπλέον, αξίζει να σημειωθεί ότι οι εισαγωγές μπύρας της Ιταλίας αυξήθηκαν κατά 11,2%, δηλαδή αναμένεται μια περαιτέρω ανάπτυξη του ελληνο-ιταλικού διμερούς εμπορίου.
Αυτά αναφέρονται σε ενημερωτικό έγγραφο του γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της πρεσβείας μας στη Ρώμη για την αγορά μπύρας στην Ιταλία την περίοδο 2013-2015.
Στο σχετικό έγγραφο σημειώνεται επίσης ότι η Ελλάδα κατατάσσεται στην 21η θέση στην κατανάλωση μπύρας με μόλις 3.845.000 εκατόλιτρα μπύρας, ενώ σχετικά με τον αριθμό ζυθοποιών στην Ευρώπη, το 2014 η Μεγάλη Βρετάνια αριθμεί 1700 επιχειρήσεις κατακτώντας την 1η θέση στην Ευρώπη, ενώ η Ιταλία πλησιάζει σε αριθμό τη Γαλλία με 593 έναντι 660 επιχειρήσεις και η Ελλάδα βρίσκεται στην 23η θέση με μόλις 19 ενεργές επιχειρήσεις.
Σταθερό αρνητικό το ισοζύγιο εμπορίου της Ιταλίας στον κλάδο της μπύρας
Η Ιταλία, παρόλο που δεν έχει μεγάλη παράδοση στην παρασκευή μπύρας, τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει έντονη δημιουργικότητα, με στόχο να συνδυασθεί η μπύρα με το φαγητό. Αυτή ακριβώς η αγάπη για συνδυασμό τον γεύσεων διακρίνει και πολλές ζυθοποιίες – εστιατόρια που τολμούν να πειραματιστούν.
Η συνολική ποσότητα μπύρας, που παράγεται στην Ιταλία την περίοδο 2010-2014, παρουσιάζει μια ανοδική τάση της τάξης του 5,5% ενώ σε ότι αφορά στην κατανάλωση μπύρας στην Ιταλία, όλο το διάστημα 2010-2014, παρουσιάζει σχετικά μικρή αυξητική τάση (+2,9%) και κυμαίνεται σταθερά άνω των 17.000 εκατόλιτρων ετησίως.
Πάντως, η Ιταλία την τελευταία τριετία (2013-2015) διατηρεί ένα σταθερό αρνητικό ισοζύγιο εμπορίου στον κλάδο της μπύρας που ξεπερνά τα 300 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, όμως, πρόκειται για μία διευρυνόμενη αγορά, καθώς ο όγκος εμπορίου αυξήθηκε αυτό το διάστημα κατά 16,8%, με τις εισαγωγές να έχουν αυξηθεί κατά 11,2% και τις εξαγωγές 37,5%. Δηλαδή, το διάστημα 2013-2014 οι εξαγωγές μπύρας της Ιταλίας στο σύνολο τους αυξήθηκαν, αφού η άνοδος των εξαγωγών προς την Ευρώπη υπερκάλυψε την πτώση των εξαγωγών σε χώρες εκτός Ευρώπης. Παρότι όμως οι εξαγωγές μπύρας κατά το υπό εξέταση διάστημα αυξήθηκαν 37,5%, αυτό δεν αναιρεί τη σημασία του καθόλου ευκαταφρόνητου ποσοστού αύξησης των εισαγωγών (11,2%).
Η παραγωγή μπύρας στην Ευρώπη
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, το 2014 η Ιταλία βρισκόταν στη 10η θέση παραγωγής μπύρας, με κυρίαρχη τη Γερμανία, η οποία παρήγαγε 7 φορές περισσότερο από αυτή. Ακόμα, αξίζει να σημειωθεί ότι η Γαλλία ενώ το 2014 βρισκόταν στην 8η θέση, το 2016 ανελίχτηκε στην 6η θέση ως προς την παραγόμενη ποσότητα μπύρας στην Ευρώπη αυξάνοντας την κατά 20,8%.
Παγκοσμίως, όπως προκύπτει από τα στοιχεία, το 2014 πρώτη στην παραγωγή μπύρας ήταν η Ασία με ποσοστό 33,9% και αμέσως επόμενη η Ευρώπη με ποσοστό 27%.
Η χώρα με την μεγαλύτερη παραγωγή μπύρας είναι η Κίνα, η οποία το 2014 παρήγαγε σχεδόν 450 εκατ. εκατόλιτρα μπύρας, ενώ αμέσως μετά ακολουθούν οι ΗΠΑ με 225 εκατ. εκατόλιτρα μπύρας. Στις πιο παραγωγικές ευρωπαϊκές χώρες συμπεριλαμβάνονται η Γερμανία, η οποία είναι 4η σε κατάταξη, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Πολωνία, που είναι 8η και 9η αντίστοιχα καθώς και η Ισπανία, η οποία βρίσκεται στην 11η θέση. Η Ιταλία με ετήσια παραγωγή το 2014 μόλις 1,3 δισ. λίτρα βρίσκεται κάτω από την 26η θέση παγκοσμίως.
Η κατανάλωση μπύρας
Ως προς την συνολική κατανάλωση μπύρας πρώτη κατατάσσεται, για κάθε έτος της περιόδου 2009-2014, η Γερμανία με περισσότερο από 85 εκατ. εκατόλιτρα μπύρας. Η Ιταλία το 2014 βρίσκεται στην 6η θέση με 17.729.000 εκατόλιτρα μπύρας, ενώ η Ελλάδα στην 21η θέση με μόλις 3.845.000 εκατόλιτρα μπύρας.
Οσον αφορά την κατά κεφαλήν κατανάλωση μπύρας, το 2014 η Ιταλία τοποθετείται προτελευταία στην ευρωπαϊκή λίστα (29 λίτρα ανά κάτοικο), αμέσως μετά τη Γαλλία (30 λίτρα ανά κάτοικο), πιθανόν επειδή οι κάτοικοι των δύο αυτών χωρών προτιμούν να καταναλώνουν κρασί αντί για μπύρα. Στην κορυφή βρίσκονται η Τσεχία, όπου κατά μέσο όρο το 2014 ένα άτομο κατανάλωσε 144 λίτρα μπύρας, καθώς και η Γερμανία με την Αυστρία, όπου και αυτές ξεπερνούν τα 100 λίτρα ανά άτομο. Συγκρίνοντας με το κρασί, αξίζει να σημειωθεί ότι η Ιταλία το 2014 κατανάλωσε συνολικά 20,4 εκατ. εκατόλιτρα κατακτώντας την 3η θέση διεθνώς στην κατανάλωση κρασιού, ενώ η κατά κεφαλήν της κατανάλωση ήταν 34 λίτρα/χρόνο φέρνοντας την πάλι στην 3η θέση παγκοσμίως (πηγή: OIV). Αυτός είναι ίσως και ο λόγος που η μπύρα δεν προτιμάται από τους Ιταλούς τόσο πολύ σε σχέση με τους υπόλοιπους ευρωπαίους.
Η χώρα με την μεγαλύτερη κατανάλωση μπύρας είναι η Κίνα, η οποία το 2014 κατανάλωσε σχεδόν 45 εκατ. λίτρα μπύρας, ενώ αμέσως μετά ακολουθούν οι ΗΠΑ με 24 εκατ. λίτρα μπύρας. Οσον αφορά την Ευρώπη, στις χώρες με την μεγαλύτερη κατανάλωση συμπεριλαμβάνονται η Γερμανία, η οποία είναι 5η σε κατάταξη, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Πολωνία, που είναι 8η και 9η αντίστοιχα καθώς και η Ισπανία, η οποία βρίσκεται στην 10η θέση. Η Ιταλία με ετήσια κατανάλωση το 2014 μόλις 1,6 εκατ. λίτρα βρίσκεται στην 25η θέση παγκοσμίως.
Οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην αγορά μπύρας
Τύποι μη μαζικών ζυθοποιιών
* μικροζυθοποιίες: Παράγει λιγότερο από 15.000 βαρέλια ετησίως και το 75% αυτών πωλείται εκτός.
* Brewpub: ένα εστιατόρια/ζυθοποιία που εμπορεύεται τουλ. Το 25% του προϊόντος της εσωτερικά.
* Contract brewing pub: μια επιχείρηση που προσλαμβάνει μια άλλη ζυθοποιία να της παράγει μπύρα.
* Regional craft brewery: μια ανεξάρτητη τοπική ζυθοποιία, η οποία κυρίως παράγει «παραδοσιακή» ή «καινοτόμο» μπύρα.
– Τοπική ζυθοποιία: μια ζυθοποιία με ελάχιστη ετήσια παραγωγή 15.000 και μέγιστη 6 εκατ. βαρέλια.
– Μεγάλη ζυθοποιία: μια ζυθοποιία με ετήσια παραγωγή μεγαλύτερη από 6 εκατ. βαρέλια.
(πηγή: www.brewersassociation.org).
Η Heineken Italia SPA, το 2014, κατείχε την 3η θέση στην παγκόσμια αγορά μπύρας (9,1%) όπου ηγέτιδα είναι η Anheuser-Busch InBev NV(20,8%), ενώ στην ιταλική αγορά είναι η μεγαλύτερη ζυθοποιία με μερίδιο που πλησιάζει το 30%.
Σημειώνεται ότι υπάρχει μεγάλη συγκέντρωση μονάδων παραγωγής τόσο στη βόρεια όσο και στη Νότια Ιταλία, ενώ εμφανής είναι η απουσία μονάδων στην κεντρική Ιταλία, όπου κυριαρχεί η παραγωγή οίνου.
Οσον αφορά των αριθμό των μικροζυθοποιίων, σε ευρωπαϊκό επίπεδο η Ιταλία βρίσκεται στην 3η θέση (491), ενώ στην πρώτη θέση βρίσκεται το Ηνωμένο Βασίλειο με 1.440 μικροπαραγωγούς, τους διπλάσιους δηλαδή από τη δεύτερη κατά σειρά Γερμανία, που αριθμεί 668.
Σχετικά με τον αριθμό ζυθοποιών στην Ευρώπη, το 2014 η Μεγάλη Βρετανία αριθμεί 1700 επιχειρήσεις κατακτώντας την 1η θέση στην Ευρώπη, ενώ η Ιταλία πλησιάζει σε αριθμό τη Γαλλία με 593 έναντι 660 επιχειρήσεις. Η Ελλάδα βρίσκεται στην 23η θέση με μόλις 19 ενεργές επιχειρήσεις.
Γενικότερα, όπως σημειώνεται στο σχετικό έγγραφο, το 2014 το 51,7% της παγκόσμιας αγοράς μπύρας ήταν συγκεντρωμένο σε μόλις 5 εταιρείες, ενώ δέκα χρόνια νωρίτερα 10 εταιρείες κατείχαν το 51% της αγοράς. Παρατηρούμε δηλαδή ότι μόλις μέσα σε μια δεκαετία ο βαθμός συγκέντρωσης διπλασιάστηκε.
Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ
Σε πρώιμο στάδιο η αγορά των διαδικτυακών σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα
Σε πρώιμο στάδιο βρίσκεται η αγορά των διαδικτυακών σούπερ μάρκετ (online supermarket) στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Επιχειρείν (ELTRUN), του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού ερευνητικού έργου UTURN, με 500 online καταναλωτές.
Το παραπάνω συμπέρασμα αποτυπώνεται στο χαμηλό ποσοστό των online αγοραστών (25%) που δήλωσαν πως έχουν αγοράσει κάπως συστηματικά προϊόντα σούπερ μάρκετ διαδικτυακά. Αυτό σχετίζεται με την πλούσια σε εμπειρίες αγορά προϊόντων στο αναβαθμισμένο περιβάλλον των φυσικών καταστημάτων σούπερ μάρκετ, στην δυσκολία επιλογής (π.χ. φρέσκα προϊόντα), αλλά και στο υψηλό κόστος στην παράδοση των συγκεκριμένων προϊόντων που παραγγέλνονται online. Ωστόσο, τα ποσοστά αγορών αναμένεται να αυξηθούν, κυρίως των αναβαθμισμένων νέων online υπηρεσιών των μεγάλων σούπερ μάρκετ, αλλά και η δυναμική εμφάνιση ψηφιακών σούπερ μάρκετ.
Πάνω από τους μισούς συμμετέχοντες στην έρευνα δήλωσαν πως κάνουν την παραγγελία τους ηλεκτρονικά ώστε να εκμεταλλευτούν συγκεκριμένες προσφορές. Αυτό σχετίζεται με την καταγεγραμμένη τάση εδώ και 4-5 χρόνια που 8 στους 10 Ελληνες καταναλωτές κυνηγούν τις προσφορές στις φυσικές αγορές στα σούπερ μάρκετ, ενώ 6 στους 10 δηλώνουν ότι είναι ο κύριος λόγος να επιλέξουν φυσικό κατάστημα.
Ποσοστό 37% των καταναλωτών δήλωσαν πως έχει παραγγείλει ηλεκτρονικά για να καλύψει τις ανάγκες για μια συγκεκριμένη περίσταση, που σχετίζεται με τις αγορές συγκεκριμένου σκοπού (shopping mission) μια τάση λόγω οικονομικής κρίσης που αφορά το de-stocking τρόφιμα για το σπίτι. Το ίδιο ποσοστό δήλωσε πως χρησιμοποιεί το ηλεκτρονικό supermarket για τις εβδομαδιαίες αγορές του που πριν λίγα χρόνια ήταν η κύρια αιτία επίσκεψης στα σούπερ μάρκετ.
Αναφορικά με την παράδοση, η συντριπτική πλειοψηφία (83%) επιλέγει την παράδοση στο σπίτι. Στο πλαίσιο διερεύνησης νέων εναλλακτικών τρόπων παράδοσης και της πρόθεσης χρήσης τους από τους καταναλωτές, η έρευνα επικεντρώθηκε στην υπηρεσία click & collect. Η υπηρεσία αυτή δίνει τη δυνατότητα στον πελάτη να παραλάβει ο ίδιος την παραγγελία του από προκαθορισμένο σημείο το οποίο δεν είναι απαραίτητο να είναι το λιανικό κατάστημα. Το 71% των συμμετεχόντων δήλωσε πως θα χρησιμοποιούσε μια τέτοια υπηρεσία, αλλά η πλειοψηφία δήλωσε πως δεν προτίθεται να πληρώσει για τη χρήση της.
Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει η θετική συσχέτιση που υπήρξε ανάμεσα σε αυτούς που δήλωσαν πως η χρήση υπηρεσιών click & collect, κατά την άποψη τους, μειώνει τις εκπομπές αερίων άνθρακα και της πρόθεσης τους να το χρησιμοποιήσουν στο μέλλον, καθώς επίσης και να πληρώσουν για αυτήν. Η ενίσχυση αυτής της αντίληψης ίσως θα μπορούσε να είναι μια από τις κινήσεις κλειδί για την παρότρυνση των καταναλωτών προς τη χρήση εναλλακτικών μεθόδων παράδοσης προϊόντων.
Τα αποτελέσματα δείχνουν πως το μεγαλύτερο ποσοστό των καταναλωτών δηλώνει ικανοποιημένο από την εμπειρία παράδοσης. Πιο συγκεκριμένα, τα σημεία που φαίνεται να καλύπτουν σε μεγάλο βαθμό τις προσδοκίες των πελατών είναι οι βασικές υπηρεσίες παράδοσης: Η παραγγελία παραδίδεται στην ημερομηνία και ώρα που ήταν προγραμματισμένη (79%), παραδίδεται σωστά (96%) και σωστά συσκευασμένη (88%). Από την άλλη, τα σημεία που δείχνουν να μην ικανοποιούν σε τόσο μεγάλο βαθμό τους καταναλωτές είναι οι προχωρημένες υπηρεσίες που κάνουν όμως την διαφορά, όπως η ευκολία επιστροφής μιας παραγγελίας, καθώς και η ευκολία να λάβουν ενημέρωση σχετικά με το στάδιο που βρίσκεται η παραγγελία τους.
Η σωστή και έγκαιρη παράδοση των προϊόντων γίνεται αρκετά πολύπλοκη στον κλάδο του online λιανεμπορίου τροφίμων. Στην συγκεκριμένη έρευνα εξετάσθηκαν δύο βασικές παραμέτροι και εκτιμήθηκε η ευελιξία των καταναλωτών ως προς αυτές, καθώς και το επίπεδο σημαντικότητας τους σύμφωνα με την άποψη τους.
Η πρώτη παράμετρος αφορά το χρονικό παράθυρο παράδοσης ή παραλαβής της παραγγελίας. Το χρονικό παράθυρο ορίζει το χρονικό διάστημα (συνήθως 2-3 συγκεκριμένες ώρες π.χ. 15:00-18:00) μέσα στο οποίο έχει προκαθοριστεί να παραδοθεί η παραγγελία. Στις παραδόσεις κατ’ οίκον όσο μικρότερο είναι αυτό το χρονικό παράθυρο τόσο μεγαλύτερη πρόκληση και κοστοβόρα επιλογή αποτελεί για τους λιανέμπορους. Αντίθετα, οι καταναλωτές προτιμούν συνήθως μικρό χρονικό παράθυρο ώστε να μην χρειαστεί να δεσμεύουν ώρες από την καθημερινότητα τους, περιμένοντας μια παραγγελία στο σπίτι ή σε οποιαδήποτε άλλο σημείο.
Η δεύτερη αφορά το κόστος παράδοσης αλλά και ένα ενδεχόμενο κόστος που θα είχε ακόμα και η παραλαβή της παραγγελίας από τον ίδιο τον καταναλωτή από κάποιο άλλο σημείο ενδιαφέροντος. Το κόστος παράδοσης αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα στα έσοδα των online αγορών supermarket και πολύ συχνά το κόστος που καλείται να πληρώσει ο καταναλωτής δεν καλύπτει πλήρως το πραγματικό κόστος μεταφοράς της παραγγελίας του.
Τα δωρεάν μεταφορικά που προσφέρουν ως κίνητρο αγορών όλοι σχεδόν οι λιανέμποροι που δραστηριοποιούνται διαδικτυακά, τουλάχιστον από ένα ύψος παραγγελίας και μετά, μεγαλώνει ακόμα περισσότερο αυτή την ψαλίδα. Αρνητική επίδραση στο κόστος μεταφοράς για το λιανέμπορο τροφίμων δημιουργείται στις περιπτώσεις όπου το χρονικό παράθυρο παράδοσης είναι μικρό π.χ. 1 ώρα. Από την άλλη, η προοπτική της παραλαβής της παραγγελίας προϊόντων σούπερ μάρκετ από άλλο σημείο παραλαβής εκτός του καταστήματος παρουσιάζει πολύ διαφορετικές προκλήσεις από αυτές οποιασδήποτε άλλης κατηγορίας προϊόντων, γιατί πρέπει να διατηρούνται σε ειδικές συνθήκες ψύξης/κατάψυξης/ξηρού περιβάλλοντος ανάλογα με τις ανάγκες τους. Η πολυπλοκότητα αυτή δημιουργεί ένα στοιχείο κόστους ανάλογο του χρόνου παραμονής της παραγγελίας στον ενδιάμεσο σταθμό.
Μέρος αυτού του κόστους ενδεχομένως να επιβάρυνε τον πελάτη. Προκειμένου να διερευνηθεί το ερώτημα πόσο ελκυστικό θα μπορούσε όμως να είναι κάτι τέτοιο για τους πελάτες, εξετάσθηκαν 6 διαφορετικοί συνδυασμοί τριών παραμέτρων, του τρόπου παράδοσης, του χρονικού παραθύρου και της τιμής.
Ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να βάλουν σε σειρά προτίμησης αυτούς τους συνδυασμούς υποθέτοντας πως κάνουν τις απαραίτητες αγορές της εβδομάδας διαδικτυακά. Το 36% επέλεξε ως πρώτη την επιλογή να παραλάβουν οι ίδιοι την παραγγελία τους από κάποιο άλλο σημείο ενδιαφέροντος το οποίο βρίσκεται πιο κοντά από το κατάστημα σε αυτούς, με χρονικό παράθυρο μιας ώρας και δωρεάν. Το 26% επέλεξε ως πρώτη την επιλογή η παραγγελία να παραδοθεί στο σπίτι του, με χρονικό παράθυρο 3 ώρες και κόστος 2 ευρώ. Το δείγμα φαίνεται να χωρίζεται στην ομάδα καταναλωτών που επιλέγει με βασικό κριτήριο την τιμή και την ομάδα καταναλωτών που επιλέγει με βασικό κριτήριο την διευκόλυνση του ανεξαρτήτου τιμής.
Η τελική επιλογή προσδιορίζεται από ένα συνδυασμό εξωτερικών παραγόντων. Το εισόδημα του πελάτη, το είδος αγοραστικού ταξιδιού που θέλει να πραγματοποιήσει, η αντίληψη του ως προς την αξιοποίηση του χρόνου του, η περιβαλλοντική του συνείδηση ακόμα και το αν έχει στη διάθεση του μεταφορικό μέσο είναι κάποιοι από τους πιθανούς παράγοντες που ίσως επηρεάζουν την τελική επιλογή.
Μ. Τσιβγέλη
Σε πτώση όλοι οι δείκτες του κλάδου ασφάλισης αστικής ευθύνης οχημάτων το 2015 σε σχέση με το 2014
Σχεδόν όλοι οι δείκτες του κλάδου ασφάλισης αστικής ευθύνης οχημάτων μειώθηκαν το 2015 σε σχέση με το 2014 – ο δείκτης της ιδίας κράτησης ασφαλίστρων μειώθηκε κατά 3,5%, ο δείκτης του κόστους πρόσκτησης εργασιών μειώθηκε κατά 0,5%, ενώ το ποσοστό του δικαιώματος συμβολαίου μειώθηκε κατά 0,6%.
Αυτά αναφέρονται στην οικονομική μελέτη για την Ασφάλιση Αυτοκινήτων 2015 της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος.
Ως προς τη διαχείριση των αποζημιώσεων στον κλάδο της αστικής ευθύνης οχημάτων, η ιδία κράτηση μειώθηκε ελαφρώς στο 85,9%, αλλά παραμένει μεγαλύτερη από την αντίστοιχη στους λοιπούς κλάδους. Ο δείκτης ζημιών οικονομικού έτους 2015 (αναλογία έτους) μειώθηκε περαιτέρω στο 44,2%, αλλά παραμένει μεγάλη η απόσταση σε σχέση με τους λοιπούς κλάδους κατά ζημιών (28,6%). Μείωση επίσης παρατηρήθηκε στον δείκτη ζημιών αφαιρουμένης της συμμετοχής των αντασφαλιστών (ιδία κράτηση) στο 47,2%, αλλά στους λοιπούς κλάδους παραμένει χαμηλότερα (27,6%). Τέλος, οι προβλέψεις για εκκρεμείς ζημίες τέλους έτους του κλάδου αστικής ευθύνης οχημάτων σε σχέση με τις υποχρεώσεις για αποζημιώσεις (αναλογία έτους) αυξήθηκαν σε μεγάλο βαθμό και παραμένουν πολύ υψηλότερες από ότι συμβαίνει στους λοιπούς κλάδους κατά ζημιών. Παρόμοια είναι η εικόνα όταν συγκρίνονται οι εκκρεμείς αποζημιώσεις με την ιδία κράτηση των ζημιών του έτους.
Η παραγωγή του κλάδου
Η παραγωγή του κλάδου ήταν 1,08 δισ. ευρώ (2014: 1,23) και συμμετείχε με 29,0% στο σύνολο της συνολικής παραγωγής ασφαλίστρων, ενώ οι καταβολές αποζημιώσεων εκτιμάται ότι ανήλθαν περίπου στο ύψος των 579 εκατ. ευρώ το 2015 (648 εκατ. ευρώ το 2014).
Η μεγαλύτερη, σε όγκο ασφαλίστρων, κάλυψη των αυτοκινήτων είναι η υποχρεωτική ασφάλιση αστικής ευθύνης έναντι τρίτων, της οποίας η παραγωγή μειώθηκε από το 1,03 δισ. ευρώ το 2014, στα 888 εκατ. ευρώ το 2015 (-13,5%).
Σύμφωνα με τα καταγεγραμμένα στοιχεία των ασφαλισμένων οχημάτων έτους 2015, η κατηγορία επιβατικά – ταξί αποτελεί το 71,7% του πλήθους οχημάτων ενώ επί του ποσού των δηλωθεισών ζημιών αντιστοιχεί στο 77,8% του συνόλου.
Οι πληρωθείσες αποζημιώσεις της ασφάλισης αυτοκινήτων κατά τη διάρκεια του 2015 έφτασαν τα 579 εκατ. ευρώ (2014: 648).
Οι ασφαλιστικές προβλέψεις που έχουν σχηματιστεί συνολικά από τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις για το 2015 και έχουν καταγραφεί στο σκέλος του παθητικού των ισολογισμών τους ανήλθαν στα 2,4 δισ. ευρώ για τον κλάδο ασφάλισης αστικής ευθύνης οχημάτων. Σε αυτό συμμετέχουν με 2,1 δισ. ευρώ οι ίδιες οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις και 0,3 δισ. ευρώ είναι η συμμετοχή των αντασφαλιστών.
Μειώθηκαν τα τροχαία αυξήθηκαν οι νεκροί
Τα τροχαία ατυχήματα στα οποία περιλαμβάνονταν νεκροί και τραυματίες μειώθηκαν το 2015 έναντι του 2014 και έφθασαν τις 11,6 χιλιάδες. Αντίθετα, οι νεκροί αυξήθηκαν από 793 το 2014 σε 805 το 2015 ενώ οι τραυματίες (βαριά και ελαφρά) μειώθηκαν. Οι κυριότερες αιτίες θανατηφόρων ατυχημάτων οφείλονται στην κίνηση στο αντίθετο ρεύμα, την απόσπαση προσοχής και την υπερβολική ταχύτητα.
Αναλόγως του είδους του ατυχήματος, τα περισσότερα θανατηφόρα αποδίδονται στις συγκρούσεις, τις εκτροπές και τις παρασύρσεις πεζών.
Αυξήθηκαν οι κλοπές αλλά και οι εξιχνιάσεις
Σχετικά με τις κλοπές τροχοφόρων, η Ελληνική Αστυνομία πληροφορεί ότι τελέστηκαν περί τις 26.500 κλοπές και 673 απόπειρες. Από τα παραπάνω περιστατικά, περίπου 8.000 εξιχνιάστηκαν. Ο αριθμός των κλοπών είναι αυξημένος σε σχέση με το 2014, το ίδιο όμως ισχύει και για τις εξιχνιάσεις.
Στην Ευρωπαϊκή ασφαλιστική αγορά, ο κλάδος αυτοκινήτου είναι επίσης πολύ σημαντικός. Κατείχε μερίδιο αγοράς 38,5% επί των ασφαλίσεων κατά Ζημιών, ενώ η παραγωγή του αυξήθηκε κατά 0,1% το 2014 και έφτασε τα 130,5 δισ. ευρώ.
Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ