Την Παρασκευή 27 Μαρτίου, γιορτάστηκε η παγκόσμια ημέρα θεάτρου για πρώτη φορά στην ιστορία της με κλειστές τις θεατρικές αίθουσες, σχεδόν σε όλο τον κόσμο. Το κλείσιμο πολιτιστικών χώρων σε πολλές χώρες οδήγησε αναπόφευκτα στην ακύρωση και αναβολή εκδηλώσεων. Ωστόσο, όλο και περισσότεροι καλλιτέχνες ανά τον κόσμο ξεκίνησαν να διαθέτουν ελεύθερα στο διαδίκτυο κάποιες από τις παραστάσεις τους για όσο καιρό μένουμε σπίτι.
Το ΑΠΕ-ΜΠΕ συγκέντρωσε ορισμένες από αυτές και τις παρουσιάζει:
– Παλαιότερες παραγωγές του Εθνικού Θεάτρου είναι διαθέσιμες για online παρακολούθηση στο πλούσιο ψηφιοποιημένο αρχείο του (http://www.nt-archive.gr/), το οποίο εκτός από τις μαγνητοσκοπημένες παραστάσεις περιλαμβάνει ακόμα, προγράμματα, κριτικές, φωτογραφίες και ηχογραφήσεις. Μεταξύ άλλων το κοινό, μπορεί να δει: τους «Βρυκόλακες» του Ίψεν σε σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου (1997) με τους Ελένη Χατζηαργύρη και Χρήστο Πάρλα (http://www.nt-archive.gr/playMaterial.aspx?playID=610), τον «Κύκλο με την κιμωλία» του Μπρεχτ (2005) σε σκηνοθεσία Κώστα Τσιάνου με τη Λυδία Κονιόρδου (http://www.nt-archive.gr/playDetails.aspx?playID=329), και την « Έντα Γκάμπλερ» του Ίψεν σε σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη (2004) με την Φιλαρέτη Κομνηνού (http://www.nt-archive.gr/playMaterial.aspx?playID=95#videos).
Ακόμη, στο YouTube είναι διαθέσιμο το «Γάλα» του Βασίλη Κατσικονούρη σε σκηνοθεσία του Νίκου Μαστοράκη (2006), με τους Μάνια Παπαδημητρίου, Γιάννο Περλέγκα, και Κωνσταντίνο Παπαχρόνη (https://www.youtube.com/watch?v=GnrjzH3_ZJo).
– Με τη «Μεγάλη Χίμαιρα» του Μ. Καραγάτση, ξεκίνησε στις 24 Μαρτίου, η online παρουσίαση παραστάσεων από την εικοσαετή διαδρομή του θεάτρου Πορεία, μέσα από την ιστοσελίδα www.poreiatheatre.com, εντελώς δωρεάν. Δώδεκα είναι συνολικά οι παραστάσεις που θα προβληθούν και κάθε ημέρα είναι διαθέσιμη, από τις 10:00 το πρωί έως τις 10:00 το πρωί της επόμενης ημέρας, μία διαφορετική παράσταση από το αρχείο του θεάτρου. Επιπλέον, θα είναι ελεύθερη η πρόσβαση και στα προγράμματα των παραστάσεων αυτών, τα περισσότερα εκ των οποίων περιέχουν και το κείμενο της παράστασης.
-Από τις 19 Μαρτίου ξεκίνησε η νέα υπηρεσία του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν, «Το Θέατρο Τέχνης -και- στο σπίτι» (www.theatro-technis.gr), που με χαμηλό αντίτιμο δίνει τη δυνατότητα της on demand παρακολούθησης των παραστάσεων που διακόπηκαν λόγω της αναστολής λειτουργίας των θεατρικών σκηνών της χώρας. Τα έσοδα από την νέα υπηρεσία θα διατίθενται στους καλλιτέχνες, στους συντελεστές και σε όλους τους άλλους εργαζόμενους του Θεάτρου Τέχνης. Παράλληλα, το Θέατρο Τέχνης ετοιμάζει «βιβλιοθήκη» με αρχειακό υλικό από παραστάσεις περασμένων ετών που θα διατίθενται δωρεάν.
-O διακεκριμένος χορογράφος Δημήτρης Παπαϊωάννου, προσφέρει την εξάωρη περφόρμανς «Μέσα» (Παλλάς, 2011), με τους τριάντα ερμηνευτές σε ένα μονοπλάνο χωρίς μοντάζ (https://vimeo.com/74864424), αλλά και το «2»- την πρώτη του δουλειά μετά τις τελετές των Ολυμπιακών Αγώνων που παρουσιάστηκε το 2006 στο Θέατρο Παλλάς και αγκαλιάστηκε θερμά από το αθηναϊκό κοινό (https://vimeo.com/76409048). Τη μουσική της παράστασης υπογράφει ο Κωνσταντίνος Βήτα.
– Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου, το Θέατρο Σταθμός, δίνει τη δυνατότητα στους θεατρόφιλους να παρακολουθήσουν στην ιστοσελίδα του stathmostheatro.gr, για επτά ημέρες και χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση, δύο από τις μεγαλύτερές του επιτυχίες. Πρόκειται για τις παραστάσεις «Ο Ουρανός και… το Παντελόνι του», των Λούλα Αναγνωστάκη – Ιάκωβου Καμπανέλλη, με τους Νένα Μεντή και Χρήστο Χατζηπαναγιώτη και «Ο ήχος του όπλου», της Λούλας Αναγνωστάκη, με τους Πέγκυ Σταθακοπούλου, Τζένη Σκαρλάτου, Σταύρο Μερμήγκη, Βασιλική Τρουφάκου, Αγησίλαο Μικελάτο και Κώστα Νικούλι.
– Ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ) προσφέρει δωρεάν online παρακολούθηση τις τρεις οπερέτες που ανέβηκαν στο Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας» κατά τις καλλιτεχνικές περιόδους 2018 – ’19 και 2019 – ’20, στηρίζοντας την εκστρατεία «Μένουμε Σπίτι». Μέσα από την ιστοσελίδα www.opanda.gr μπορεί το κοινό να απολαύσει δωρεάν τις οπερέτες: «Η Εύθυμη Χήρα» του Φραντς Λέχαρ, «Η Ωραία Ελένη» και «Ο Ορφέας στον ‘Αδη» του Ζακ Όφενμπαχ σε σκηνοθεσία Ισίδωρου Σιδέρη.
-Μία από τις πιο καινοτόμες λυρικές σκηνές της Ευρώπης, η Εθνική Όπερα των Βρυξελλών (La Monnaie), ύστερα από υποχρεωτικό κλείσιμο λόγω του κορονοϊού, αποφάσισε να διαθέσει online, έως τις 19 Απριλίου 2020, μερικές από τις πιο αξιοσημείωτες παραγωγές της των τελευταίων ετών, στο πλαίσιο της καινούριας διαδικτυακής της «εικονικής σεζόν». Ανάμεσά τους και τη δημοφιλή όπερα του Βέρντι, «Aida», σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού, η οποία είχε ανέβει στη σκηνή της το 2017, αποσπώντας διθυραμβικές κριτικές (https://www.lamonnaie.be/en/streaming/1679-aida).
– Από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις τις περσινής χρονιάς, ο «Θείος Βάνιας» σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγγανάρη, είναι πλέον διαθέσιμη στο YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=cPPw7UxH7_4). Παίζουν: Ανθή Ευστρατιάδου, Παναγιώτης Καλαντζόπουλος, Σύρμω Κεκέ, Κώστας Κουτσολέλος, Μαρία Μαγκανάρη, Υβόννη Μαλτέζου, Δημήτρης Ντάσκας, Γιωργής Τσαμπουράκης.
– Διαθέσιμη είναι η πρώτη δουλειά της ομάδας ΠΥΡ (Αργύρης Ξάφης, Ιώ Βουλγαράκη, Δέσποινα Κούρτη) «Γλέντι στον καιρό της πανούκλας» του Αλεξάντρ Πούσκιν, που είχε παρουσιαστεί για πρώτη φορά στο Βυρσοδεψείο τον Ιανουάριο του 2013 (https://www.youtube.com/watch?v=FRgUENOuZGU), καθώς και η παράσταση «’Αφιξις» της ομάδας ΠΥΡ, η οποία παρουσιάστηκε στη Μικρή Επίδαυρο το 2017 στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου (https://www.youtube.com/watch?v=A2Km_5aVeIE).
-«Για τον απογευματινό σας καφέ, κερνάμε έναν Χρύσιππο» έγραψε σε ανάρτησή του στο Facebook ο Θάνος Σαμαράς ανεβάζοντας στο vimeo (https://vimeo.com/365971456) τον «Χρύσιππο» που παρουσίασε το καλοκαίρι του 2019 στο Φεστιβάλ Αθηνών. Πρόκειται για ένα κείμενο του Δημήτρη Δημητριάδη, που εμπνέεται από τον μύθο του καθηλωτικά όμορφου Χρύσιππου, γιου του Πέλοπα και της Νύμφης Αξιόχης. Παίζουν οι: Ράνια Οικονομίδου Σοφία Κόκκαλη, Νίκος Καραθάνος κά.
– Διαθέσιμη online είναι η πρώτη εκδοχή της παράστασης «Αβελάρδος και Ελοΐζα», της ομάδας Sforaris, σε κείμενο και σκηνοθεσία του Γιάννη Καλαβριανού, που παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Αθηνών το καλοκαίρι του 2014 με τους Ελένη Κοκκίδου, Γιώργο Γλάστρα, Χριστίνα Μαξούρη και με τη συμμετοχή μιας ομάδας δεκατριών ερασιτεχνών (https://www.youtube.com/watch?v=xi0p-__4sEY). Επίσης, διαθέσιμη είναι και η πρώτη δουλειά της ομάδας, «Παραλογές ή μικρές καθημερινές τραγωδίες», που παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Αθηνών το 2010 και βασίστηκε σε τέσσερα δημοτικά τραγούδια και σε στίχους του Τάσου Λειβαδίτη.
– Επτά παραστάσεις από την ομάδα Σημείο Μηδέν μπορεί να παρακολουθήσει το κοινό στον ακόλουθο σύνδεσμο: (https://vimeo.com/simeiomiden). Μεταξύ αυτών συναντάμε το «Εμείς»- το δυστοπικό αριστούργημα του Γιεβγκιένι Ζαμιάτιν που προφητεύει έναν κόσμο ολοκληρωτικού ελέγχου και καταστολής δοσμένο σε μία παράσταση σωματικού θεάτρου σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου (2015).
– «Ένας καλός λόγος» υπάρχει για να δείτε την παράσταση του Αργύρη Πανταζάρα που είχε παρουσιαστεί στο Θέατρο οδού Κυκλάδων – Λευτέρης Βογιατζής το 2018, έναν αμείλικτο μονόλογο βασισμένο σε κείμενα των Φίοντορ Ντοστογιέφσκι και Βασλάβ Νιζίνσκι, σε σκηνοθεσία του ίδιου και της Ελίνας Μαντίδη (https://vimeo.com/313173495?fbclid=IwAR0teDdkZ-ZX3VfUlAUXJTU5qtcUu9Nix_Gu627X_YpOKrJ0zSYNVAzesHw).
Ν. Μπακοπούλου
Online θέατρο για όσο καιρό «μένουμε σπίτι»
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ