Ψηλά στη λίστα των εθνικών νηολογίων παραμένει η ελληνική σημαία από πλευράς επιδόσεων και επιθεωρήσεων ελέγχου πλοίων.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα που έδωσε στη δημοσιότητα κατά την 56η συνεδρίασή της ο αρμόδιος διεθνής φορέας, η επιτροπή Paris MoU, η ελληνική σημαία έχει την τρίτη καλύτερη επίδοση της λευκής λίστας με 617 επιθεωρήσεις και μόνο πέντε κρατήσεις πλοίων για το 2022. Η ετήσια αξιολόγηση του Paris MoU βασίζεται στον συνολικό αριθμό επιθεωρήσεων και κρατήσεων, για σημαίες πλοίων με τουλάχιστον 30 επιθεωρήσεις, κατά τη διάρκεια μιας κυλιόμενης περιόδου 3 ετών 2020-2022.
“Η ελληνική σημαία βρίσκεται σταθερά στις υψηλότερες θέσεις των εθνικών νηολογίων, γεγονός που αναδεικνύει τις υψηλές ποιοτικές προδιαγραφές των πλοίων που φέρουν την ελληνική σημαία. Υπενθυμίζεται ότι η υψηλότερη κατάταξη συνεπάγεται και λιγότερους ελέγχους κατά τον ελλιμενισμό των πλοίων.” αναφέρει σε ανάρτησή του στο διαδίκτυο το Ναυτικό Επιμελητήριο. Στην επιτροπή συμμετέχουν συνολικά εκπρόσωποι από 27 χώρες και τα αποτελέσματα των επιθεωρήσεων βασίζονται στις συνολικές επιδόσεις ενώ οι σημαίες κατατάσσονται βάσει μία συγκεκριμένης λίστας που μπορεί να είναι “λευκή” “γκρι” η “μαύρη”.
Τα πλοία που εντάσσονται στη «μαύρη λίστα», υπόκεινται σε αυστηρές επιθεωρήσεις σε όποια λιμάνια προσεγγίζουν καθώς από προηγούμενους ελέγχους προκύπτει ότι δεν πληρούν όλες τις διεθνείς προδιαγραφές σε θέματα ασφάλειας ναυσιπλοΐας, προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος, πυρασφάλειας, επάνδρωσης.
Στη Λευκή, Γκρι και Μαύρη Λίστα για το 2022 συμπεριλήφθηκαν συνολικά 67 σημαίες, εκ των οποίων 39 συμπεριελήφθησαν στη Λευκή, 18 στη Γκρι και 9 στη Μαύρη. Η Δανία διατήρησε την πρώτη θέση στη Λευκή Λίστα ενώ ο Παναμάς έπεσε στη δεύτερη βαθμίδα του γκρίζου καταλόγου.
Το 2019 και πριν την έλευση της πανδημίας ο συνολικός αριθμός σημαιών στη Λίστα ήταν 68, εκ των οποίων 41 στη Λευκή, 16 στη Γκρι και 13 στη Μαύρη. Η σύγκριση του 2022 με το 2019 δείχνει μια μετατόπιση σημαιών από τη Λευκή στη Γκρι Λίστα. Η Μαύρη Λίστα μειώθηκε κατά τέσσερις σημαίες.
Στις πρώτες 15 θέσεις της Λευκής Λίστας η οποία περιλαμβάνει συνολικά 39 χώρες βρίσκονται στην πρώτη θέση η Δανία με 1.121 επιθεωρήσεις και 9 κρατήσεις και ακολουθούν η Ιταλία με 802 επιθεωρήσεις και 7 κρατήσεις η Ελλάδα με 617 επιθεωρήσεις και 5 κρατήσεις η Ολλανδία 2.536 επιθεωρήσεις και 39 κρατήσεις η Νορβηγία η Σιγκαπούρη η Φινλανδία η Κύπρος το Βέλγιο το Ηνωμένο Βασίλειο οι Μπαχάμες η Τουρκία η Σουηδία το Χονγκ Κονγκ η Ιαπωνία κ.α..
Η Δανία βρέθηκε στην κορυφή του καταλόγου για δεύτερη φορά, με εννέα κρατήσεις σε 1.121 επιθεωρήσεις, ενώ η Ιταλία ανέβηκε από τη 10η θέση στη δεύτερη με επτά κρατήσεις και 802 επιθεωρήσεις ενώ η Ελλάδα από την έκτη θέση στην τρίτη με πέντε κρατήσεις σε 617 επιθεωρήσεις. Η Λιβερία έπεσε από την 16η θέση στην 25η με 156 κρατήσεις σε 4.569 επιθεωρήσεις, ενώ οι Νήσοι Μάρσαλ έπεσαν από την 15η θέση στην 18η, με 145 κρατήσεις σε 4.703 επιθεωρήσεις.
Στη Γκρι Λίστα περιλαμβάνονται 16 χώρες μεταξύ άλλων η Κροατία, η Σαουδική Αραβία η δημοκρατία της Κορέας το Μαρόκο, o Άγιος Βικέντιος και Γρεναδίνες η Ινδία, ο Παναμάς, το Ιράν, ο Λίβανος η Σουηδία, οι Φιλιππίνες, το Μπελίζ, η Αίγυπτος οι Νήσοι Κουκ το Παλάου, το Αζερμπαϊτζάν, Άγιος Χριστόφορος και Νέβις και η Ουκρανία. Με 366 συλλήψεις σε 5.472 επιθεωρήσεις, ο Παναμάς βρέθηκε στον “γκρίζο” κατάλογο του Μνημονίου, πέφτοντας 10 θέσεις από την προηγούμενη φορά στην 46η θέση.
Στη Μαύρη λίστα περιλαμβάνονται 9 χώρες η Τανζανία, τα νησιά Κομόρες, η Σιέρρα Λεόνε το Βανουάτου η Αλβανία το Τόγκο η Αλγερία η Μολδαβία και το Καμερούν. Το Καμερούν συνέχισε να βρίσκεται στην τελευταία θέση της μαύρης λίστας, η οποία είναι η τρίτη και χαμηλότερη βαθμίδα. Κατέγραψε 22 συλλήψεις σε 93 επιθεωρήσεις μεταξύ 2020 και 2022 και χαρακτηρίστηκε ως “πολύ υψηλού κινδύνου”, το μοναδικό μητρώο που κέρδισε τον ύποπτο τίτλο. Η Τανζανία βρέθηκε στην κορυφή της μαύρης λίστας με 14 συλλήψεις σε 125 ελέγχους, πέφτοντας από την τελευταία θέση της γκρίζας λίστας από την προηγούμενη περίοδο.
Από την 1η Ιουλίου 2023 οι νέες λίστες επιδόσεων θα χρησιμοποιούνται για τον υπολογισμό του Ship Risk Profile (προφίλ κινδύνου).
To Paris MOU ξεκίνησε την δραστηριότητά του το 1982, όταν 14 ευρωπαϊκές χώρες συμφώνησαν να συντονίσουν τις προσπάθειες επιθεώρησης από το κράτος λιμένα.
Το εκτελεστικό όργανο, η επιτροπή ελέγχου του κράτους του λιμένα συνεδριάζει μία φορά το χρόνο, ή σε μικρότερα χρονικά διαστήματα, εάν είναι απαραίτητο.
Στις συνεδριάσεις της επιτροπής ελέγχου του κράτους του λιμένα συμμετέχουν ως παρατηρητές εκπρόσωποι του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) και της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας (ΔΟΕ), καθώς και εκπρόσωποι διαφόρων συνεργαζόμενων ναυτιλιακών αρχών και άλλων περιφερειακών συμφωνιών για τον έλεγχο του κράτους του λιμένα.
Η επιτροπή ασχολείται με θέματα πολιτικής, χρηματοδότησης και διοίκησης και επικουρείται από τεχνικά όργανα που έχουν συσταθεί στο πλαίσιο του οργανισμού.
Η Συμβουλευτική Επιτροπή Μνημονίου Συνεννόησης (ΣΣΣ) βοηθά την Επιτροπή Ελέγχου του Κράτους του Λιμένα να εστιάζει σε βασικά θέματα και ειδικότερα κατευθύνει τη Γραμματεία ή το Μνημόνιο Συνεννόησης των Παρισίων μεταξύ των συνεδριάσεων της Επιτροπής Ελέγχου του Κράτους του Λιμένα.