Υπάρχει όραμα για βιώσιμη ανάπτυξη στο ελληνικό λιανεμπόριο; Ποιες οι προϋποθέσεις για την κατανόηση των σύνθετων αλλαγών που λαμβάνουν χώρα λόγω της ταχύτατης ψηφιοποίησης και «πράσινης» μετάβασης της παγκόσμιας οικονομίας. Στην εμπέδωση της «κουλτούρας του μετασχηματισμού» στην ελληνική εμπορική επιχείρηση συνέβαλε αποφασιστικά το διεθνές Συνέδριο Future of Retail 2022 της ΕΣΕΕ, το οποίο προσέγγισε ολιστικά επί 2+1 ημέρες την «εικόνα του μέλλοντος» του φυσικού και του ηλεκτρονικού καταστήματος.
Η μόδα την εποχή της ψηφιακής αναπαραγωγής της
Ο κλάδος της ένδυσης αποτελεί παραδοσιακά κεντρικό άξονα του λιανικού εμπορίου. Υπάρχει μόδα χωρίς αντικείμενο την εποχή της ψηφιακής πραγματικότητας; Πως επηρεάζει ο κόσμος του metaverse τη μόδα του μέλλοντος; Οι σκέψεις των σχεδιαστών για τη μόδα της νέας πραγματικότητας φτάνουν πλέον και στη δομή του ρούχου. Ο πραγματισμός της εποχής και η νέα ψηφιακή πραγματικότητα στρέφει την προσοχή προς μία μεταβολή της σχέσης μας με το σώμα. Υποστηρίζεται μάλιστα ότι σε αυτή την αλλαγή, την οποία επιτάχυνε η πανδημία του Covid-19, έχουμε ανάγκη να νιώθουμε την κάλυψη και όχι την έκθεση του δέρματος στο περιβάλλον. Η νέα ψηφιακή πραγματικότητα αλλάζει όμως και τον τρόπο που οι αισθήσεις μας αντιλαμβάνονταν τη μόδα. Πως να διαλέξεις ένα ρούχο αν δεν μπορείς να αγγίξεις το ύφασμα;
Η απάντηση βρίσκεται εντός της νέας πραγματικότητας, που καλεί το βλέμμα να αποκτήσει αισθητήρες αφής. Γιατί η μόδα προβάλλει στις οθόνες μας. Σημασία έχει το βλέμμα και όχι η αφή; Μήπως περνάμε σε μία αντίληψη «οπτικής αφής», καθώς μέσα από τους υπολογιστές μαθαίνουμε και να φοράμε τα ρούχα βλέποντας το άβαταρ μας ή κάποιο ολόγραμμα να φορά ψηφιακές εκδοχές ρούχων; Τα ρούχα αυτά απελευθερώνονται από συμβάσεις τεχνικής κατασκευής ή άλλων περιορισμών (ταυτότητας, φύλου, μεγέθους κ.λπ). Είναι άφθαρτα, ανθεκτικά, «αιώνια». Μήπως και βαρετά; Ποιες είναι οι ψηφιακές πλατφόρμες, τα εργαλεία της τεχνολογίας και οι designers που προσφέρουν υπηρεσίες ψηφιακής μόδας; Μία συλλογή από ψηφιακά ρούχα έχει οικονομικούς περιορισμούς; Που θα φοράμε και για ποια περίσταση την ψηφιακή γκαρνταρόμπα μας; Οι παραπάνω προβληματισμοί θα αποτελέσουν τον άξονα της συνάντησης σχεδιαστών ενδύματος, ψηφιακών καλλιτεχνών και ειδικών της μόδας στην ημερίδα με τίτλο «Η μόδα την εποχή της ψηφιακής αναπαραγωγής της».
Η βιομηχανία της μόδας μετά την πανδημία
Η συζήτηση έθιξε της σημασία της βιωσιμότητας του λιανικού εμπορίου στο χώρο της μόδας καθώς και στις ισχυρές αναταράξεις που προκάλεσε η πανδημία. Ο συγκεκριμένος επιμέρους κλάδος βρίσκεται πλέον υπό ραγδαίο μετασχηματισμό με την ενεργειακή κρίση να ασκεί επιπλέον πιέσεις. Πλέον αναδύεται δυναμικά η τάση επαναχρησιμοποίησης των προϊόντων αλλά και η σημασία στήριξης των τοπικών παραγωγικών μονάδων. Ειδικότερα η κυρία Έλις Kις, δημοσιογράφος, Fashion Feature Director Vogue Greece θεωρεί πως η μόδα πέρασε σε νέα ημέρα με χαρακτηριστικά τη βιωσιμότητα τις συνεργασίες μεταξύ μεγάλων επιχειρήσεων, την προτίμηση του Τik Tok έναντι των διαφημίσεων και τη metaverse εποχή με τα ψηφιακά πορτρέτα. Ο κύριος Δημήτρης Ματεμτζής Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος Intrafashion Group (Pink Woman) υπογράμμισε τη σημασία των τοπικών φυσικών καταστημάτων μετά την πανδημία καθώς αυξάνονται οι ανάγκες για απευθείας φυσικές αγορές αλλά και τη βαρύτητα της πρόληψης, των σχέσεων εμπιστοσύνης με τους καταναλωτές και της κεφαλαιακής επάρκειας. Η κυρία Αγνή Αναστασίου Business Unit Director NYX (L’Oreal Greece) στάθηκε ιδιαίτερα στην ηθική βιωσιμότητα αλλά και στις καινοτομίες στο χώρο όπως οι εφαρμογές των virtual καλλυντικών ή virtual face τονίζοντας τη σημασία της τεχνολογίας στο χώρο. Ο κύριος Μελέτης Καραμπίνης Σύμβουλος Συνδέσμου Κατασκευαστών Ετοίμων Ενδυμάτων γνωστοποίησε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μόλις έθεσε τις βάσεις για ένα νέο οικονομικό σύστημα μόδας για τα επόμενα χρόνια τονίζοντας ότι ο κλάδος χρειάζεται ορθή βιομηχανική πολιτική για τον επιτυχή μετασχηματισμό. Τη συζήτηση συντόνισε η δημοσιογράφος κυρία Έφη Φαλίδα.