Περισσότεροι από 26.000 θάνατοι στους δρόμους σημειώνονται κάθε χρόνο στην Ευρώπη, σύμφωνα με τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας και Μεταφορών (ETSC). Βασική αιτία αποτελεί η μεγάλη ταχύτητα που αν ήταν μικρότερη τα θύματα θα ήταν πολύ λιγότερα.
Λόγω αυτής της έρευνας, αναπτύχθηκε τα τελευταία χρόνια ένα νέο σύστημα, γνωστό ως σύστημα περιορισμού ταχύτητας (ISA). Αυτό το σύστημα ειδοποιεί τον οδηγό εάν υπερβαίνει το όριο ταχύτητας. Σε περίπτωση που ο οδηγός δεν συμμορφωθεί και συνεχίζει να κινείται με μεγάλη ταχύτητα, τότε το σύστημα επέμβει στη λειτουργία του κινητήρα.
Αυτό το σύστημα θα είναι υποχρεωτικό για όλα τα νέα αυτοκίνητα από τα μέσα του 2022. Ήδη η Renault και η Volvo έχουν ανακοινώσει ότι όλα τους τα μοντέλα θα έχουν τελική ταχύτητα 180 χλμ./ώρα, με στόχο την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων που οφείλονται στην υπερβολική ταχύτητα. Ο περιοριστής ταχύτητας είχε ανακοινωθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή από το 2019.
Το σύστημα θα λειτουργεί μέσω GPS, όπου θα παίρνει ανά πάσα στιγμή τα δεδομένα της ταχύτητας, θα τα αξιολογεί και μετά θα προβαίνει στις ανάλογες προειδοποιήσεις. Σε περίπτωση που ο οδηγός αγνοήσει τις προειδοποιήσεις θα υπάρχει επέμβαση στον τρόπο λειτουργίας του κινητήρα μειώνοντας την ροή του καυσίμου ή της ηλεκτρικής ενέργειας.
Τα οφέλη του συστήματος αναμένεται να είναι πολλαπλά, καθώς εκτός από την μείωση των τροχαίων και των θανάτων στους δρόμους, θα υπάρχουν μειωμένες εκπομπές ρύπων. Σταδιακά οι αυτοκινητοβιομηχανίες ευθυγραμμίζονται με τις συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με την Ford να αξιοποιεί την προώθηση του ISA στα οχήματα της γκάμας της.
Σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές του συστήματος, αυτό θα μπορεί να παρακάμπτεται. Αρχικά αν ο οδηγός επιμένει και κρατά πατημένο το γκάζι και να έχει υψηλή ταχύτητα, τότε θα ενεργοποιείται ένα έντονο οπτικό-ακουστικό σήμα που θα υπενθυμίζει στον οδηγό ότι κινείται υπερβολικά γρήγορα και ότι θα πρέπει να μειώσει ταχύτητα. Αν συνεχίσει τότε θα επέμβει. Όμως σε αυτή την φάση το σύστημα θα έχει διακόπτη on/off. Με την εκκίνηση του αυτοκινήτου θα υπάρχει ενεργοποιημένη αυτή η επιλογή, αλλά θα μπορεί με το πάτημα ενός κουμπιού να απενεργοποιηθεί από τον οδηγό.
Κυριάκος Παρασίδης