18.9 C
Athens
Τετάρτη, 30 Οκτωβρίου, 2024
spot_img
ΑρχικήΥΠΟΔΟΜΕΣΚ. Καραμανλής: Δεν θα σταματήσουν τα έργα υποδομής λόγω ανατιμήσεων

Κ. Καραμανλής: Δεν θα σταματήσουν τα έργα υποδομής λόγω ανατιμήσεων

Για την προσυμβατική διαδικασία δύο κομβικών έργων με αναθέτουσα αρχή την ΕΡΓΟΣΕ, ενημερώθηκε χθες από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή, τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιο για τις υποδομές, κ. Γιώργο Καραγιάννη και τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΕΡΓΟΣΕ, κ. Χρήστο Βίνη, η Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής των Ελλήνων. Συγκεκριμένα, η ενημέρωση αφορούσε το έργο της Β΄ φάσης ανάπτυξης του Σ.Σ. Αθηνών και του έργου της εγκατάστασης συστήματος ηλεκτροκίνησης στη νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή Κιάτο – Ροδοδάφνη.
Η Β΄ φάση ανάπτυξης του Κεντρικού Σιδηροδρομικού Σταθμού Αθηνών, προϋπολογισμού μελέτης €42,1 εκατ. (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), θα ολοκληρωθεί σε ορίζοντα τριετίας. Το έργο αφορά την αναπροσαρμογή της γραμμολογίας, ανακατασκευή των λειτουργικών του στοιχείων (αποβάθρες, διαβάσεις πεζών κλπ.), εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης και παράλληλη κατασκευή των απαραίτητων υποδομών (θεμελιώσεις) για τα κτιριακά έργα που θα ολοκληρωθούν μελλοντικά.
Το δεύτερο κομβικό έργο έχει ως αντικείμενο την ηλεκτροκίνηση στο τμήμα της γραμμής Κιάτο – Ροδοδάφνη, προϋπολογισμού μελέτης €84 εκατ. (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) και θα υλοποιηθεί σε ορίζοντα τριετίας. Η νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή έχει μήκος 70,6 χιλιόμετρα και με τη λειτουργία της ηλεκτροκίνησης, τα τρένα θα μπορούν να αναπτύσσουν ταχύτητα έως και 200 χιλιόμετρα/ώρα. Παράλληλα, περιλαμβάνονται τηλεπικοινωνιακά συστήματα πληροφόρησης επιβατών, σύστημα ανακοινώσεων, κλήσεων ανάγκης και ενδοεπικοινωνία, κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης, φυτεύσεις, εγκατάσταση αντιθορυβικών πετασμάτων σε εντοπισμένα σημεία.
Προσωρινός μειοδότης είναι η ένωση οικονομικών φορέων «INTRAKAT – ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑ Α.Τ.Ε.», με μέση τεκμαρτή έκπτωση 7,50% και με συνολική προσφορά ύψους 31,5 εκατομμυρίων ευρώ. Η συνολική προθεσμία περάτωσης όλων των κατασκευών του έργου, είναι για την περίοδο Τ1 οι 30 μήνες και για τη δεύτερη περίοδο Τ2 οι 36 μήνες,
Προσωρινός μειοδότης του έργου ανακηρύχθηκε η ένωση οικονομικών φορέων ΤΕΡΝΑ – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, με μέση τεκμαρτή έκπτωση 18,34%, και με συνολική προσφορά 55,4 περίπου εκατομμύρια ευρώ.
Οι προθεσμίες περάτωσης του έργου είναι κι εδώ αντίστοιχες, δηλαδή 30 μήνες για την περίοδο Τ1 και 36 μήνες για την περίοδο Τ2.
Η πορεία των έργων υποδομών και οι τιμές των υλικών
Ο κ. Καραμανλής ενημέρωσε την Επιτροπή για την πορεία των έργων υποδομών και τις συνέπειες της ενεργειακής κρίσης και του πολέμου στην Ουκρανία στις τιμές των υλικών, θέμα για το οποίο ο Υφυπουργός Υποδομών, κ. Γιώργος Καραγιάννης, κατέθεσε τροπολογία την περασμένη εβδομάδα.
Ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε ότι ήδη το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είχε προβεί σε ενέργειες για τις αναθεωρήσεις των τιμών των υλικών και την προστασία του κλάδου των κατασκευών.
Ανέφερε ειδικότερα ότι: 
Πρώτον, προχώρησε η έκδοση συντελεστών αναθεώρησης για τα πρώτα τρία τρίμηνα του 2021 για 495 εργασίες με υλικά όπως ο χάλυβας, το αλουμίνιο, ο χαλκός, το PVC, το ξύλο, η άσφαλτος.
Δεύτερον, στις 2 Ιουνίου, δημοσιεύθηκε το ΦΕΚ με την Υπουργική Απόφαση για τους συντελεστές αναθεώρησης τιμών δημοσίων έργων και για το τέταρτο τρίμηνο του 2021.
«Με αυτήν προβαίνουμε σε μια επιπλέον, ρεαλιστική αναθεώρηση που πλησιάζει το 10%, έναντι των συντελεστών του τελευταίου τριμήνου του 2021», τόνισε ο κ. Καραμανλής, αναφέροντας ότι έχουν προστεθεί και άλλες 70 εργασίες, συνολικά δηλαδή έχουν εκδοθεί συντελεστές αναθεώρησης για 565 άρθρα εργασιών όλων των κατηγοριών έργων.
Τρίτον, με νομοθετική ρύθμιση – και αυτή είναι η ουσία της τροπολογίας που κατατέθηκε την προηγούμενη εβδομάδα – προβλέπεται η απολογιστική πληρωμή συγκεκριμένων μόνο υλικών ασφάλτου, PVC και πολυαιθυλενίου, για περιορισμένο μόνο χρόνο από την έναρξη ισχύος της ρύθμισης και με αναδρομική ισχύ από την 1η/1/2022. Ενώ για εργασίες που περιλαμβάνουν αυτά τα υλικά, δεν θα προβλέπεται δαπάνη αναθεώρησης.
Η συγκεκριμένη ρύθμιση κρίθηκε απαραίτητη, από τη στιγμή που οι ανατιμήσεις στις κατηγορίες αυτές είναι και οι μεγαλύτερες, σημείωσε ο κ. Καραμανλής.
Επιπλέον, εισάγεται η δυνατότητα επιμήκυνσης των προθεσμιών εκτέλεσης των έργων έως έξι μήνες, για τις εργοληπτικές επιχειρήσεις που δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στις αυξήσεις των τιμών των υλικών.
Ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι πρόβλημα λόγω των ανατιμήσεων στις πρώτες ύλες εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία δεν αντιμετωπίζουν μόνο οι μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες, αλλά και οι μικρότερες κατασκευαστικές εταιρείες, που δεν έχουν έργα της κεντρικής διοίκησης, αλλά των Δήμων και των Περιφερειών, κάτι που έχει αναγνωρίσει και η αντιπολίτευση.
Ανέφερε τέλος ότι θεσπίζεται πριμ ολοκλήρωσης, σε ποσοστό 5% του ανεκτέλεστου υπολοίπου κάθε σύμβασης.
Τόνισε όμως ότι θα πρέπει, βεβαίως, να ικανοποιούνται δύο αναγκαίες προϋποθέσεις: Αφενός η εμπρόθεσμη ολοκλήρωση των έργων σύμφωνα με τα ισχύοντα χρονοδιαγράμματά τους, κι αφετέρου η μη χρήση του δικαιώματος επιμήκυνσης του χρονοδιαγράμματος των 6 μηνών.
«Για να είναι λοιπόν σαφές σε όλους: Οι εργολήπτες ή παίρνουν παράταση και διακόπτουν για έξι μήνες, ή παίρνουν μπόνους 5% και ολοκληρώνουν στην ώρα τους», ξεκαθάρισε ο κ. Καραμανλής.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

spot_img

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΣΧΟΛΙΑ