Μια αποκαλυπτική συνέντευξη έδωσε ο σπουδαίος δωρικός γλύπτης, χαράκτης και νυν Υποδιευθυντής του Νομισματοκοπείου της Ελλάδος στη δημοσιογράφο Μάγδα Καραγιαννιώτου-Μυστικού
Η συνάντησή μου με τον σημαντικό και μοναδικό στο είδος του Γλύπτη και Χαράκτη Γιώργο Σταματόπουλο υπήρξε πολύ έντονη για μένα . θεωρώ ότι όσοι αναγνώσουν τα έργα και τις ημέρες του καλλιτέχνη μέσα από το συνολικό έργο του θα αισθανθούν την ξεχωριστή φυσιογνωμία του στην τέχνη και την ιστορία της Ελλάδας.
Γιώργος Σταματόπουλος -Μάγδα Καραγιαννιώτου-Μυστικού
Οταν συναντάς το βλέμμα του γλύπτη αρχίζει η μεταποίηση του στιβαρού καλλιτέχνη και αναδύεται η δυναμική της ευαισθησίας της εσωτερικότητάς του. Εκλεπτυσμός και πολυμορφική σχεδιαστική λεπτομέρεια αγκαλιάζουν τα θέματά του στις τετραγωνισμένες γεωμετρικές του αποχρώσεις ενός πολυδιάστατου κόσμου. Τα έργα του σε όλες τις εκφάνσεις του απομυθοποιούν την πραγματικότητα και εντάσσονται με την συμβολική τους αξία ως ανάγνωση για βαθύτερες σκέψεις και οραματισμούς. Η ελληνική κλασική αρχαιότητα του δίνει το κράτημα των βασικών αρχών της γλυπτικής και δημιουργεί έργα για την παγκόσμια κληρονομιά της χώρας μας. Το λευκό μάρμαρο τον έλκει και το διαχειρίζεται με εντυπωσιακά μοντέρνα σχέδια που σκαλίζονται με αρτιότητα και απόλυτη εναρμόνιση των στοιχείων στο θέμα αναφοράς των. Ο όγκος του μαρμάρου δεν τον φοβίζει απεναντίας τον έλκει και τον διαχειρίζεται ώστε η μαγεία του αποτελέσματος να είναι και το δικό του καλλιτεχνικό ταξίδι με δυναμική και ευαισθησία για έργα που θα μείνουν στο πέρασμα του χρόνου αναλλοίωτα. Η σύγχρονη άποψη του σχεδιασμού του είναι συνυφασμένη με την δεινότητά του να παντρεύει το παρελθόν και να εκμαιεύει το μέλλον της τέχνης .
Ο πολυδιάστατος χαρακτικός κόσμος σε φύλλα μετάλλου αποτελεί έναν διαφορετικό κρίκο έργων της δουλειάς του όπου αποκαλύπτονται συμβολικές ανθρώπινες μορφές που περιστοιχίζονται από εγχάρακτα νοηματικά σύμβολα και αποπνέουν συναισθήματα έντονης φόρτισης. Ολα έχουν την δική του κραυγή για τον σύγχρονο άνθρωπο και τα προβλήματα που τον ταλανίζουν . Αυτή η χαρακτική του δημιουργία έχει και τον προσωπικό χαρακτήρα του χαράκτη που με τα ερωτηματικά που αναδύονται δίνουν την ευκαιρία στον θεατή να δώσει τις δικές του απαντήσεις. Ο ορείχαλκος είναι ένα ακόμη υλικό που του δίνει την δυνατότητα να διαχειριστεί αποτέλεσμα σε άλλο μήκος κύματος με την δυναμική του όμορφου και λιτού σε ένα ιδιαίτερο γλυπτό η ανάγλυφο δωρικής έκφρασης . Μία από τις σημαντικές στιγμές της γλυπτικής και χαρακτικής του επάρκειας αποτελεί η χάραξη του συλλεκτικού νομίσματος ΄΄Μύρτις΄΄ της μικρής Αθηναίας κόρης του 430 π.χ .Αφού φιλοτέχνησε χαράσσοντας το πρόσωπό της με γνώση και αριστοτεχνική ακρίβεια προχώρησε και με την ανάγλυφη μορφή της σε μαρμάρινη πλάκα ώστε να την επαναφέρει στην σύγχρονη εποχή της ελληνικής πραγματικότητας.
Το έργο αυτό θα αποτελεί μια ακόμη εικαστική γλυπτική δύναμη που παντρεύεται εις αεί με την ανθρωπομορφική ιστορία μας. Το χρήμα ως μέσον δύναμης τον προβληματίζει και το εντάσσει στον κόσμο της δημιουργίας του. Σημαντική προσφορά έχει ύστερα από 26 χρόνια στο Ελληνικό Νομισματοκοπείο και μετά από τη φιλοτέχνηση εκατοντάδων κερμάτων και μεταλλίων έχει αποσπάσει πολλά βραβεία και διακρίσεις στον ειδικό αυτό τομέα της νομισματικής. Εχει φιλοτεχνήσει την Ελληνική σειρά των ευρωκερμάτων με την οποία πορευόμαστε στις οικονομικές συνδιαλαγές μας ως κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Το 2008 κερδίζει τον διαγωνισμό φιλοτένησης του νομίσματος των 2 ευρώ για τα 10 χρόνια της νομισματικής ένωσης ,ενώ εκείνη την χρονιά κερδίζει και το βραβείο για το καλλίτερο blister ( νόμισμα μέσα σε έντυπη συσκευασία), που ήταν αφιερωμένο στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. Αλλη μία διάκριση έρχεται το 2009 για την φιλοτέχνηση blister για το παγκόσμιο έτος αστρονομίας. Το 2012 το ασημένιο νόμισμα με θέμα τον Σωκράτη παίρνει βραβείο για το καλλίτερο ιστορικό νόμισμα σε παγκόσμιο επίπεδο. Επίσης το 2012 το χρυσό νόμισμα για τους Βαλκανικούς πολέμους πλασάρεται στα καλλίτερα νομίσματα παγκοσμίως για το βραβείο του νομίσματος της χρονιάς. Το 2015 παίρνει πάλι το πρώτο βραβείο της commission φιλοτεχνώντας δίευρω για την επέτειο των τριάντα χρόνων από την καθιέρωση της ευρωπαϊκής σημαίας. Τέλος το 2021 φιλοτεχνεί τα αναμνηστικά ασημένια νομίσματα για την επέτειο των 200 ετών της ελληνικής επανάστασης. Αλλα βραβεία είναι το 1998 Β΄βραβείο για μνημείο για τον δήμο του Αιγάλεω και 2021 Β΄βραβείο για την φιλοτέχνηση προτομής του Νίκου Καββαδία.
Βιογραφικό σημείωμα του Γιώργου Σταματόπουλου
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1963.Το 1982 εισάγεται στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας όπου σπουδάζει γλυπτική με καθηγητές τον Γιώργο Νικολαΐδη και Θεόδωρο Παπαγιάννη. Παράλληλα παρακολουθεί τα ειδικά εργαστήρια της σχολής γυψοτεχνίας χαλκοχυτικής (ορειχάλκινων γλυπτών) με καθηγητή τον Νίκο Κερλή, καθώς επίσης και τα εργαστήρια μαρμαροτεχνίας με καθηγητή τον Νίκο Παρασκευά. Το 1998 αποφοιτά με άριστα από την ΑΣΚΤ. Το 1990 εργάζεται στο καλλιτεχνικό χυτήριο του Νίκου Κερλή όπου εμβαθύνει περισσότερο στην γνώση του χυτηρίου με την μέθοδο του χαμένου κεριού. Το 1991 αναλαμβάνει να αποκαταστήσει τον γλυπτό διάκοσμο του Ιλίου Μελάθρου σημερινού Νομισματικού Μουσείου και κατόπιν διαγωνισμού αναλαμβάνει να φιλοτεχνεί νομίσματα και μετάλλια για λογαριασμό της Τράπεζας της Ελλάδος. Σήμερα κατέχει την θέση του Υποδιευθυντή του Νομισματοκοπείου της Ελλάδος και να θυμόμαστε ότι μας ακολουθεί στην καθημερινότητά μας μέσα από την εικόνα των ευρωνομισμάτων που εμπνεύσθηκε για να κάνει διακριτή την ιστορία και την ομορφιά των κερμάτων με ισχυρό κύρος οικονομικής συναλλαγής. Εργα του πλαισιώνουν Μουσειακούς χώρους, Πινακοθήκες Συλλέκτες εντός και εκτός Ελλάδος. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.
Ο Γιώργος Σταματόπουλος δίνει και ο ίδιος μία άποψη της σύγχρονης σκέψης του για την εικαστική του γλυπτική ως συνέχεια της πολυμορφίας του ως καλλιτέχνης :
Η αγάπη μου για το μάρμαρο είναι προφανής σε διάφορα έργα μου και όταν καταπιάνομαι με αυτό ξεκινάει μια ιεροτελεστία που με βάζει σιγά-σιγά στην φιλοσοφία του έργου που ανακαλύπτω βήμα-βήμα. Το πέρασμά μου πριν από πολλά χρόνια από το Μουσείο της Ακρόπολης που εργάσθηκα στα πλαίσια της συντήρησης των αρχαίων εκθεμάτων με έχει επηρεάσει βαθιά στο μετέπειτα έργο μου. Ξεκινάω λοιπόν να σχεδιάζω και να κάνω ένα σχόλιο πάνω στις μετόπες και στη ζωφόρο του Παρθενώνα αφημένο θα έλεγα πάνω σε ένα μάρμαρο. Αφουκραζόμενος τις αρχαίες γλυπτικές αξίες και παραλλάζοντας τες με το σήμερα θα λαξεύσω με έναν δικό μου τρόπο! Η αποκάλυψη του έργου αυτού θα γίνεται σιγά – σιγά και θα καταγράψω όλη τη διαδικασία ,γιατί η δύναμη που μας δίνει σήμερα η τεχνολογία μας κάνει να μεταλαμπαδεύουμε τη γνώση και στις επόμενες γενιές ! Η καταγραφή αυτή θα είναι μέρος του έργου! Αυτό είναι πολύ σημαντικό για μένα γιατί έχοντας πρόσβαση τότε στις αποθήκες του μουσείου ήρθα σε επαφή με πολλά έργα που αφέθηκαν από την αρχαιότητα σε διάφορα στάδια κατεργασίας που μου άνοιξαν ένα παράθυρο πληροφοριών για τον τρόπο αντιμετώπισης ενός γλυπτού από την αρχική του λάξευση έως τα τελικά στάδια φινιρίσματος. Η πληροφορία είναι πολύ σημαντική και αυτή θα είναι η κύρια εννοιολογική έκφραση του έργου. Εδώ πρέπει να πω ότι η νέα τεχνολογία δεν με αφήνει ασυγκίνητο και με αφορμή αυτό το έργο ξεκινάω μια νέα αναζήτηση γλυπτικών αξιών πάνω σε παραδοσιακά υλικά. Εχοντας κατακτήσει αρκετά τις παραδοσιακές γλυπτικές αξίες, θα τολμούσα να πω με σύγχρονους όρους αναλογική γλυπτική, προχωρώ και στον ψηφιακό. Τα νέα μου έργα θα έχουν μια νέα αύρα παράδοσης τεχνολογίας και προβληματισμού για το σήμερα.
www.mystikou-karagianniotou.com