Ως «αισχροκέρδεια» χαρακτηρίζουν οικονομικοί αναλυτές το ράλι στην τιμή της βενζίνης που εκτοξεύτηκε στα 2 ευρώ το λίτρο μετά τα δημοσίευμα ότι δήθεν «επίκειται εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία». Οι αυξήσεις αυτές πάντως θα επηρεάσουν και άλλα προϊόντα και υπηρεσίες της καθημερινότητάς μας.
Τα δημοσιεύματα περί δήθεν επικείμενης «εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία» και παρά τις πολλαπλές διαψεύσεις του Κρεμλίνου, έχουν δημιουργήσει έντονη ανησυχία στον τομέα της ενέργειας, αλλά και περαιτέρω αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων.
Η τιμή της βενζίνης είχε ήδη πάρει την «ανηφόρα» το τελευταίο διάστημα στην Ελλάδα και τη Δευτέρα, οι οδηγοί βρέθηκαν μπροστά σε μια νέα αύξηση που σε κάποιες περιπτώσεις έφτασε και τα 20 λεπτά, με την τιμή της απλής αμόλυβδης να έχει ξεφύγει και να αγγίζει τα 2 ευρώ το λίτρο.
Για παράδειγμα, πρατήριο στη οδό Γιαννιτσών στη Θεσσαλονίκη πουλά την απλή αμόλυβδη προς 1,958 ευρώ το λίτρο, ενώ άλλο βενζινάδικο στη δυτική είσοδο της πόλης πουλά προς 1,969 ευρώ το λίτρο. Άλλα πρατήρια υγρών καυσίμων στην ανατολική πλευρά της πόλης πωλούν ακόμα ακριβότερα, ενώ κάποια προσπαθούν να κρατήσουν την τιμή κοντά στο 1,90 προκειμένου να μην χάσουν την πελατεία τους.
Όσον αφορά την τιμή της σούπερ αμόλυβδης αυτή ήδη… «πέταξε» πάνω από τα 2 ευρώ και σε αρκετά πρατήρια της Θεσσαλονίκης πωλείται από 2,044 ως και 2,095 ευρώ το λίτρο.
Καταγγελίες για λαθραία καύσιμα
Οι ιδιοκτήτες των πρατηρίων γνώριζαν από το περασμένο Σάββατο, 12 Φεβρουαρίου ότι η τιμή της βενζίνης θα πάρει την ανιούσα κι έλεγαν χαρακτηριστικά στο Sputnik: «Αυξάνεται η τιμή αφού οι Αμερικανοί λένε ότι στις 16 Φεβρουαρίου θα γίνει… πόλεμος στη Ουκρανία»!
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, Θέμης Κιουρτζής, δήλωσε χαρακτηριστικά στο Sputnik ότι «από την προηγούμενη εβδομάδα έχει αυξηθεί το καύσιμο και συνεχίζει να αυξάνεται».
Όπως εξήγησε, ιδιοκτήτες πρατηρίων που είχαν αποθέματα προσπάθησαν να πωλούν όσο πιο φθηνά μπορούσαν προκειμένου να είναι ανταγωνιστικοί. Όμως, αφότου τελείωσε το απόθεμά τους, και προμηθεύτηκαν νέα ποσότητα με αυξημένη τιμή, πλέον δεν μπορούν να πουλήσουν φθηνά. Ανέφερε όμως και μία άλλη εκδοχή, ειδικά για τις περιπτώσεις που βλέπουμε ακόμα την τιμή να είναι περίπου στο 1,85 ευρώ το λίτρο.
«Αν δεν είχε λαθραίο καύσιμο, τότε η πλειοψηφία θα πουλούσε πάνω από το 1,85. Απλά έχει πολύ λαθραίο και κλεμμένο καύσιμο. Έχει πολύ παραβατικότητα στην αγορά» κατήγγειλε και πρόσθεσε ότι οι νόμιμοι αδυνατούν να πουλήσουν φθηνά «αφού το διυλιστήριο πουλά 1,75 ευρώ το λίτρο».
«Η κυβέρνηση πρέπει να παρέμβει με την αισχροκέρδεια»
Πώς γίνεται όμως η τιμή της βενζίνης να αυξάνεται βάσει φημών κι όχι πραγματικών περιστατικών;
Ο αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΑΠΘ, Γρηγόρης Ζαρωτιάδης, αποδίδει τις αυξήσεις στα καύσιμα στην κερδοσκοπία.
«Είναι κερδοσκοπία και καθαρή εκμετάλλευση. Δηλαδή τα καρτέλ των πετρελαιοπαραγωγών και οι πρατηριούχοι, αξιοποιώντας την ολιγοπωλιακή θέση που έχουν, βλέπουν το βράδυ τις ειδήσεις και ανεβάζουν τις τιμές. Είναι προφανές ότι αυτή η κρίση μπορεί σαφέστατα να επηρεάσει τα καύσιμα, δεν προλαβαίνει όμως μέσα σε μερικές ώρες να ανεβάσει την τιμή της βενζίνης» δήλωσε στο Sputnik ο κ. Ζαρωτιάδης.
Θεωρεί ότι μοναδικό ανάχωμα στις κερδοσκοπικές συμπεριφορές είναι η τακτική που «πρέπει να ακολουθήσει η κυβέρνηση: Πρέπει να παρεμβαίνει σε τέτοιες περιπτώσεις αισχροκέρδειας».
«Όλο αυτό είναι απροκάλυπτο ότι δεν πρόκειται για πραγματικές εξωγενείς συγκυρίες που προκαλούν πραγματική αύξηση των τιμών. Πρέπει να παρεμβαίνει η κυβέρνηση και να βάζει πλαφόν ή όριο. Η λογική “τα αφήνω όλα στην εύρυθμη λειτουργία της αγοράς” είναι τόσο λάθος τελικά, γιατί στην αγορά δεν είμαστε όλοι ίσοι μεταξύ μας ως προς τις δυνατότητες και τις επιλογές. Δηλαδή τι θα πρέπει να κάνουν οι καταναλωτές; Να μην αγοράσουν βενζίνη; Ποια είναι η επιλογή των καταναλωτών; Θέλω να πω ότι είναι τέτοιες οι συνθήκες που τα φαινόμενα αισχροκέρδειας είναι υπαρκτά. Δεν πρέπει να κλείνει μια κυβέρνηση τα μάτια της, αλλά θα πρέπει να προβαίνει σε ρυθμιστικές κανονιστικές παρεμβάσεις και να περιορίζει ή και να τα απαγορεύει (σ.σ. φαινόμενα αισχροκέρδειας)» τόνισε.
Πρόσθεσε δε, ότι η εκτίναξη της τιμής της βενζίνης «θα έχει επιπτώσεις και στην υπόλοιπη λειτουργίας της αγοράς. Για παράδειγμα στο κόστος των αγροτικών προϊόντων, στις μεταφορές κι αλλού».
Πηγή Sputniknews.gr