Ζωγράφισε πρόβατα Κεφαλληνίας που αρμέγονταν στην Ιθάκη, ελληνικά κυνηγόσκυλα, αλογάκια της Σκύρου, εντυπωσιάστηκε από το Αθωνικό τοπίο και τα αρχαία δάση της Πίνδου και χαρακτήρισε «Κήπο της Εδέμ» την Κρήτη με τις αιωνόβιες ελιές, τις μηλιές και τις πορτοκαλιές.
Περίπου ενάμιση χρόνο, φιλοξενούμενος από την «Αμάλθεια» – Ελληνική Εταιρεία Διατήρησης Σπάνιων Αυτόχθονων Φυλών Αγροτικών Ζώων, έμεινε στην Ελλάδα ο Αυστραλός καλλιτέχνης Jason Roberts (Τζέισον Ρόμπερτς), ο οποίος επιλέγει ως κύριο θέμα στη ζωγραφική του, αγροτικά ζώα και τοπία της υπαίθρου. Γύρισε σχεδόν όλη τη χώρα, προκειμένου να αποτυπώσει με τα έργα του σπάνιες αυτόχθονες φυλές και πληθυσμούς, οι οποίοι απειλούνται με εξαφάνιση.
«Τον συνοδεύσαμε σχεδόν σε όλη την Ελλάδα για να σκιτσάρει στο φυσικό τους περιβάλλον και τις 66 διαφορετικές φυλές αγροτικών ζώων και να ζωγραφίσει μετά κάποιες απ’ αυτές. Η δουλειά του με πίνακες ζωγραφικής και σκίτσα είχε προγραμματισθεί να εκτεθεί στην Αθήνα τον Μάιο του 2020 αλλά λόγω κορονοϊού, η έκθεση αναβλήθηκε για τους επόμενους μήνες», εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της «Αμάλθειας» Νίκος Κωστάρας.
Ο Jason Roberts έχει επίσης λάβει επίσημες προσκλήσεις να φιλοτεχνήσει έργα με θέμα τις Βασιλικές Ιπποδρομίες του Ascot στο Ηνωμένο Βασίλειο, αυτόχθονα αγροτικά ζώα της Ινδίας, καθώς και άγρια και οικόσιτα ζώα για λογαριασμό του Σουλτάνου του Ομάν. Τα έργα του έχουν εκτεθεί στην Μελβούρνη, το Λονδίνο, το Τόκιο, τη Νέα Υόρκη, το Χονγκ Κονγκ και αλλού.
Σε συνέντευξη που έδωσε ο καλλιτέχνης στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, μιλάει ενθουσιασμένος για το όρος Αθως χαρακτηρίζοντάς το «μοναδικό στον κόσμο» και δηλώνει εντυπωσιασμένος από την ελληνική ύπαιθρο που περιλαμβάνει «τεράστια ποικιλία τοπίων».
«Μερικά από τα αγροτικά τοπία πραγματικά μου έκοψαν την ανάσα- πανέμορφες «βεράντες» με ελαιόδεντρα στην Ιθάκη, κοιλάδες στην Τήνο γεμάτες με υπέροχα περιστέρια, λαμπερά και λευκά στον ήλιο. Η Κρήτη έμοιαζε με έναν κήπο της Εδέμ, με μερικά από τα μεγαλύτερα και πιο εντυπωσιακά ελαιόδεντρα που έχω δει, περιτριγυρισμένα από μηλιές, πορτοκαλιές και κεράσια. Η Χίος ήταν επίσης πολύ ξεχωριστή: περπατούσα για ώρες ανάμεσα στα μαστιχόδεντρα, ακολουθώντας τις καμπύλες της γης και εξερευνώντας τα υπέροχα χωριά», περιγράφει την εμπειρία του ο Roberts. Για τον ίδιο, αυτό που ήταν ξεχωριστό, «ήταν η τεράστια ποικιλία τοπίων, από τις ξερολιθιές στα Δωδεκάνησα, μέχρι τα καταπράσινα αρχαία δάση στα βουνά της Πίνδου, κάτω από ακανόνιστες, χιονισμένες κορυφές».
Ωστόσο, αυτό που ξεχώρισε ο Αυστραλός καλλιτέχνης ήταν το όρος Αθως γιατί, όπως είπε, «είναι μοναδικό στον κόσμο ως ζωντανό τοπίο της προ-σύγχρονης Ευρώπης». «Επιβλητικά μοναστήρια εμφανίζονται στην άγρια φύση, αιωνόβιοι ελαιώνες και οπωροφόρα δέντρα περιβάλλονται από την πιο απίστευτη ρουστίκ αρχιτεκτονική που έχω δει οπουδήποτε στον κόσμο».
Κατά τη διάρκεια των ταξιδιών του, ο Roberts έκανε δεκάδες σκίτσα, τα οποία στη συνέχεια χρησιμοποίησε, μαζί με φωτογραφίες που τράβηξε, για να ζωγραφίσει 24 πίνακες. «Θα υπάρξουν κι άλλα όμως γιατί η αναβολή της έκθεσης λόγω κορονοϊού μου έδωσε επιπλέον χρόνο. Αυτό το έργο με θέμα την Ελλάδα είναι μια πραγματική εργασία αγάπης και είμαι ενθουσιασμένος που θα ξαναζήσω τα υπέροχα ταξίδια μου καθώς ζωγραφίζω, εδώ, στη Μελβούρνη».
Μερικά από τα αγαπημένα του έργα, περιλαμβάνουν την απεικόνιση ενός αγρότη στην Ιθάκη που αρμέγει τα πρόβατά του, φυλής Κεφαλληνίας, ελαιώνες και μερικές κατσίκες της Σκοπέλου στα βουνά της Αργιθέας. Θυμάται δε ιδιαίτερα ένα καλοκαιρινό απόγευμα που συνάντησε μία βοσκό να οδηγεί τις κατσίκες της μέσα στο δάσος, με τις κουδούνες να ακούγονται στο βουνό…
«Απεικονίζω φυσικά και ανθρώπους που είναι σημαντικοί αφού είναι και ο λόγος που αυτά τα ζώα υπάρχουν μετά από όλους αυτούς τους αιώνες, αλλά σε όλη τη διάρκεια της καριέρας μου τα ζώα ήταν κεντρικά και αυτά μου αρέσει να ζωγραφίζω περισσότερο. Ο δικός μου πόλος έλξης για τα ζώα είναι να απεικονίσω τη «ζωή» στα μάτια τους και τις υπέροχες υφές της γούνας, του μαλλιού, των φτερών και άλλων. Τα ζώα είναι ένας σύνδεσμος μεταξύ της ανθρωπότητας και της άγριας φύσης και διαμορφώνονται σε μεγάλο βαθμό από την ιστορία μας, καθιστώντας τα έναν πολιτιστικό θησαυρό».
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΠΕ-ΜΠΕ
Η ελληνική ύπαιθρος στους πίνακες Αυστραλού ζωγράφου
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ