15.7 C
Athens
Σάββατο, 30 Νοεμβρίου, 2024
spot_img
ΑρχικήΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣΔημοπρασίαι Ψαθάρης: Εικοστή Ένατη Δημοπρασία Κυπριακών και Ελλαδικών Έργων Τέχνης

Δημοπρασίαι Ψαθάρης: Εικοστή Ένατη Δημοπρασία Κυπριακών και Ελλαδικών Έργων Τέχνης

Η Βασίλισσα της Κύπρου Αικατερίνη Κορνάρο που έχει φιλοτεχνηθεί από άγνωστο ζωγράφο και ανήκει στη Συλλογή Γιάννη Περδίου έχει τιμή εκτίμησης (€ 14.000 – 20.000) και θα δημοπρατηθεί μαζί με σημαντικά έργα Κυπρίων και Ελλαδιτών ζωγράφων στην 29η Δημοπρασία του Οίκου Ψαθάρη το βράδυ της Τετάρτης 16 Ιουνίου στο The Landmark Hotel στη Λευκωσία.
Ο Οίκος θα δημοπρατήσει 155 αποκτήματα από τα οποία 149 είναι έργα τέχνης. Η συλλογή αριθμεί επίσης έναν Άτλαντα του Ivan Petrov (1849 – 1922) από τη Συλλογή της Τράπεζας Κύπρου, δύο κομψοτεχνήματα – ρολόγια από επιχρυσωμένο και πατιναρισμένο μπρούντζο του δευτέρου τετάρτου του 19ου αιώνα της «συλλογής» των λεγόμενων Φιλελληνικών ρολογιών, δύο δυάδες Φιλελληνικών πιάτων και δύο τόμους της σειράς «ΚΥΠΡΟΣ» της Αθηνάς Ταρσούλη. Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει τα έργα στο ξενοδοχείο The Landmark από τις 14 μέχρι της 16η Ιουνίου.
Η δημοπρασία θα γίνει στον εξωτερικό χώρο της πισίνας του ξενοδοχείου The Landmark, δίνοντας έτσι την ευκαιρία σε πολύ μεγαλύτερο κοινό να βρεθεί στο χώρο της δημοπρασίας. Ο Οίκος δίνει παράλληλα την δυνατότητα για live on-line bidding μέσω του www.invaluable.com καθώς και για γραπτές και τηλεφωνικές προσφορές.

Χριστόφορος Σάββα, Τοπίο στη Νότια Γαλλία (λάδι σε καμβά, 48 x 63 εκ)

«Οι φηφιακές μορφές που χρησιμοποιήθηκαν εκτεταμένα από τους Οίκους Δημοπρασιών το 2020 δεν υποκατέστησαν τους φυσικούς χώρους και την εκ του σύνεγγυς αλληλεπίδραση έργου και θεατή. Αυτό που στην ουσία έκαναν ήταν να διευρύνουν τις αγορές και να πολλαπλασιάσουν το σύνολο των επενδυτών που πλέον παρακολουθεί τις δημοπρασίες από πολλά μέρη του κόσμου», αναφέρει ο ιδρυτής και επικεφαλής του Οίκου Νίκος Ψαθάρης προσθέτοντας ότι «η εμπειρία μας από τις ψηφιακές φόρμες ως εργαλεία διεύρυνσης της δημοπρατικής αγορά κατά το 2020 υπήρξε εξαιρετικά θετική αποφέροντας πολύ καλά αποτελέσματα».
Ακριβά έργα και επενδυτικές ευκαιρίες
Το ακριβότερο απόκτημα της συλλογής είναι η Ζαχλωρού (€ 30.000 – 40.000) του Γιάννη Σπυρόπουλου που προέρχεται από Ιδιωτική Συλλογή της Πάτρας ενώ στα ακριβά αποκτήματα περιλαμβάνονται το Τοπίο στη Νότια Γαλλία (€ 17.000 – 22.000) του Χριστόφορου Σάββα, η Σκέψη (€ 14.000 – 20.000) του Δημήτρη Μυταρά, το Καλοκαιρινό Κουαρτέτο (€ 14.000 – 20.000) του Ανδρέα Μιχαηλίδη καθώς και το Τοπίο (€ 11.000 – 15.000) του Βίκτωρα Ιωαννίδη. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το έργο Κένταυρος και Γοργόνα (€ 14.000 – 20.000) που ο πρωτεργάτης της κυπριακής ζωγραφικής Ιωάννης Κισσονέργης φιλοτέχνησε από το πρωτότυπο του Andre Pierre Lupiac και το δώρησε ως γαμήλιο δώρο στους γονείς του σημερινού ιδιοκτήτη.
Ενδιαφέρον από μεγάλους και μεσαίους επενδυτές αναμένεται ότι θα σημειωθεί επίσης για τα έργα Βάζο με Λουλούδια και Κομπολοϊ του Σολωμού Φραγκουλίδη (€ 7.500 – 10.000), Λουλούδια σε Πράσινο Φόντο του Θάνου Τσίγκου (€ 6.500 – 10.000), Τοπίο του Τηλέμαχου Κάνθου (€ 6.500 – 10.000) και Γυναίκες στο Νείλο (€ 6.500 – 9.000) του Νίκου Νικολαϊδη.

Ιωάννης Κισσονέργης, Κένταυρος και Γοργόνα (λάδι σε καμβά, 186 x 132 εκ)

Ανάμεσα στα διαμάντια της συλλογής, η Σύνθεση (€ 1.000 – 1.500) του Γιάννη Γαϊτη είναι ένα εντυπωσιακό σχέδιο με μελάνι του 1953 ενώ η επιτοίχια κατασκευή του Παύλου Διονυσόπουλου με τον τίτλο Τρείς Γραβάτες (€ 2.000 – 3.000) αποτελεί μεγάλη επενδυτική ευκαιρία καθώς και απόδειξη της μεγάλης εφευρετικότητας του διεθνούς καλλιτέχνη. Το έργο Δύο Ιστιοφόρα (€ 3.000 – 5.000) παραπέμπει έντονα στις λαμπρές θαλασσογραφίες του χρυσού Ολλανδικού αιώνα και αποτελεί μεγάλη ευκαιρία να αποκτήσει κάποιος έργο του Αμίλιου Προσαλέντη (1859 – 1926) ενώ το Κόκκινο Τοπίο (γκοάς) του Χριστόφορου Σάββα (€ 2.000 – 3.000) δίνει την ευκαιρία σε μεσαίους και μικρούς επενδυτές να προσθέσουν ένα Σάββα στη συλλογή τους. Εξαιρετικές επενδυτικές ευκαιρίες αποτελούν επίσης η Φιγούρα (€ 900 – 1.500) του Ανδρέα Κάραγιαν, ο Μέγας Αλέξανδρος (€ 2.000 – 3.000) του Χρίστου Χρίστου και ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον έργο (120 χ 50 εκ) του Glyn Hughes, ενός από τους αντιπροσωπευτικότερους κολορίστες της κυπριακής ζωγραφικής, που τιτλοφορείται Χωρίς Τίτλο (€ 1.000 – 2.000).
LOTS
Γιάννης Σπυρόπουλος Ζαχλωρού (λάδι σε καμβά, 60 x 80 εκ, € 30.000 – 40.000)
Σε αυτή την χαριτωμένη απεικόνιση της Ζαχλωρούς, του ορεινού χωριού της Αχαΐας, ο Γιάννης Σπυρόπουλος (1912 – 1990) σκιαγραφεί με αξιοθαύμαστη αμεσότητα τις κεραμιδωτές σκεπές και την εσωτερική αυλή που αυτές περιβάλλουν. Με αυτό τον τρόπο ο σπουδαίος Έλληνας ζωγράφος, γνωστός ως «ο κλασσικός της αφηρημένης τέχνης» καταφέρνει να εισάγει με μαεστρία ένα παραμυθένιο σκηνικό που λειτουργεί ως υπαινιγμός μιας ξεχασμένης ανάμνησης παιδικού ονείρου. Το 1967, ο Αρχιεπίσκοπος Μακάριος, που κατά την θητεία του στην προεδρία της Κύπρου υποστήριξε την έξοδο της κυπριακής ζωγραφικής από τον στενό της εντόπιο περιβάλλον, εγκαινίασε μεγάλη έκθεση έργων του Σπυρόπουλου στο Ξενοδοχείο Hilton στη Λευκωσία.
Χριστόφορος Σάββα Τοπίο στη Νότια Γαλλία (λάδι σε καμβά, 48 x 63 εκ, € 17.000 – 22.000)
Με μια Σεζανική διάθεση ο Χριστόφορος Σάββα (1924 – 1968) απεικονίζει το αντικείμενο του αφού πρώτα το έχει διασπάσει και επαναμορφοποιήσει. Στο Τοπίο στη Νότια Γαλλία ο χώρος προσεγγίζεται με μεγάλες επίπεδες φόρμες καθαρού χρώματος που επαναδομούν και μεταπλάθουν το τοπίο. Το αποτέλεσμα είναι μια αριστοτεχνική σύνθεση. Το έργο του εμβληματικού Σάββα έχει επιρροές από τον γαλλικό μοντερνισμό και τον φοβισμό αλλά και επιδράσεις από την κυβιστική και αφηρημένη τέχνη που ο καλλιτέχνης είχε αποκομίσει από τα χρόνια που σπούδασε και έζησε στο Λονδίνο και το Παρίσι.

Νίκος Νικολαϊδης, Γυναίκες στο Νείλο, (λάδι ξύλο, 63 x 77 εκ)

Δημήτρης Μυταράς Σκέψη (ακρυλικό σε καμβά, 120x 150 εκ, € 14.000 – 20.000)
Η Σκέψη του Δημήτρη Μυταρά (1934 – 2017) αποτελεί μια πρωτότυπη σύνθεση στην οποία οι μορφές μοιάζουν να επιπλέουν μέσα σ’ ένα κυριολεκτικά επίπεδο χώρο αναδεικνύοντας ένα ιδιαίτερο μονοδιάστατο σύμπαν. Είναι ένα παράξενο σύμπαν που γοητεύει τον θεατή. Ένας από τους δημοφιλείς σύγχρονους Έλληνες ζωγράφους ο Μυταράς ξεκίνησε την πορεία του από το φωτογραφικό ρεαλισμό για να δεκτεί στη συνέχεια επιρροές από την αφαιρετική ζωγραφική και εν τέλει να καταλήξει στον εξπρεσιονισμό. Το έργο του Μυταρά είναι κατά κύριο λόγο ανθρωποκεντρικό με καθαρά χρώματα και δυνατό σχέδιο που ο καλλιτέχνης πολλάκις είχε χρησιμοποιήσει με διάθεση κοινωνικής κριτικής.
Συλλογή Γιάννη Περδίου, Απόδοση από άγνωστο καλλιτέχνη του πορτρέτου του Gentile Bellini Η Βασίλισσα της Κύπρου Αικατερίνη Κορνάρο, (λάδι σε ξύλο, 64 x 50,5 εκ, € 14.000 – 20.000)
Το έργο Η Βασίλισσα της Κύπρου Αικατερίνη Κορνάρο προέρχεται από τη συλλογή του Γιάννη Περδίου, τα έργα της οποίας διακρίνονται για την σύνδεση τους με ιστορικά γεγονότα. Πολλά από τα έργα της συλλογής παρουσιάστηκαν στην Εθνική Πινακοθήκη της Ελλάδος (09.12.1998 – 15.03.1999). Χαρακτηριστικό γνώρισμα της Συλλογής Γιάννη Περδίου είναι το πάθος για την απόκτηση έργων που συνοδεύονται από ιστορική αλήθεια ενώ παράλληλα αποτελούν και αισθητικά αριστουργήματα. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο το έργο ενός άγνωστου καλλιτέχνη, το οποίο αποτελεί πιστή απόδοση του πορτραίτου της Βασίλισσας της Κύπρου Αικατερίνης Κορνάρο από τον Gentile Bellini, είχε αποκτήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα το φυσικό του χώρο. Το έργο του Bellini, που ο άγνωστος καλλιτέχνης απέδωσε πιστά, ανήκει στην πρώιμη βενετική αναγέννηση και απεικονίζει την Βασίλισσα της Κύπρου Αικατερίνη Κορνάρο, χάρην της οποίας η Κύπρος πέρασε από τους Λουζηνιανούς στην κυριαρχία της Βενετίας. Στο πορτρέτο που θα δημοπρατηθεί το βράδυ της 16ης Ιουνίου, η γυναικεία φιγούρα με το γοητευτικό και αινιγματικό πρόσωπο, προβάλλει επιβλητική μέσα από ένα μαύρο κιαρόσκουρο φόντο που μαζί με το λιτό χρώμα και το αδρό σχέδιο αναπλάθουν την υποβλητική ατμόσφαιρα και την ιδιαίτερη αίσθηση αυτής της μακρινής εποχής. Το αυθεντικό πορτρέτο του Bellini που χρησιμοποιεί την λεπτομέρεια ως μέσο για να αναδείξει τον χαρακτήρα και την προσωπικότητα της Κορνάρο αποτελεί μια γέφυρα ανάμεσα στην πρώιμη αναγέννηση (15ος αιώνας) και στον τρόπο που η αναγέννηση θα αποδίδει αργότερα την ανθρώπινη φιγούρα.

Θάνος Τσίγκος, Λουλούδια σε πράσινο φόντο (λάδι σε καμβά, 60 x 80 εκ)

Ιωάννης Κισσονέργης Κένταυρος και Γοργόνα (λάδι σε καμβά, 186 x 132 εκ, € 14.000 – 20.000)
Ο ιδιοκτήτης του έργου αναφέρει ότι ο Ιωάννης Κισσονέργης (1889 – 1963) ζωγράφισε τον Κένταυρο και Γοργόνα τo 1929 για να τον χαρίσει στους γονείς του ως γαμήλιο δώρο. Το έργο αναπαράγει με κάποιες χρωματικές κυρίως παραλλαγές τον ομώνυμο πίνακα του Γάλλου ζωγράφου του 19ου αιώνα Andre Pierre Lupiac. Ο μυθολογικός Κένταυρος και Γοργόνα υφολογικά ανήκει στη σχολή του Μονάχου. Ο καλλιτέχνης, με σχεδιαστική δεινότητα και ακρίβεια και μια απαλή γκάμα χρωμάτων προσεγγίζει το φανταστικό με μια ρεαλιστική περιγραφή δημιουργώντας με το σύμπλεγμα από τις δύο φιγούρες έναν ρωμαλέο, κατακόρυφο άξονα. Ο Κισσονέργης ανήκει στην γενιά των ζωγράφων που τον 19ου αιώνα λειτούργησαν ως πρόδρομοι της Κυπριακής ζωγραφικής και υπήρξε δάσκαλος του Αδαμάντιου Διαμαντή και του Τηλέμαχου Κάνθου.
Θάνος Τσίγκος Λουλούδια σε πράσινο φόντο (λάδι σε καμβά, 60 x 80 εκ, € 6.700 – 10.000)
Ο σπουδαίος Έλληνας ανθογράφος του 20ου αιώνα, Θάνος Τσίγκος (1914 – 1965) έζησε στο Παρίσι και πέθανε πάμπτωχος στην Αθήνα. Ανήκει στον κύκλο των «καταραμένων καλλιτεχνών» που το έργο τους εκτιμήθηκε μετά τον θάνατο τους. Στο έργο Λουλούδια σε πράσινο φόντο αυτός ο σπουδαίος μελετητής των ανθέων χρησιμοποιεί αδρές, παχύρευστες πινελιές για να αναδείξει περίτεχνα την εικόνα και την κίνηση των λουλουδιών μέσα σ’ ένα ακίνητο, ολοπράσινο φόντο. Ο Τσίγκος χειρίζεται το θέμα του με γοητευτική αμεσότητα ενώ η κίνηση των λουλουδιών που λυγίζουν χωρίς να υπάρχει φανερή αιτία εισάγει στο έργο ένα στοιχείο ηθελημένης απόδρασης.
Νίκος Νικολαϊδης Γυναίκες στο Νείλο, (λάδι ξύλο, 63 x 77 εκ, € 6.500 – 9.000)
Στο υπέροχο έργο Γυναίκες στον Νείλο ο Νίκος Νικολαϊδης απελευθερώνεται από τις ακαδημαϊκές τάσεις και βρίσκει το προσωπικό του ύφος. Το έργο έχει μια μοναδική μαγεία καθώς τα πάντα μοιάζουν ακινητοποιημένα κάτω από τον καυτό ήλιο της Αιγύπτου που αλλοιώνει και μεταμορφώνει το χώρο. Υπάρχει ένας βαθύς διάλογος ανάμεσα στις γυναίκες και τους κορμούς των δέντρων που φαίνονται να αλληλοσυμπληρώνονται και να αλληλοπροεκτείνονται ενώ τα πάντα είναι τυλιγμένα μέσα σ’ ένα μελαγχολικό χρώμα. Ο Νίκος Νικολαϊδης εξέθεσε για πρώτη φορά τα έργα του σε ατομική έκθεση στο Κάϊρο το 1929.
Τετάρτη 16 Ιουνίου 2021, 8:00 μ.μ.
Ξενοδοχείο HILTON, Λευκωσία

Γιάννης Σπυρόπουλος, Ζαχλωρού (λάδι σε καμβά, 60 x 80 εκ)

 

 

Το έργο Η Βασίλισσα της Κύπρου Αικατερίνη Κορνάρο φιλοτέχνησε άγνωστος ζωγράφος και αποτελεί πιστή απόδοση του έργου του σπουδαίου Βενετσιάνου αναγεννησιακού Gentile Bellini. Το έργο προέρχεται από τη συλλογή του Γιάννη Περδίου, κύριο χαρακτηριστικό της οποίας είναι η σχέση που έχουν τα έργα με ιστορικά πρόσωπα και συμβάντα. Πολλά από τα έργα της συλλογής παρουσιάστηκαν στην Εθνική Πινακοθήκη της Ελλάδος (09.12.1998 – 15.03.1999).
Το αυθεντικό έργο του Bellini ανήκει στην πρώιμη βενεντσιάνικη αναγέννηση και απεικονίζει την Βασίλισσα της Κύπρου Αικατερίνη Κορνάρο, χάρην της οποίας η Κύπρος πέρασε από τους Λουζηνιανούς στην κυριαρχία της Βενετίας. Στο πορτρέτο, η γυναικεία φιγούρα με το γοητευτικό και αινιγματικό πρόσωπο, προβάλλει επιβλητική μέσα από ένα μαύρο κιαρόσκουρο φόντο που μαζί με το λιτό χρώμα και το αδρό σχέδιο αναπλάθουν την υποβλητική ατμόσφαιρα και την ιδιαίτερη αίσθηση εκείνης της μακρινής εποχής.

Συλλογή Γιάννη Περδίου, Απόδοση από άγνωστο καλλιτέχνη του πορτρέτου του Gentile Bellini Η Βασίλισσα της Κύπρου Αικατερίνη Κορνάρο, (λάδι σε ξύλο, 64 x 50,5 εκ)

Στο αυθεντικό πορτρέτο, ο Bellini χρησιμοποιεί την λεπτομέρεια ως μέσο για να αναδείξει τον χαρακτήρα και την προσωπικότητα της Κορνάρο, ενώ το συγκεκριμένο έργο αποτελεί μια γέφυρα ανάμεσα στην πρώιμη αναγέννηση (15ος αιώνας) και στον τρόπο που η αναγέννηση θα αποδώσει αργότερα την ανθρώπινη φιγούρα.

 

* Στην πρώτη ΦΩΤΟ: Δημήτρης Μυταράς, Σκέψη (ακρυλικό σε καμβά, 120x 150 εκ)

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

spot_img

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΣΧΟΛΙΑ