Μέχρι το 2050 θα κυκλοφορούν στους ευρωπαϊκούς δρόμους τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Σύμφωνα με το σχεδιάγραμμα που δημοσιοποίησε η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), αναφέρονται οι πιθανές ημερομηνίες απόσυρσης των παλιών αυτοκινήτων.
Ο στόλος των οχημάτων Euro6 το 2050 αναμένεται να είναι πάνω από 323 εκατομμύρια μονάδες, ενώ μετά από αυτή την ημερομηνία έχουν οριστεί μετακινήσεις αποκλειστικά με μηδενικούς ρύπους.
Άλλωστε υπάρχει η μακροχρόνια στρατηγική όλων των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων για το έτος 2050, που αποτελεί έναν οδικό χάρτη για τα θέματα του κλίματος και της ενέργειας, στο πλαίσιο της επιτυχούς και βιώσιμης μετάβασης σε μια οικονομία κλιματικής ουδετερότητας.
Το 2026 σύμφωνα με την συγκεκριμένη μελέτη της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, θα βγουν εκτός κυκλοφορίας, μέσω προγραμμάτων απόσυρσης και ισχυρών κινήτρων αγοράς καινούριων και ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τα αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro1, τα οποία θεωρούνται σήμερα ιδιαίτερα παλιά. Την ίδια στιγμή στους δρόμους της ΕΕ θα κυκλοφορούν περίπου 17 εκατομμύρια αυτοκίνητα Euro2.
Tο διάστημα 2030 έως 2034 αναμένεται να τεθούν εκτός κυκλοφορίας, πάλι μέσω απόσυρσης, τα αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro3 τα οποία θα ανέρχονται σε 19,1 εκατομμύρια μονάδες, ενώ μέχρι το 2038 αναμένεται να έχουν αποσυρθεί από τους ευρωπαϊκούς δρόμους τα αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία Euro4.
Το 2039 θα ξεκινήσει η απόσυρση των αυτοκινήτων που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro5. Από το 2043 θα δοθούν νέα κίνητρα απόσυρσης για τα αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro5. Ο υπόλοιπος στόλος που θα κυκλοφορεί, δηλαδή πάνω από 323 εκατ. αυτοκίνητα, θα είναι Euro6 και θα μπορούν να κυκλοφορούν έως το 2050.
Να θυμίσουμε ότι τα αυτοκίνητα που θα πληρούν την οδηγία Euro6 είναι αυτά που έχουν κυκλοφορήσει για πρώτη φορά την 1η Ιανουαρίου του 2015 και το 2050 θα είναι 35 ετών. Φυσικά θα υπάρχουν και τα αυτοκίνητα με τα πρότυπα Euro7 τα οποία θα είναι ιδιαίτερα καθαρά και αναμένεται να κυκλοφορήσουν μετά το 2026, ενώ τις τελευταίες ημέρες άναψε το «πράσινο φως» για πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης για μετά από το 2035, αρκεί να κινούνται αποκλειστικά με συνθετικά καύσιμα. Για αυτά δεν υπάρχει ακόμη κάποια πρόβλεψη μέχρι πότε θα μπορούν να κυκλοφορούν.
Κυριάκος Παρασίδης