Ξεκίνησαν και πάλι οι εργασίες για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου της κεντρικής Ελλάδας, που είχαν παγώσει πριν από περίπου έξι χρόνια. Το πρωί της Τρίτης ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, βρέθηκε στο σημείο όπου ξεκινά η κατασκευή του τούνελ 3 χιλιομέτρων και ανέφερε ότι «τώρα, πλέον, θα σταματήσει αυτό το έργο να είναι ένα ανέκδοτο. Να είναι ένα έργο που έχει κατασκευαστεί το μεσαίο κομμάτι και να λείπουν το νότιο και το βόρειο».
Ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά το βόρειο τμήμα, δηλαδή το τμήμα του αυτοκινητόδρομου από Τρίκαλα και Καλαμπάκα μέχρι την Εγνατία, ο υπουργός, σε σύντομο χαιρετισμό του στο κυρίως εργοτάξιο, αποκάλυψε πως «τις επόμενες ημέρες και μέσα στον Φεβρουάριο θα ολοκληρωθεί ο φάκελος για να αποσταλεί στις διευθύνσεις της Ευρωπαΐκής Επιτροπής. Eνας φάκελος που θα αφορά το βόρειο τμήμα του αυτοκινητόδρομου, έτσι ώστε να έχουμε ένα ολοκληρωμένο έργο που θα συνδέει τον αυτοκινητόδρομο Αθηνών-Θεσσαλονίκης με την Εγνατία Οδό στο ύψος της Λαμίας».
Ο κ. Σπίρτζης χαρακτήρισε ως «εγκληματική» την ενέργεια που έγινε το 2013, με την οποία «εξαιρέθηκαν τμήματα του αυτοκινητοδρόμου ως προς το φυσικό τους αντικείμενο από τη σύμβαση με τους παραχωρησιούχους» για να διευκρινίσει ότι «αυτό μας οδήγησε σαν χώρα να διαπραγματευόμαστε πάλι από την αρχή με την ΕΕ, λες και πρόκειται για νέα έργα και να είμαστε εκ νέου αντιμέτωποι με πολλές γραφειοκρατικές διαδικασίες».
Ο υπουργός επανέλαβε ότι με την τελευταία διαπραγμάτευση, το Δημόσιο είχε «πολλές ωφέλειες σε σχέση με την αρχική σύμβαση του 2007» και απαρίθμησε τα σημεία της σύμβασης, με τα οποία μειώθηκε το κόστος για το Δημόσιο.
Το νότιο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Ε65 ξεκινά λίγο πριν τη Λαμία και μέχρι να συναντήσει το ήδη κατασκευασμένο τμήμα που οδηγεί έως την Καρδίτσα και τα Τρίκαλα θα πρέπει να κατασκευαστούν συνολικά 32 χιλιόμετρα αυτοκινητόδρομου με δύο λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση κυκλοφορίας, ενώ μέσα σ’ αυτά τα χιλιόμετρα περιλαμβάνονται δίδυμες σήραγγες μήκους περίπου 3 χιλιομέτρων και 8 γέφυρες.
Ο κ. Σπίρτζης σημείωσε ότι ο στόχος είναι να προχωρήσει απρόσκοπτα η κατασκευή του έργου και εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι θα παραδοθεί πολύ πριν ολοκληρωθεί ο προβλεπόμενος χρόνος των 3 ετών, καθώς -όπως είπε- «δεν υπάρχουν θέματα με απαλλοτριώσεις, αφού αυτές έχουν ολοκληρωθεί στο μεγαλύτερό τους μέρος».
Τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου
Το τμήμα ΠΑΘΕ – Ξυνιάδα του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος Ε65 ξεκινάει από τη συμβολή του στον Η/Κ ΠΑΘΕ (Χ.Θ. 0+000) έχει μήκος 32,3 χλμ. και ολοκληρώνεται στον Α/Κ Ξυνιάδας (Χ.Θ. 31+700) διασχίζοντας το Νομό Φθιώτιδας.
Αποτελείται από δύο λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας καθώς και από λωρίδα έκτακτης ανάγκης. Το πλάτος του αυτοκινητοδρόμου στo τμήμα 0+000-19+000 είναι 23.30 μ. με μεσαία νησίδα με στηθαίο ασφαλείας τύπου New Jersey και φύτευση, ενώ στο τμήμα 19+000-32+270 είναι 22.00 μ. με αμφίπλευρο στηθαίο ασφαλείας τύπου New Jersey στην μεσαία νησίδα. Η ταχύτητα μελέτης είναι 120 χλμ./ώρα στα πεδινά τμήματα και 110 χλμ./ώρα στα ορεινά.
Περιλαμβάνει:
5 Κόμβους, 1 Μετωπικό Σταθμό Διοδίων περί τη Χ. Θ. 17+000,1 Σταθμό Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) & Κέντρο Εκμετάλλευσης και Συντήρησης (Κτίρια Συντήρησης,Πυροσβεστικής και Αστυνομίας) στο Λιανοκλάδι στη Χ.Θ. 12+400, 1 Σήραγγα (Τ2) μήκους 2983 μ., 8 Γέφυρες με μήκος > 50 m.
Να είναι ένα έργο που έχει κατασκευαστεί το μεσαίο κομμάτι και να λείπουν το νότιο και το βόρειο».
Χρ. Σπίρτζης
Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών
-Ο παραχωρησιούχος παραιτήθηκε πλήρως από την επιδότηση λειτουργίας, σε αντίθεση με τα 1.7 δις ευρώ, για το σύνολο του αυτοκινητοδρόμου, που προβλέπονταν τόσο στην αρχική σύμβαση του 2007, όσο και στην αναθεώρηση του 2013.
-Μειώθηκε η δαπάνη κατασκευής από 317.000.000 ευρώ, με βάση τη συμφωνία του 2013, σε 300.000.000 συν περίπου 5.500.000 ευρώ που ήταν τα έργα, που έπρεπε να συμπληρωθούν και δεν είχαν γίνει στην προηγούμενη φάση.
-Ο κατασκευαστής θα πληρώσει όλο το κόστος του ανεξάρτητου μηχανικού, που σημαίνει ότι το ελληνικό Δημόσιο εξοικονομεί, επιπλέον 4.000.000 ευρώ.
-Τα έσοδα του νότιου τμήματος, μπαίνουν σε ξεχωριστό λογαριασμό και καλύπτουν συγκεκριμένο ποσό για τη συντήρηση και τη λειτουργία του. Σε περίπτωση που το ποσό αυτό δεν καλύπτεται από τα έσοδα των διοδίων, το υπόλοιπο καλύπτεται από τον παραχωρησιούχο, χωρίς ένα ευρώ συνεισφοράς από το ελληνικό Δημόσιο. Μάλιστα, εφόσον το ποσό καλύπτεται και υπάρχουν πρόσθετα έσοδα, αυτά επιστρέφονται στο Δημόσιο.
-Επιβάλλεται ιδιαίτερη ποινική ρήτρα σε βάρος του παραχωρησιούχου για τυχόν υπέρβαση της προθεσμίας κατασκευής του έργου.
-μείωση των απαιτήσεων αποζημίωσης του κατασκευαστή από 115.000.000 ευρώ σε 50.000.000 ευρώ,
-μείωση της αποκατάστασης καθυστέρησης από 67.000.000 σε 10.000.000 ευρώ,
-μείωση των απαιτήσεων αποζημίωσης του παραχωρησιούχου από 27.000.000 σε 7.500.000 ευρώ.