«Το 2020, επιτέλους η χώρα θα έχει δάση, παραλίες και Κτηματολόγιο» τόνισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, κατά την ομιλία του στο αναπτυξιακό συνέδριο Νοτίου Αιγαίου, όπου υπογράμμισε πως τα νησιά είναι προνομιακό πεδίο για τις δράσεις του υπουργείου του – μια μεγάλη ευκαιρία για να λυθούν πολλά χρονίζοντα προβλήματα, ενώ δήλωσε επίσης, πως «θα είναι πράσινα», και σε αυτόν τον τομέα η Ελλάδα θα είναι στην πρωτοπορία της Ευρώπης.
Ο κ. Σταθάκης επισήμανε ότι η σημερινή κυβέρνηση πήρε τη γενναία απόφαση να προχωρήσει σε όλα τα μέτωπα ταυτόχρονα. Εφερε ως παράδειγμα την απόφαση να προχωρήσει στην κατάρτιση των δασικών χαρτών, και αφού υπενθύμισε πως κάποιοι έλεγαν ότι «θα πέσει η κυβέρνηση σε ένα χρόνο», παρατήρησε ότι η κυβέρνηση δεν έπεσε, και σε διάστημα ενός χρόνου έχει επικυρωθεί το 1/3 των δασικών χαρτών.
Σε ό,τι αφορά τον τομέα της ενέργειας, είπε ότι ο Εθνικός Ενεργειακός Σχεδιασμός που θα αφορά την επόμενη δεκαετία, θα πάει τρεις φορές στη Βουλή για διαβούλευση, και στο τέλος του χρόνου θα κατατεθεί στην Ευρωπαϊκή Ενωση.
Για τα νησιά, ο στόχος είναι η αντικατάσταση του ενεργοβόρου συστήματος παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος από πετρέλαιο, το οποίο κοστίζει 700 εκατ. ευρώ το χρόνο στα ελληνικά νοικοκυριά – και προς την κατεύθυνση αυτή, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας προωθεί τα εξής προγράμματα:
1. Τις διασυνδέσεις για την ηλεκτροδότηση των νησιών, που ξεκίνησαν ήδη στις Κυκλάδες.
2. Τα «έξυπνα νησιά», που σημαίνει υψηλή διείσδυση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, διασύνδεση ηλεκτροκίνησης, σύγχρονα συστήματα παραγωγής ενέργειας. Σε αυτό το πρόγραμμα θα ενταχθούν και νησιά του Νοτίου Αιγαίου.
3. Η πρωτοβουλία της ΕΕ για «ενεργειακά νησιά», που σημαίνει μετάβαση σε μια οικονομία ελάχιστων ή μηδενικών ρύπων. Στα νησιά αυτά περιλαμβάνεται και η Ρόδος.
Ως προς την εξοικονόμηση ενέργειας, η Ελλάδα βρίσκεται πολύ πίσω, είπε ο υπουργός, και αναφέρθηκε σε τρεις πρωτοβουλίες: Το πρόγραμμα «Εξοικονομώ κατ’ Οίκον 2», την αναβάθμιση δημοσίων κτιρίων για την οποία έχουν δεσμευτεί 2 δισ. ευρώ, και ένα εκτενές πρόγραμμα παρεμβάσεων στον τομέα των μεταφορών.
Επίσης, ανέφερε ότι η κυβέρνηση προχώρησε στην κατάρτιση ειδικού χωροταξικού για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, στον εκσυγχρονισμό του συστήματος γεωθερμίας με έναν νέο σύγχρονο νόμο και στην εισαγωγή νέου θεσμού, της ενεργειακής κοινότητας, η οποία φέρνει τρίτο παίκτη στην αγορά που είναι οι καταναλωτές.
Υπολογίζεται ότι ετησίως η λειτουργία των μονάδων πετρελαίου στα νησιά κοστίζει τουλάχιστον 500 εκατ. ευρώ.
Το χρονοδιάγραμμα
* Με την ηλέκτριση της Σύρου, της Πάρου και σύντομα της Μυκόνου κλείνει η Α’ Φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων.
* Η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ δρομολογεί με ταχείς ρυθμούς τις διαδικασίες για τη Β’ Φάση που προβλέπει την ενίσχυση της ασφάλειας του εφοδιασμού της Νάξου και την αναβάθμιση των υφιστάμενων καλωδιακών συνδέσεων Ανδρου – Τήνου και Ανδρου – Λιβαδιού (Εύβοια). Το έργο θα ολοκληρωθεί το 2019 και αφορά επίσης τα νησιά: Κουφονήσι, Σχοινούσα, Ηρακλειά, Αμοργό, Κύθνο, Σίφνο, Ιο, Σίκινο και Φολέγανδρο.
* Η Γ’ Φάση (δεύτερο καλώδιο Λαύριο – Σύρος) επισπεύδεται κατά δύο χρόνια, ώστε να περατωθεί το 2020 αντί για το 2022.
* Προγραμματίζεται η διασύνδεση των Νότιων και Δυτικών Κυκλάδων Σέριφος, Μήλος, Φολέγανδρος, Ανάφη Σαντορίνη, και Αστυπάλαια, με ολοκλήρωση το 2023-2024.
* Σε επόμενη φάση εξετάζεται και η διασύνδεση των Δωδεκανήσων, τα οποία έχουν μεγάλα φορτία (Κως, Ρόδος).
* Στη γραμμή αφετηρίας έχει εισέλθει η πρώτη φάση σύνδεσης της Κρήτης με την Πελοπόννησο, για την κατασκευή του υποθαλάσσιου «μικρού καλωδίου». Η ολοκλήρωση του project, αναμένεται το 2020.
* Ο ΑΔΜΗΕ μελετά τη Β’ Φάση της διασύνδεσης της Κρήτης (Κρήτη – Αττική) με στόχο την ολοκλήρωσή της το 2023.