Την πεποίθηση ότι ο ρόλος των υποδομών και των μεταφορών «είναι ιδιαίτερος στο να αμβλυνθούν και τα προβλήματα που υπάρχουν σε πιο σημαντικά ζητήματα» εξέφρασε, από τα Σκόπια, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, με την ευκαιρία της παρουσίας του στα εγκαίνια του νέου -τελευταίου- τμήματος του Πανευρωπαϊκού Διαδρόμου 10. Πρόκειται για το οδικό τμήμα Demir Kapija-Smokvica επί του εδάφους της ΠΓΔΜ, ένα έργο μήκους 28,2 χλμ. και συνολικού προϋπολογισμού περίπου 230 εκατ. ευρώ (218 εκατ. ευρώ το κατασκευαστικό κομμάτι), που κατασκευάστηκε από την ελληνική εταιρεία ΑΚΤΩΡ και αποδόθηκε επισήμως στην κυκλοφορία την Τρίτη.
«Οι δύο χώρες έχουμε να συζητήσουμε πολλά θέματα γύρω από τις αρμοδιότητες του υπουργείου. Να πούμε ότι σε αυτόν το δρόμο εργάστηκαν ελληνικές εταιρείες και για τη μελέτη και για την κατασκευή του. Η φιλία των δύο λαών πρέπει να προχωρήσει. Ο ρόλος των υποδομών και μεταφορών είναι ιδιαίτερος στο να αμβλύνουμε και τα προβλήματα που υπάρχουν σε πιο σημαντικά ζητήματα» επισήμανε ο Ελληνας υπουργός, μιλώντας σε Ελληνες δημοσιογράφους, λίγο μετά την τελετή των εγκαινίων του έργου, παρουσία του πρωθυπουργού της ΠΓΔΜ, Ζόραν Ζάεφ, του υπουργού Μεταφορών της χώρας, Γκόραν Σουγκαρέφσκι, καθώς και κοινοτικών αξιωματούχων.
Πρόκειται για έργο καίριας σημασίας για τις ευρωπαϊκές μεταφορές, γι’ αυτό και έχει προσελκύσει σημαντικά κοινοτικά κονδύλια, μέσω χρηματοδοτικού μίγματος, από τη μία κεφαλαίων του προγράμματος του Μηχανισμού Προενταξιακής Βοήθειας (Instrument for Pre-Accession Assistance – IPA) και από την άλλη δανείων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (ΕΤΑΑ).
Ο κ. Σουγκαρέφσκι από την πλευρά του, αφού εξέφρασε την «πολύ μεγάλη χαρά» του για τα εγκαίνια του έργου, τόνισε ότι πρόκειται για πολύ σημαντικό αυτοκινητόδρομο, όχι μόνο για τη χώρα του, αλλά και για την Ελλάδα και τα άλλα κράτη της περιοχής, πρωτίστως χάρη στο γεγονός ότι αυτές οι χώρες συνδέονται μεταξύ τους και οι πολίτες θα μπορούν να ταξιδεύουν πιο γρήγορα και με μεγαλύτερη ασφάλεια.
Σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρεία ΑΚΤΩΡ, το νέο οδικό τμήμα συντομεύει τη διαδρομή κατά περίπου επτά χιλιόμετρα, σε σχέση με την προηγούμενη εναλλακτική, με αποτέλεσμα ο χρόνος ταξιδιού κατά μήκος της να μειώνεται κατά 22 λεπτά και να υπάρχουν λιγότερα ατυχήματα και πολύ πιο περιορισμένη κατανάλωση καυσίμου (υπολογίζεται ότι επιτυγχάνεται μείωση του αποτυπώματος διοξειδίου του άνθρακα κατά 30%). Το έργο περιλαμβάνει έξι γέφυρες εκ των οποίων οι τέσσερις είναι κοιλαδογέφυρες, καθώς και δίδυμες σήραγγες μήκους άνω των 4,5 χλμ., ενώ ανήκει -όπως προαναφέρθηκε- στο ευρύτερο έργο του Πανευρωπαϊκού Διαδρόμου 10, μήκους 2.300 χλμ., ο οποίος φτάνει από το Σάλτσμπουργκ μέχρι τη Θεσσαλονίκη, διερχόμενος από τη Λουμπλιάνα, το Ζάγκρεμπ, το Βελιγράδι, τη Νις, τα Σκόπια και το Βέλες.
Η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει ως στόχο να παράσχει στα δυτικά Βαλκάνια ένα συνεκτικό οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, χρηματοδοτώντας μεγάλα έργα υποδομών. Ο Διάδρομος 10 εντάσσεται κι αυτός στο συγκεκριμένο πλαίσιο, ενώνοντας τις χώρες Αυστρία, Σλοβενία, Κροατία, Σερβία, ΠΓΔΜ και Ελλάδα. Ενα σημαντικό κομμάτι αυτού του παζλ είναι και το οδικό τμήμα που ενώνει το Demir Kapija με τη Smokvica στο έδαφος της ΠΓΔΜ.