Σε μείωση των τιμολογίων χρήσης των υποδομών μεταφοράς φυσικού αερίου θα προχωρήσει από 1ης Μαΐου 2017 ο ΔΕΣΦΑ, όφελος που αναμένεται να μετακυλισθεί και στα τελικά τιμολόγια για επιχειρήσεις και οικιακούς καταναλωτές.
Οπως ανέφερε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Σωτήρης Νίκας, η μείωση είναι αποτέλεσμα της υπεραπόδοσης του 2017, οπότε τα κέρδη του ΔΕΣΦΑ προβλέπεται να φτάσουν στα 94 εκατ. ευρώ (2,5 φορές πάνω σε σχέση με την επίδοση του 2016). Μέρος των κερδών θα διατεθεί για την απόσβεση του ποσού που έχει λαμβάνειν ο ΔΕΣΦΑ από προηγούμενες χρήσεις, το οποίο έχει υπολογιστεί σε 326 εκατ. ευρώ, το οποίο στο τέλος του χρόνου θα περιοριστεί σε 273 εκατ. ευρώ. Το υπόλοιπο θα χρηματοδοτήσει τη μείωση των τελών χρήσης η οποία στα επιμέρους τιμολόγια θα φτάσει μέχρι 40%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα τέλη μεταφοράς αντιστοιχούν στο 10% περίπου του τιμολογίου της βιομηχανίας και στο 5-7% του τιμολογίου των οικιακών καταναλωτών. Η αύξηση της κερδοφορίας του ΔΕΣΦΑ οφείλεται στην άνοδο της κατανάλωσης φυσικού αερίου τόσο στην ηλεκτροπαραγωγή όσο και στη βιομηχανία και τα νοικοκυριά, εξαιτίας της μείωσης της τιμής του καυσίμου που ακολουθεί τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου. Η κατανάλωση φυσικού αερίου αναμένεται να κλείσει εφέτος στα 4,6 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, μέγεθος που είναι 50% υψηλότερο σε σχέση με το 2015.
Σε ερώτηση για την πώληση του 66% των μετοχών της εταιρείας που είναι σε εξέλιξη ο κ. Νίκας εξέφρασε την πεποίθηση ότι αυτή τη φορά η εξαγορά θα ολοκληρωθεί και παρά το μειωμένο ανταγωνισμό το αποτέλεσμα θα είναι θετικό για την εταιρεία και για τη χώρα. «Τα μεγέθη της εταιρείας οδηγούν σε αντικειμενικά μεγαλύτερο τίμημα σε σχέση με τον προηγούμενο διαγωνισμό, αλλά θα κρατήσω μία επιφύλαξη επειδή ο ανταγωνισμός δεν είναι πολύ μεγάλος. Είναι δύο οι συμμετέχοντες και αυτό μπορεί να οδηγήσει σε χαμηλότερο τίμημα» τόνισε ο κ. Νίκας και πρόσθεσε: «Οι πωλητές έχουν τα όπλα να διαπραγματευτούν το τίμημα, να κάνουν τις αποτιμήσεις τους και να μη δεχθούν να πουλήσουν κάτω από ένα όριο γιατί ενδεχομένως τα έσοδα της εταιρείας θα υπερκαλύψουν ένα χαμηλό τίμημα. Η δική μας επιθυμία είναι να ολοκληρωθεί η διαδικασία, να υπάρξει καλό τίμημα και να έχουμε αυτούς τους διαχειριστές στο μετοχικό μας κεφάλαιο. Το όριο των 400 εκατ. ευρώ (είναι το τίμημα που είχε προσφερθεί στον προηγούμενο διαγωνισμό) έχει τεθεί σαν κατώφλι από τα ΕΛΠΕ και το Δημόσιο. Δεν ξέρω πώς θα κινηθούν οι υποψήφιοι, δεν μπορεί κανείς να ξέρει τι προσφορά θα δώσουν».
Στον καθορισμό του τιμήματος σημαντικό ρόλο θα παίξουν και τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας τα οποία κυμαίνονται στα 200 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι στελέχη των υποψήφιων αγοραστών επισκέφτηκαν επί μία εβδομάδα τις εγκαταστάσεις εταιρείας και εξέτασαν τα οικονομικά, τεχνικά και εμπορικά δεδομένα καθώς και το ρυθμιστικό πλαίσιο. Οι προσφορές επρόκειτο να υποβληθούν πριν τα Χριστούγεννα, ωστόσο έχει ζητηθεί παράταση για τις αρχές του νέου έτους.
Η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ παρουσίασε την πρόοδο των εργασιών για την αναβάθμιση του σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στη νησίδα Ρεβυθούσα. Η αναβάθμιση περιλαμβάνει την προσθήκη τρίτης δεξαμενής ΥΦΑ, χωρητικότητας 95 χιλιάδων κυβικών μέτρων (οι δύο υφιστάμενες έχουν χωρητικότητα 130 χιλιάδες κυβικά), την αύξηση της δυνατότητας αεριοποίησης σε 1400 κυβικά την ώρα (από 1000) και τη βελτίωση των λιμενικών εγκαταστάσεων προκειμένου να καταστεί δυνατή η υποδοχή πλοίων χωρητικότητας έως 260 χιλιάδων κυβικών, από 155.000 που είναι τώρα.
Η ολοκλήρωση των έργων αναμένεται το Σεπτέμβριο του 2018 και η εμπορική λειτουργία το Δεκέμβριο του ίδιου έτους. Η αναβάθμιση της Ρεβυθούσας θα συμβάλει αποφασιστικά στην ασφάλεια εφοδιασμού της εγχώριας αγοράς, ενώ θα αποτελέσει επιπλέον πύλη εισόδου για τη διοχέτευση φυσικού αερίου στα Βαλκάνια και την ευρύτερη περιοχή μέσω Ελλάδας. Σύμφωνα με τις μελέτες του ΔΕΣΦΑ, μετά την αναβάθμιση η ετήσια δυναμικότητα του σταθμού θα αυξηθεί στα 7 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα το χρόνο από τα οποία τα 2 δισ. ευρώ προορίζονται για την ελληνική αγορά και τα 5 για εξαγωγές, μέγεθος που αντιστοιχεί στο ένα τρίτο περίπου των αναγκών των χωρών της περιοχής.
Παράλληλα, στη Ρεβυθούσα αναπτύσσεται μικρής κλίμακας σταθμός ανεφοδιασμού βυτιοφόρων με υγροποιημένο φυσικό αέριο, καθώς και σταθμός φόρτωσης μικρών πλοίων LNG για τον ανεφοδιασμό απομακρυσμένων καταναλωτών, νησιών, πλοίων και βαρέων οχημάτων χερσαίων μεταφορών. Σημειώνεται ότι ο ΔΕΣΦΑ διαπραγματεύεται με τον αγωγό TAP για την παροχή υπηρεσιών λειτουργίας και συντήρησης τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Αλβανία, ενώ αναμένει απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας προκειμένου να προχωρήσει σε διασύνδεση με τα Σκόπια.
Κ. Βουτσαδάκης