Πλουραλιστικό, με κοινωνικές ευαισθησίες και με έμφαση στην «διαφορετικότητα» το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών 2019 ετοιμάζεται για το καλοκαιρινό του ταξίδι στο Ηρώδειο, την Πειραιώς 260, και σε άλλους χώρους της Αθήνας και του Πειραιά από τα τέλη Μαΐου έως τα μέσα Αυγούστου. Ελληνικές παραγωγές, ξένα ονόματα, συμπράξεις και μετακλήσεις, εξασφάλισε ο καλλιτεχνικός του διευθυντής, Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, ο οποίος παρουσίασε, την περασμένη Τρίτη, στο Ωδείο Αθηνών, το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών και υπενθύμισε επιπλέον ότι στην Επίδαυρο συμμετέχει για πρώτη φορά ο Μπομπ Γουίλσον με «Οιδίποδα».
Ερωτηθείς ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος αν γνωρίζει για ανανέωση της θητείας του που λήγει στο τέλος Απριλίου κι επειδή η υπουργός Πολιτισμού, Μυρσίνη Ζορμπά, έχει αναγγείλει την προκήρυξη διαγωνισμού για την θέση, απάντησε ότι «είναι θέμα της υπουργού – η υπουργός μπορεί να μην θέλει να ανανεωθεί η θητεία μου, είναι δικαίωμά της». «Ελπίζω στην όποια απόφασή της να ληφθεί υπόψη της το έργο αυτών των χρόνων και ειδικά του τρέχοντος επί της θητείας της» επισήμανε ο Β. Θεοδωρόπουλος, προσθέτοντας ότι στην περίπτωση που επιθυμεί να ανανεωθεί η θητεία του «θα πρέπει προηγουμένως η υπουργός να λύσει κάποια σοβαρά προβλήματα», στο μεγάλο θεσμό, για τα οποία την ενημέρωσε με επιστολή πριν από 10 μέρες.
Τέλος, εκφράζοντας ευχαριστίες στους συνεργάτες του στη διάρκεια της θητείας του ανέφερε: «Επειδή από αύριο εγώ και όλη ομάδα και το προσωπικό του φεστιβάλ πρέπει να δουλεύουμε πολύ σκληρά, μέχρι να ξεκινήσουν οι πρεμιέρες που θα διαρκέσουν μέχρι τις 12 Αυγούστου, αυτό το πρόγραμμα που έχουμε κάνει θεωρώ αυτονόητο ότι θα πρέπει να το εκτελέσουμε εμείς και θα το ζητήσω. Είναι το αυτονόητο ότι αυτό το δίμηνο πρέπει να παραταθεί η θητεία μας. Αν φύγω φεύγει και όλη η ομάδα, βάσει νόμου, άρα θα πέσει μια μεγάλη διάλυση. Θα είναι ζημιά για το φεστιβάλ και διεθνώς δεν πρέπει να εκτεθούμε».
Ξένες ορχήστρες, όπως η Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λουξεμβούργου με την διάσημη σολίστα Γιούτζα Γουάνγκ, η Συμφωνική Ορχήστρα της Βιέννης με μαέστρο και σολίστα τον Λεωνίδα Καβάκο, οι θρυλικοί της ροκ Τζέθρο Ταλ είναι από τα πολυαναμενόμενα γεγονότα εφέτος το καλοκαίρι στο Ηρώδειο. Οι παραστάσεις ξεκινούν στις 5 Ιουνίου παραδοσιακά με την Εθνική Λυρική Σκηνή σε δύο καινούργιες παραγωγές: «Νόρμα», σε μουσική διεύθυνση Γιώργου Μπαλατσινού και σκηνοθεσία Κάρλους Παντρίσα των Φούρα ντελς Μπάους, και «Τραβιάτα» σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού και σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου.
Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών 2019 που σχεδίασε και παρουσίασε ο καλλιτεχνικός διευθυντής, Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, διαθέτει μεγάλους σολίστ – o κορυφαίος τσελίστας Γιο-Γιο Μα θα ερμηνεύσει στο Ηρώδειο έξι σουίτες για τσέλο του Μπαχ χωρίς συνοδεία, και λίγες μέρες μετά, η θρυλική του σύγχρονου χορού Αν Τερέζα Ντε Κεερσμάκερ με την ομάδα της Rosas, θα δώσει την δική της εκδοχή πάνω στο ίδιο έργο. Διάσημες ξένες ορχήστρες συνυπάρχουν με ελληνικές – η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει αφιέρωμα στη μουσική ταινιών του Στήβεν Σπίλμπεργκ, η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ το λαϊκό μπαλέτο «Θάλασσα» του Νίκου Σκαλκώτα. Η Ελένη Καραϊνδρου και η Λωρίνα Μακκέννιτ, είναι από τα ονόματα που θα εμφανιστούν στο Ηρώδειο.
«Τρία χρόνια μετά από μια γοητευτική αλλά και περιπετειώδη διαδρομή και παρά τις αντίξοες συνθήκες του ελληνικού δημοσίου και τις αγκυλώσεις της γραφειοκρατίας – που δυστυχώς ταλαιπωρεί και το Φεστιβάλ – χάρη στην επιμονή, την πίστη και τη σκληρή δουλειά, τη δική μου και της ομάδας των συνεργατών που ήταν από την αρχή δίπλα μου, μπορώ να καταθέσω με ικανοποίηση ότι πράγματι, οι βασικοί στόχοι μας έχουν αρχίσει να γίνονται πραγματικότητα με ορατά αποτελέσματα» είπε ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος του οποίου η θητεία λήγει στο τέλος Απριλίου.
Ανάμεσα στις διεθνείς παραγωγές στην Πειραιώς 260, δύο μεγάλα ονόματα και αγαπημένοι του αθηναϊκού κοινού παρουσιάζουν εφέτος τις τελευταίες δημιουργίες τους. Ο Ρομπέρ Λεπάζ, μαζί με τον θρυλικό θίασο του Θεάτρου του Ηλιου, θα παρουσιάσουν το Kanata – Επεισόδιο 1ο – Η Διαμάχη, μια πολυσυζητημένη παράσταση με θέμα τους αυτόχθονες του Καναδά και τη σχέση σύγχρονης τέχνης και κοινωνίας. Ο Ρομέο Καστελλούτσι αναμένεται με την υπνωτιστική, ονειρική «Νέα ζωή» του. Στην Πειραιώς επίσης, εμφανίζονται ισχυρές γυναίκες καλλιτέχνες, μεταξύ αυτών και τρεις δημιουργοί που έχουν καθιερωθεί με το ιδιοσυγκρασιακό ύφος τους. Η Ανχέλικα Λίντελ που επανέρχεται στο φεστιβάλ με ένα από τα τελευταία της έργα, το Γένεσις 6, 6-7, εμπνευσμένο από την Παλαιά Διαθήκη. Η εξίσου εκρηκτική Νόρα Τσιπομίρ από τη Νέα Υόρκη, στην περφόρμανς #PUNK, με αφετηρία τα παιδικά και εφηβικά χρόνια της στην Ζιμπάμπουε. Η νοτιοαφρικανή Κάντις Μπράιτς με την βίντεο εγκατάσταση Λαβ Στόρι και πρωταγωνιστές τους Αλεκ Μπάλντουιν και Τζούλιαν Μουρ, σε ιστορίες βασισμένες σε μαρτυρίες προσφύγων. Μεταξύ αυτών και τη συγκλονιστική μαρτυρία της Σάρας Μαρντίνι από τη Συρία που ξεβράστηκε στη Λέσβο, ανέπτυξε ακτιβιστική δράση στην περιοχή και πέρυσι κατηγορήθηκε από τις ελληνικές αρχές για παράνομη διακίνηση ανθρώπων.
Πολυσυλλεκτικό και με κοινωνικές ευαισθησίες το πρόγραμμα του Φεστιβάλ, εμβαθύνει στο ζήτημα της διαφορετικότητας να αναπτύσσεται σχεδόν σε όλες του τις πτυχές, όχι αποκλειστικά σε ζητήματα φύλου, αλλά και σε κάθε είδους μειοψηφικές ή περιθωριακές κουλτούρες.
«Από τη «Γιαννούλα την κουλουρού» του Γιώργου Παπαγεωργίου και τις «Ξένες πόρτες», ένα ανέκδοτο κείμενο που ο πρόσφατα χαμένος Μάνος Ελευθερίου είχε εμπιστευτεί στη Νένα Μεντή και σκηνοθετεί ο Μάνος Καρατζογιάννης, ως το «Χίμμελβεγκ» του σύγχρονου Ισπανού συγγραφέα Χουάν Μαγιόργκα που σκηνοθετεί η Ελενα Καρακούλη ή τα «Ερωτευμένα άλογα» της Ελένης Ευθυμίου, τα έργα που θα δούμε στο σύγχρονο ελληνικό πρόγραμμα στην Πειραιώς 260 θέτουν στο μικροσκόπιο περιπτώσεις ατόμων ή ολόκληρων ομάδων στις παρυφές του κοινωνικού συνόλου, και στοχάζονται πάνω στην αντιμετώπιση που τους επιφυλάσσει η κοινωνία. Είτε πρόκειται για τη σκληρότητα και την κοινωνική αδικία της επαρχίας απέναντι στον κάθε είδους διαφορετικό, όπως στη «Γιαννούλα»’, ή στο «Ξένες πόρτες», είτε πρόκειται για μια ολόκληρη φυλή που εξοντώνεται, όπως οι Εβραίοι στο στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Πράγα, όπου τοποθετεί το έργο του ο Μαγιόργκα, ή για μια κατηγορία συνανθρώπων μας σήμερα που διεκδικούν το μη αυτονόητο (στα μάτια των πολλών δικαίωμά τους στον έρωτα, δηλαδή στη ζωή, ζητούμενο είναι να στοχαστούμε πάνω στο διαφορετικό και στις συνέπειες της άρνησής του» είπε ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, προσκαλώντας το κοινό στο Φεστιβάλ Αθηνών.
Επίσης, εντάσσει στο πρόγραμμα το Drag Queen Story Time: ένα εκπαιδευτικό εργαστήρι που ξεκίνησε στο Σαν Φρανσίσκο το 2015 και το φέρνει στο φεστιβάλ η Δώρα Ανδρουλιδάκη. Ντραγκ κουήν συστήνονται σε γονείς και παιδιά και αφηγούνται ιστορίες με θέμα τη διαφορετικότητα. Στόχος του προγράμματος, που πραγματοποιείται σε σχολεία, βιβλιοθήκες και φεστιβάλ σε πολλές πόλεις ανά τον κόσμο, είναι η καταπολέμηση των κοινωνικών στερεοτύπων.
Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ
Πολυσυλλεκτικό και με κοινωνικές ευαισθησίες το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών 2019
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ