Αναμένεται αύξηση καθώς καταργήθηκαν οι πλαστικές σακούλες
Η εγχώρια αγορά χαρτιού και χαρτονιού μειώθηκε το διάστημα 2009-2013 με μέσο ετήσιο ρυθμό 5,6%, σύμφωνα με τα αποτελέσματα μελέτης της ICAP. Ωστόσο, από το 2014 σημειώθηκε σταδιακή ανάκαμψη. Το 2016 το συνολικό μέγεθος της εγχώριας αγοράς αυξήθηκε κατά 2,4% περίπου σε σχέση με το 2015. Η εξαγωγική επίδοση του κλάδου εμφανίζεται αυξημένη και εκτιμάται σε 32% περίπου της παραγωγής το 2016.
Η εγχώρια παραγωγή στα τελικά είδη συσκευασίας παρουσιάζει επίσης άνοδο την τριετία 2014-2016. Ειδικότερα το 2016 η παραγωγή αυξήθηκε οριακά (κατά 0,5%) σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Η συνολική εγχώρια φαινομενική κατανάλωση των τελικών ειδών χάρτινης συσκευασίας ακολούθησε πτωτική πορεία από το 2009 μέχρι και το 2014, οπότε η αγορά αρχίζει να ανακάμπτει. Το 2016 το συνολικό μέγεθος της εγχώριας αγοράς εκτιμάται ότι αυξήθηκε κατά 1,25% περίπου σε σχέση με το 2015. Οι εξαγωγές των τελικών ειδών κάλυψαν το 6,4% της εγχώριας παραγωγής.
Η κατηγορία χαρτοκιβώτια από κυματοειδές χαρτί-χαρτόνι καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς τελικών ειδών χάρτινης συσκευασίας, με εκτιμώμενο ποσοστό 59,2% το 2016. Ακολουθεί η κατηγορία των χάρτινων κουτιών από συμπαγές χαρτόνι, με 27%.
Στο πλαίσιο της μελέτης πραγματοποιήθηκε χρηματοοικονομική ανάλυση των επιχειρήσεων παραγωγής τελικών ειδών χάρτινης συσκευασίας βάσει επιλεγμένων αριθμοδεικτών. Ανοδικά κινήθηκε το περιθώριο μικτού κέρδους των εταιρειών του κλάδου την τριετία 2013-2015 (μέσος όρος πενταετίας 20,48), ενώ ανοδική επίσης τάση παρουσίασε το περιθώριο καθαρού κέρδους EBITDA (μέσος όρος πενταετίας 9,96).
Σύμφωνα με την ICAP, η αγορά των τελικών ειδών χάρτινης συσκευασίας για τα επόμενα δύο χρόνια θα σημειώσει μικρή ετήσια αύξηση (της τάξης του 2%) εφόσον υπάρξουν ευνοϊκά σημάδια όσον αφορά την εξέλιξη της εγχώριας οικονομίας γενικότερα. Σε κάθε περίπτωση θα υπάρχουν διαφοροποιήσεις μεταξύ των επιμέρους κατηγοριών χάρτινης συσκευασίας. Επιπλέον θετικές είναι και οι προοπτικές της εξαγωγικής δραστηριότητας του κλάδου, καθώς όλο και περισσότερες επιχειρήσεις επιχειρούν να διευρύνουν την εξωστρέφειά τους.