Την επιδρομή του Βενετού ναυάρχου Μοροζίνι στην τουρκοκρατούμενη Ελλάδα του 1687, και την καταστροφή της στέγης του Παρθενώνα από την έκρηξη της αποθηκευμένης σ’ αυτή πυρίτιδας απ’ τους Τούρκους, τη φρικαλέα επιχείρηση αποκοπής των γλυπτών του Παρθενώνα από τον λόρδο Ελγιν στα 1801, το σύγχρονο Μουσείο της Ακρόπολης, τον φυσικό φωτισμό του, τη “διαυγή” κατασκευή που εντάσσει τον επισκέπτη του μουσείου στο ίδιο το μνημείο, αλλά και τις φωτεινές αντανακλάσεις των γλυπτών ακόμα και τη νύχτα στη γυάλινη οροφή των 3.200 τ.μ., “κατάφερε” να διηγηθεί σε 10 μόλις λεπτά στους ξένους κινηματογραφιστές και δημοσιογράφους που βρίσκονται στο 59ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης ο καθηγητής – πρόεδρος του Μουσείου Ακρόπολης Δημήτρης Παντερμαλής, μετατρέποντας (με τη βοήθεια και μιας μίνι οθόνης προβολής) την ιστορία 26 αιώνων ζωής του μέγιστου μνημείου της Ακρόπολης, του Παρθενώνα και των γλυπτών του σε μια “φωτεινή” μικρού μήκους ταινία…
“Αυτές ήταν οι..μικρές ιστορίες των περιπετειών του Παρθενώνα. Περιμένουμε τη μέρα που τα πρωτότυπα θα επιστρέψουν και θα τα τοποθετήσουμε στη θέση των αντιγράφων” έλεγε κλείνοντας τη μίνι διάλεξη του στην Αποθήκη Γ του λιμανιού αργά σήμερα το απόγευμα ο κ.Παντερμαλής με τη γνωστή (στους παλαιούς του γνώριμους από την εποχή της καθηγεσίας του στο ΑΠΘ και την ανασκαφή του Δίου) ικανότητά του να μετατρέπει την…ιστορία σε “γοητευτική… μυθοπλασία” ή “φίξιον” (Fiction) όπως θα ‘λεγαν οι …σινεφίλ. και την ιστορία του Παρθενώνα και των γλυπτών του σε μια “φωτεινή” μικρού μήκους ταινία…
“Αισιόδοξος – αν σταματήσουμε να διεκδικούμε με τον … ελληνικό τρόπο”- όπως χαρακτηριστικά διευκρίνισε- για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα μιλώντας νωρίτερα στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ.Παντερμαλής, ενώ ερωτηθείς σχετικά δήλωσε πως στο διάστημα των 9 χρόνων και πέντε μηνών λειτουργίας του μουσείου οι επισκέπτες του απ’ όλο τον κόσμο έχουν ξεπεράσει τα 13 εκατομμύρια …
“Το θέμα της επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα είναι πρωτίστως θέμα πολιτισμού κι όχι ποινικό ή δικαστικό. Είναι το θέμα του ρόλου που παίζουν τα γλυπτά στην παγκόσμια τέχνη” δήλωσε χαρακτηριστικά ενώ ερμηνεύοντας την παρουσία ενός…αρχαιολόγου -προέδρου του μεγαλύτερου μουσείου της χώρας σ’ ένα ..φεστιβάλ Κινηματογράφου δήλωσε πως “στόχος μας είναι να ανανεώσουμε -και με τη βοήθεια της ψηφιακής τεχνολογίας – το ενδιαφέρον για τα κλασσικά έργα και να το επικοινωνήσουμε. Το φεστιβάλ κινηματογράφου είναι ένα σημαντικό φόρουμ της τέχνης”.
“Δεν είμαι – δεν υπήρξα «φεστιβαλιστής» ούτε τα χρόνια της ζωής μου στη Θεσσαλονίκη με την «στενή» έννοια του όρου. Μ’ ενδιαφέρει όμως ο τρόπος της σύγχρονης θέασης, το τρέξιμο της εικόνας, οι ψηφιακές αναπαραστάσεις και η γοητεία που ασκεί στον σύγχρονο θεατή η θέαση του συνόλου -των γλυπτών του Παρθενώνα εν προκειμένω- που επιτυγχάνεται με τη χρήση ψηφιακών μέσων. Και με τη σταθμισμένη χρήση των νέων τεχνολογιών (με την προϋπόθεση να διαφυλάσσεται η αυθεντικότητα των πρωτοτύπων) ο επισκέπτης του μουσείου οδηγείται στο πραγματικά γνήσιο σύνολο, το πρωτότυπο, το τρισδιάστατο, το ίδιο το έκθεμα του μουσείου, και το αντικείμενο της ιστορίας” πρόσθεσε.
“Με ρώτησαν αν το σινεμά μπορεί ν’ αλλάξει τον κόσμο. Δεν ξέρω. Σίγουρα όμως οι άνθρωποι του σινεμά, οι άνθρωποι της τέχνης μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο” έλεγε προλογίζοντας τον καθηγητή Δημήτρη Παντερμαλή ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ Ορέστης Ανδρεαδάκης.
Ο καθηγητής και πρόεδρος του Μουσείου Ακρόπολης Δημήτρης Παντερμαλής βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη – καλεσμένος του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου προκειμένου να κάνει μια σύντομη εισαγωγή στους ξένους για την πολιτιστική και καλλιτεχνική αξία των γλυπτών του Παρθενώνα και τη σημασία της επιστροφής τους στο μνημείο.
Β.Χαρισοπούλου