Συνεχίζει την πορεία του μέχρι τη θέση του στις 39 μοίρες ανατολικά, ακριβώς πάνω από τον Ισημερινό, ο δορυφόρος HELLAS SAT 4. Μετά την επιτυχημένη χρήση της τεχνολογικής καινοτομίας των ηλιοσυλλεκτών νέας γενιάς (σ.σ Flexible Solar Array) που προσομοιάζουν με ηλιακά «πανιά», λίγη ώρα μετά την εκτόξευση, ο δορυφόρος έθεσε πλέον σε λειτουργία ένα ακόμη σύστημα με τεχνολογία αιχμής, αυτό της ηλεκτρικής προώθησης.
«Ο συγκεκριμένος δορυφόρος έχει πάρα πολλές καινοτομίες, μια από τις οποίες είναι αυτή η χημική, «τεχνική» προώθηση. Οι συγκεκριμένοι ειδικοί προωθητήρες λειτουργούν με ιονισμό του ευγενούς αερίου Ξένον (Xe) για μεγάλα χρονικά διαστήματα» εξήγησε μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ-ΜΠΕ, «Πρακτορείο 104,9 FM», ο ανώτερος εκτελεστικός διευθυντής (CEO) της HELLAS SAT, Χριστόδουλος Πρωτοπαπάς. Μέχρι σήμερα δε, έχουν ολοκληρωθεί -όπως έχει ανακοινώσει η τεχνική ομάδα της HELLAS SAT- επτά διαδοχικές παρατεταμένες ηλεκτρικές ωθήσεις του δορυφόρου, κατά τη διάρκεια των οποίων δεν χρησιμοποιείται μια μηχανή υγρού καυσίμου, αλλά «φορτίζονται σωματίδια του ευγενούς αερίου Ξένον και έλκονται από ένα άλλο ηλεκτρόδιο με την αντίθετη φόρτιση οπότε και αυξάνεται τρομακτικά η ταχύτητα τους», όπως εξήγησε ο κ. Πρωτοπαπάς. Μια διαδικασία που τόνισε πως δίνει «τεράστια ώθηση στα εν λόγω σωματίδια Xe», ώστε να μην είναι απαραίτητη η χρήση πιο «συμβατικής» προώθησης στη συνέχεια της πορείας του HELLAS SAT 4 μέχρι την τελική του θέση.
Οι σημαντικοί σταθμοί από τις 7 Φεβρουαρίου
Ο HELLAS SAT 4, μετά τη λήψη τηλεμετρίας από τον πρώτο επίγειο σταθμό εδάφους και την ανάπτυξη των ηλιοσυλλεκτών, που είχε πραγματοποιήθηκε στις 01:38 της 7ης Φεβρουαρίου από το Κέντρο Ελέγχου της Lockheed Martin στο Ντένβερ με τη συμμετοχή και μηχανικών της HELLAS SAT, είχε ήδη από τη συγκεκριμένη ημέρα πετύχει την πρώτη επιτυχημένη καύση της βασικής μηχανής υγρού καυσίμου (Liquid Apogee Engine) κατά το τρίτο πέρασμα του δορυφόρου από το απόγειο. Οι διαδικασίες προχώρησαν με επιτυχία μέχρι και το προαναφερθέν σημαντικότατο σημείο, την έναρξη της λειτουργίας δηλαδή του επαναστατικού «ηλεκτρικού» κινητήρα του, κάτι που μάλιστα έγινε πρώτη φορά στην ιστορία του τύπου του συγκεκριμένου μοντέλου, του «Lockheed Martin LM2100TR».
Νωρίτερα δε είχε λάβει χώρα η επιτυχημένη εκτόξευση του HELLAS SAT 4, εκτόξευση που έγινε σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό στις 5 Φεβρουαρίου και ώρα Ελλάδος 23:01 από το Ευρωπαϊκό Κοσμοδρόμιο στο Κουρού της Γαλλικής Γουιάνας, με τον πύραυλο-φορέα να παραδίδει στις 23:28 το δορυφόρο στη μεταβατική τροχιά μεταφοράς. Ηταν η πτήση VA247, που πραγματοποίησε ο μεγαλύτερος εκτοξευτήρας της Ευρώπης, ο Ariane 5, των 780 τόνων.
Μετά την εκτόξευση και μέσα στις επόμενες ώρες ο HELLAS SAT 4 είχε βρεθεί σε για κεκλιμένη ελλειπτική τροχιά με περίγειο 250 χλμ., απόγειο 35.786 χλμ., κλίση 3 μοιρών, εκκεντρότητα 73% και περίοδο περιστροφής 10 ώρες και 30 δευτερόλεπτα.
Πριν δε από την ενεργοποίηση του ηλεκτρικού συστήματος προώθησης και συγκεκριμένα στις 11:37 το πρωί της 14ης Φεβρουαρίου είχε πραγματοποιήθηκε η τελευταία προώθηση χημικής καύσης, αλλάζοντας το περίγειο της τροχιάς σε 12.940 χλμ., το απόγειο σε 25.700 χλμ., την κλίση σε 1.2 μοίρες, την εκκεντρότητα σε 37% και την περίοδο περιστροφής σε 14 ώρες και 30 λεπτά. Μετά δε την ολοκλήρωση της χημικής προώθησης και στις 16 Φεβρουαρίου 2019 και ώρα 18:00 είχε ξεκινήσει δεύτερη φάση ανύψωσης του δορυφόρου στη γεωστατική τροχιά. Μέχρι σήμερα έχουν ολοκληρωθεί επτά διαδοχικές παρατεταμένες ηλεκτρικές ωθήσεις του δορυφόρου.
«Οι χημικοί (σ.σ. μόνο με κινητήρα χημικό) δορυφόροι χρειάζονταν περίπου δέκα ημέρες για να φτάσουν στη γεωστατική τροχιά, οι ηλεκτρικοί δορυφόροι χρειάζονται για το στάδιο αυτό 100 ημέρες» εξήγησε ο CEO της HELLAS SAT 4 που τόνισε πως οι νέες τεχνολογίες και τεχνικές διαδικασίες που χρησιμοποιούνται πριν από την εμπορική λειτουργία του νέου δορυφόρου είναι τα εργαλεία για να επιτευχθεί ο τελικός στόχος που είναι ο HELLAS SAT 4 να βρεθεί σε γεωστατική τροχιά και να παραμείνει εκεί όχι για 15 αλλά για 23 έτη.
Ο κ. Πρωτοπαππάς εκτίμησε δε, μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΑΠΕ-ΜΠΕ, πως η άφιξη του δορυφόρου στη γεωστατική τροχιακή θέση της Ελλάδος και της Κύπρου μπορεί ενδεχομένως να γίνει και νωρίτερα από το τέλος του Μαΐου, που αποτελεί τον αρχικό στόχο.
Ο ανώτερος εκτελεστικός διευθυντής της HELLAS SAT επιβεβαίωσε τις ανακοινώσεις της εταιρίας και το ότι σήμερα ο δορυφόρος βρίσκεται σε τροχιά με περίγειο 13.770 χλμ., απόγειο 35.470 χλμ., κλίση 1,16 μοίρες, εκκεντρότητα 35% και περίοδο περιστροφής 15 ώρες με τα μεγέθη φυσικά να μεταβάλλονται και βελτιώνονται καθημερινά «με τη συνεχή λειτουργία των ηλεκτρικών προωθητήρων αερίου Ξένου (Xe)».
Σωτήρης Κυριακίδης
Με τη χρήση της τεχνολογίας αιχμής της χημικής προώθησης συνεχίζεται επιτυχώς η τροχιοδρόμηση του δορυφόρου HELLAS SAT 4
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ