Μερικά παραδείγματα από τις δυνατότητες που προσφέρει η τεχνολογία για να εμπλουτίσει ο ταξιδιώτης την εμπειρία του και τον τρόπο που αυτές συνδέονται με την ανάπτυξη του τουρισμού, παρουσιάστηκαν σε ημερίδα που διοργανώθηκε στο ΕΚΕΤΑ από την Αντιπεριφέρεια Τουρισμού και Πολιτισμού της Κεντρικής Μακεδονίας.
Στόχος της ημερίδας, σύμφωνα με τον Αντιπεριφερειάρχη Τουρισμού και Πολιτισμού της ΠΚΜ, Αλέξανδρο Θάνο, ήταν να έρθουν σε επαφή οι επαγγελματίες του τουρισμού (ξενοδόχοι κτλ) με καινοτόμες εφαρμογές και υπηρεσίες που μπορούν να αξιοποιήσουν για να προσδώσουν προστιθέμενη αξία στο τουριστικό τους προϊόν.
Τα εν λόγω προϊόντα αφορούν σε τεχνολογίες βασισμένες στην τεχνητή και επαυξημένη πραγματικότητα, στη βιώσιμη μετακίνηση με ποδήλατα, με χρήση γεωεντοπισμού και στην ανάδειξη έξυπνων οικοσυστημάτων τουρισμού μέσω διασύνδεσης υγείας φροντίδας.
Να «παίρνεις» στα χέρια σου το στεφάνι της Βεργίνας
Η δυνατότητα να περιηγηθεί κανείς σε μουσεία και χώρους χωρίς να βρίσκεται εκεί και να αγγίξει εκθέματα, όπως το στεφάνι στο μουσείο της Βεργίνας, είναι μια από τις υπηρεσίες που προσφέρουν οι τεχνολογίες εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας. Σύμφωνα με τον Θάνο Τσακίρη, συνεργαζόμενο Ερευνητή του ΕΚΕΤΑ/ΙΠΤΗΛ, η τεχνολογία αυτή παρέχει τη δυνατότητα ανάπτυξης εφαρμογών πολιτιστικού περιεχομένου (περιήγηση σε εικονικές αναπαραστάσεις ιστορικών χώρων, έργων τέχνης κλπ), καθώς και τη δυνατότητα δημιουργίας εξολοκλήρου φανταστικών κόσμων, εμπειριών και δημιουργικών εφαρμογών στις οποίες ο θεατής έχει τον πρωταγωνιστικό ρόλο.
Φορώντας μια ειδική μάσκα και με τον κατάλληλο εξοπλισμό ο ενδιαφερόμενος θα μπορεί να ταξιδέψει σε «άλλους» κόσμους, στη φύση και την ιστορία σε μέρη που υπάρχουν, αλλά είναι αδύνατον να μεταβεί και σε μέρη που υπάρχουν μόνο στις αφηγήσεις. Οπως ανέφερε ως παράδειγμα, ο κ. Τσακίρης, η περίπτωση του Αγίου Ορους είναι ενδεικτική, καθώς οι γυναίκες θα μπορούσαν να το επισκεφθούν «εικονικά».
Ορισμένα από τα προϊόντα εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας θα έχουν την ευκαιρία να «δοκιμάσουν» όσοι επισκεφθούν το τουριστικό περίπτερο, που ετοιμάζεται στην περιοχή του Βασιλικού Θεάτρου στην παραλία, αλλά και στο περίπτερο της Αριστοτέλους, όπως ανέφερε ο κ. Τσακίρης.
Η νέα υπηρεσία e-bike hotel
Μετά την υπηρεσία κοινόχρηστων ποδηλάτων, που πλέον αποτελεί κομμάτι της ζωής του πολίτη όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό, η εταιρία BrainBox έρχεται να προτείνει μια νέα υπηρεσία: Το e-bike Hotel. Αυτή η υπηρεσία θα παρέχει στους πελάτες ενός ξενοδοχείου τη δυνατότητα να νοικιάζουν ηλεκτρικά ποδήλατα και να μετακινούνται, σε εύρος 100 χλμ., χωρίς να… κοπιάζουν, καθώς πρόκειται για υποβοηθούμενα ποδήλατα (pedelec) ειδικών προδιαγραφών για κοινή χρήση.
Ο πελάτης του ξενοδοχείου θα έχει πρόσβαση στα ποδήλατα μέσω εφαρμογής στο κινητό του τηλέφωνο (iOS και Android), το οποίο θα μπορεί να το παίρνει από το ξενοδοχείο και να το αφήνει σε κάποιο άλλο σημείο της πόλης χωρίς να έχει την υποχρέωση να επιστρέψει με αυτό.
«Με το σύστημα e-bike Hotel το ξενοδοχείο προσφέρει στους πελάτες του η δυνατότητα χρήσης ηλεκτρικών ποδηλάτων, σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα εναλλακτικής μετακίνησης χωρίς να απαιτείται κάποια επένδυση, η ανάλωση άλλων πόρων του δυναμικού του καταλύματος, ή διατάραξη της συνηθισμένης λειτουργίας», όπως επεσήμανε ο κ. Δημητριάδης, ενώ το ξενοδοχείο, ή το κατάλυμα θα λαμβάνει ποσοστό επί των κερδών.
Εξυπνα οικοσυστήματα τουρισμού «στην υγειά σας»
Πολλοί από τους τουρίστες που επισκέπτονται έναν προορισμό ανησυχούν για την υγεία τους ή τη διατροφή τους. Για παράδειγμα ένα άτομο με διαβήτη θα ήθελε ενδεχομένως να νοιώθει μεγαλύτερη ασφάλεια, γνωρίζοντας ότι το ξενοδοχείο στο οποίο διαμένει μπορεί να του εξασφαλίζει ορισμένες παροχές που θα είχε ανάγκη. Σε αυτές τις υπηρεσίες αναφέρθηκε η Ειρήνη Πατσιούρα, project manager έργων καινοτομίας της εταιρείας VIDAVO. Η εταιρία δραστηριοποιείται στον ανερχόμενο χώρο της τηλεματικής – τηλεϊατρικής στην υγεία και ευεξία, έναν τομέα που ανήκει στον ευρύτερο κλάδο των υπηρεσιών ηλεκτρονικής υγείας (e-health).
Οπως ανέφερε η κ. Πατσιούρα, ο τουρίστας θα μπορεί, μέσω μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας, να συμπληρώσει μια βάση δεδομένων με το ιστορικό και τις ανάγκες του, προκειμένου οι υπηρεσίες και παροχές του ξενοδοχείου να είναι προσαρμοσμένες στις ιδιαιτερότητες του.
Ενα άλλο σημείο στο οποίο αναφέρθηκε η κ. Πατσιούρα αφορά τους τουρίστες τρίτης ηλικίας: «Για εκείνους έχουμε δημιουργήσει μια σειρά υπηρεσιών (που μπορούν να χρησιμοποιηθούν και από άλλες ηλικίες) προκειμένου η διαμονή τους να είναι όσο πιο ασφαλής γίνεται. Ως παράδειγμα ανέφερε μια ειδική συσκευή με GPS την οποία θα μπορεί το ξενοδοχείο να παρέχει σε έναν ηλικιωμένο και εκείνη με τη σειρά της να ενημερώνει – είτε αυτόματα, είτε με το πάτημα ενός κουμπιού – όταν το άτομο βρίσκεται σε κίνδυνο».
Νικόλ Καζαντζίδου