Η documenta 14 θα βρεθεί σε τρία παραρτήματα του Μουσείου Μπενάκη, στο Κτήριο της Οδού Πειραιώς, στο Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης και στην Πινακοθήκη Γκίκα.
Στο Κτήριο της Πειραιώς θα ξεδιπλωθεί ένα σημαντικό «κεφάλαιο» της βασικής έκθεσης με αναφορά των έργων στους πολιτισμούς του κόσμου, την αφηγηματική τους δομή, την έμφαση σε αφανείς, ανεξερεύνητες ιστορίες αλλά και την πολιτική τους διάσταση. Στο αίθριο του Μουσείου, το έργο του Hiwa K One Room Apartment, η ανακατασκευή ενός σπιτιού κοντά στα ναρκοπέδια του Κουρδιστάν, παίρνει θέση σε σχέση με τη μετάβαση από τη συλλογικότητα στην εξατομικευμένη κοινωνία σε πολλά μέρη του κόσμου.
Το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης φιλοξενεί την εγκατάσταση της Mounira Al Solh σε διάλογο με τις μοναδικές συλλογές του. Ενα κεντητό σπερβέρι (κουρτίνα κρεβατιού) κρέμεται από το ταβάνι, διακοσμημένο με φυτικά και εικονογραφικά θέματα που συνδέονται με παραδοσιακά διακοσμητικά μοτίβα της βυζαντινής, νεοελληνικής και οθωμανικής εποχής. Εσωτερικά είναι τοποθετημένα κεντητά κείμενα, αφηγήσεις προσφύγων που γνώρισε η εικαστικός στην Αθήνα και στο Κάσσελ τον τελευταίο χρόνο.
Η Πινακοθήκη Γκίκα, το εργαστήριο του καλλιτέχνη Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα και η μόνιμη έκθεση γύρω από τον ελληνικό μοντερνισμό, όπως αυτός διαμορφώθηκε την περίοδο του Μεσοπολέμου ως τις παραμονές της Δικτατορίας, εντάσσεται εξ’ ολοκλήρου στο επιμελητικό εγχείρημα της documenta 14. Η προσθήκη έξι έργων από τη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης των Τιράνων ανάμεσα στα ελληνικά εκθέματα προτείνει έναν εναλλακτικό μοντερνισμό σε διάλογο με τα έργα και τα αρχεία ελλήνων καλλιτεχνών, λογοτεχνών, φωτογράφων, αρχιτεκτόνων. Στο ισόγειο θα παρουσιαστεί ένα εν εξέλιξει έργο του Ζάφου Ξαγοράρη που σχετίζεται με την ανακαίνιση του παρεκκλησιού που χτίστηκε το 1930 για το πρώτο σχολείο της Αθήνας σε ανοιχτό χώρο, και έχει άμεση σχέση με το έργο δύο επιφανών προσωπικοτήτων που εμπεριέχονται στη συλλογή της Πινακοθήκης Γκίκα: του διάσημου αρχιτέκτονα Νικόλαου Μητσάκη και του ζωγράφου Σπύρου Παπαλουκά. Στον εκθεσιακό χώρο της Πινακοθήκης εκτίθεται μια σειρά από φωτογραφίες του Γκίκα από τη δεκαετία του 1930 – οπτικές σημειώσεις από τα ταξίδια του σε όλη την Ελλάδα, μερικές από τις οποίες τις τράβηξε κατά τη διάρκεια της διάσημης κρουαζιέρας με το πλοίο Πατρις ΙΙ όπου έγινε το διεθνές συνέδριο CIAM 4.
Εκτός από τη φιλοξενία των παραπάνω εκθέσεων στα κτήριά του το Μουσείο Μπενάκη συμμετέχει με το δανεισμό υλικού από τα Αρχεία Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής. Η συνεισφορά του Κέντρου Κλωστοϋφαντουργίας Μέντης στη δημιουργία νημάτων με την φυτική βαφή indigo από τον Αboubakar Fofana για την κατασκευή του ιδιαίτερου σελιδοδείκτη του The Documenta Reader αποτέλεσε, τέλος, μια ευκαιρία ουσιαστικής, πρακτικής συνέργειας γύρω από παραδοσιακές τεχνικές.
* Μουσείο Μπενάκη – Πειραιώς 138
* Μουσείο Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης
* Μουσείο Μπενάκη Πινακοθήκη Γκίκα.
Η documenta 14 στο Μουσείο Μπενάκη
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ