Το πιο αιματοβαμμένο τμήμα της ΠΑΘΕ παίρνει τέλος
Ως ημέρα ιδιαίτερης χαράς για όλους τους Ελληνες χαρακτήρισε τη σημερινή ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης, υπογραμμίζοντας ότι η παράδοση του έργου παράκαμψης των Τεμπών και του Πλαταμώνα, ύστερα από χρόνια, ολοκληρώνει το δυσκολότερο και πιο αιματοβαμμένο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Θεσσαλονίκης – Αθήνας του ΠΑΘΕ.
«Τον Φεβρουάριο του 2015, μέσα στη μεγαλύτερη οικονομική κρίση, κανείς δεν πίστευε ότι η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα θα ολοκλήρωνε τα βαλτωμένα έργα με τις συμβάσεις των υψηλών διοδίων και των υψηλών αποζημιώσεων και τις μηδενικές κοινωνικές προβλέψεις, που μας έβρισκαν και μας βρίσκουν αντίθετους. Κανείς δεν πίστευε ότι θα αντιμετωπίζαμε σε τόσο μικρό χρόνο τις χρόνιες καθυστερήσεις, τις απαλλοτριώσεις, τις αδειοδοτήσεις, ότι θα επιλύαμε τα τεχνικά θέματα, ότι το 1,6 δισ. ευρώ των αποζημιώσεων ως το 2014 θα περιοριζόταν σημαντικά και ότι τελικά θα ολοκληρώνονταν τα έργα» σημείωσε ο κ. Σπίρτζης, ο οποίος έκανε λόγο για ακάματη επίβλεψη και συνεισφορά του πρωθυπουργού στο όλο εγχείρημα, αλλά και για τη συλλογική κυβερνητική δουλειά του υπουργού Επικρατείας, Αλέκου Φλαμπουράρη, του αναπληρωτή υπουργού Οικονομίας, Αλέξη Χαρίτση, καθώς και των υπουργών Πολιτισμού και Περιβάλλοντος.
Ιδιαίτερη μνεία έκανε και στη συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την παρευρισκόμενη Επίτροπο, Κορίνα Κρετσού, όχι μόνο για το τρέχον εγχείρημα, αλλά και «για τη νέα γενιά έργων, από εδώ και πέρα, που θα βοηθήσει στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, την έξοδο από την κρίση και την ανάπτυξη».
Εμπνευσμένη από την ελληνική ιστορία και τα θύματα των Τεμπών η ονοματοδοσία των σηράγγων
Ο κ. Σπίρτζης ανακοίνωσε και την ονοματοδοσία των τριών σηράγγων του έργου, μεταξύ των οποίων η μεγαλύτερη των Βαλκανίων, η οποία αντλεί έμπνευση από την ιστορία της Ελλάδας και τους ανθρώπους που έχασαν τη ζωή τους στο συγκεκριμένο οδικό τμήμα της οδού.
Οπως γνωστοποίησε ο κ. Σπίρτζης, ο ανατολικός κλάδος της σήραγγας Τ1 βαφτίζεται «Αντώνη Αγγελούλη-Βρατσάνου», από τον έφεδρο ανθυπολοχαγό του ΕΛΑΣ και κορυφαίο σαμποτέρ της εθνικής αντίστασης, ενώ ο δυτικός λαμβάνει το όνομα «Μαθητών Μακρυχωρίου Ημαθίας», στη μνήμη των 21 μαθητών που έχασαν τη ζωή τους στην κοιλάδα των Τεμπών στις 13 Απριλίου του 2003. Ο ανατολικός κλάδος της σήραγγας Τ2 ονομάζεται «Μαρίνου Αντύπα», από τον αγωνιστή του Κιλελέρ, που δολοφονήθηκε το 1907 κι ο δυτικός «Ρήγα Φερραίου». Το όνομα του Ιταλού μηχανικού Sergio Sciani, που σκοτώθηκε σε κατολίσθηση στα Τέμπη το 2009, λαμβάνει ο κλάδος προς Θεσσαλονίκη της σήραγγας Τ3, ενώ το ρεύμα προς Αθήνα ονοματοδοτείται «Ολυμπος».
Υπενθυμίζεται ότι η παράκαμψη των Τεμπών και του Πλαταμώνα αφορά το οδικό τμήμα Ευαγγελισμού – Σκοτίνας, το οποίο περιλαμβάνει τη μεγαλύτερη οδική σήραγγα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, μήκους 6 χιλιομέτρων κι εκτιμάται ότι θα μειώσει στις τέσσερις ώρες τη διαδρομή Θεσσαλονίκη – Αθήνα και θα ελαττώσει σημαντικά τα τροχαία ατυχήματα.
Σύμφωνα με στοιχεία του παραχωρησιούχου Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου, η μέση ημερήσια κυκλοφορία και για τις δυο κατευθύνσεις στην περιοχή των Τεμπών υπολογίζεται σε περίπου 10.000 οχήματα και περίπου το 25% της μέσης ημερήσιας κυκλοφορίας (ένα στα τέσσερα οχήματα) αποτελείται από οχήματα των κατηγοριών 3 και 4 (φορτηγά, λεωφορεία, νταλίκες κτλ). Κατά συνέπεια, η δημιουργία της παράκαμψης, μέσω της οποίας αποφεύγονται επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου, αναμένεται να συνεισφέρει σημαντικά στην ασφαλέστερη κίνηση των οχημάτων.
Το νέο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου είναι μήκους 26 χιλιομέτρων και περιλαμβάνει τρεις σήραγγες δύο χωριστών κλάδων, μήκους 11,5 χιλιομέτρων ανά κλάδο και 23 χλμ. συνολικά, τρεις μεγάλες γέφυρες, 700, 500 και 200 μέτρων, δύο ανισόπεδους κόμβους, εκ των οποίων ο ένας στη Ραψάνη και ο άλλος στον Πλαταμώνα και τρεις ανισόπεδους κόμβους στο τμήμα Κατερίνη – Κλειδί.
Με το τμήμα αυτό του ΠΑΘΕ ολοκληρώνεται ο αυτοκινητόδρομος Αθήνας – Θεσσαλονίκης, μήκους περίπου 550 χλμ., ένα έργο που ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του ‘70 και παρέμεινε ανολοκλήρωτο επί δεκαετίες.
Η δε αύξηση που θα προκύψει στα διόδια από την έναρξη της λειτουργίας των νέων σηράγγων των Τεμπών δεν θα υπερβαίνει τα 30 λεπτά του ευρώ. Ο σημερινός σταθμός διοδίων του Πυργετού δεν θα βρίσκεται πλέον «στον δρόμο» των οδηγών, ενώ το τίμημα στον σταθμό της Λεπτοκαρυάς θα αναπροσαρμοστεί.
Τα έργα στην οδική ραχοκοκαλιά της χώρας, τον άξονα Πατρών – Αθηνών – Θεσσαλονίκης – Ευζώνων (ΠΑΘΕ), ώστε να γίνει κλειστός αυτοκινητόδρομος με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά ασφαλείας και ταχύτητας, ξεκίνησαν από τη δεκαετία του 1980, όμως ουσιαστικές παρεμβάσεις άρχισαν να γίνονται από τη δεκαετία του 1990 και μέχρι το 2005.
Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ