«Η documenta 14 δεν ανήκει σε κανέναν συγκεκριμένα. Τη μοιράζονται οι επισκέπτες και οι καλλιτέχνες της, οι αναγνώστες και οι συγγραφείς της, καθώς και όλοι όσοι εργάστηκαν για την υλοποίησή της». Ετσι αρχίζει τον απολογισμό της η documenta 14, η οποία ξεκίνησε την άνοιξη του 2017 στην Αθήνα και ολοκληρώθηκε στο Κάσελ το περασμένο Σαββατοκύριακο.
Οι αριθμοί της μιλούν για περισσότερους από ένα εκατομμύριο επισκέπτες στις δύο πόλεις κατά τη διάρκεια των 163 ημερών. Στο Κάσελ, έδρα της documenta, 891.500 άνθρωποι επισκέφτηκαν τους εκθεσιακούς χώρους, τις εκδηλώσεις και τα έργα σε δημόσιους χώρους. Από αυτούς, το 65% των επισκεπτών ήταν από τη Γερμανία και το υπόλοιπο 35% από 76 χώρες απ’ όλο τον κόσμο.
Στην Αθήνα η documenta 14 δέχθηκε περισσότερες από 339.000 επισκέψεις. Το 25% των επισκεπτών ήρθε από τη Γερμανία και οι υπόλοιποι από 50 και πλέον χώρες απ’ όλο τον κόσμο στους 47 εκθεσιακούς χώρους, γεγονός που, όπως αναφέρουν οι διοργανωτές της, «την κατέστησε έκθεση σύγχρονης τέχνης σε πολλαπλούς χώρους με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα στην ιστορία της Ελλάδας». Μια έκθεση «νομαδική και επιτελεστική, λειτουργώντας σαν μια ετεροτοπία χωρίς πατρίδα μέσα από την αύξηση και τη μετατόπιση πληθυσμών, έδρασε στους χώρους της έκθεσης καθώς και σε χώρους των δύο πόλεων (σε θέατρα, σωματεία, στούντιο, πλατείες κλπ) που πειραματίζονται με νέες μορφές αυτονομίας, πέρα από τη νόρμα».
Παρά τα θετικά στοιχεία, όμως, η documenta 14 ολοκληρώθηκε στο Κάσελ με επικριτικά δημοσιεύματα που ξεκίνησαν από την τοπική εφημερίδα του Κάσελ «HNA» εναντίον του καλλιτεχνικού διευθυντή της, του Πολωνού Ανταμ Σίμτσικ, ότι η επιλογή του να μοιράσει, για πρώτη φορά στην ιστορία του θεσμού την διάσημη έκθεση μεταξύ Κάσελ και μιας άλλης πόλης -της Αθήνας εν προκειμένω-, οδήγησε σε «χρεοκοπία» την διεθνή εικαστική διοργάνωση με έλλειμμα 7 εκατ. ευρώ στον προϋπολογισμό της των 37 εκατ. ευρώ.
Από την πλευρά του, ο κ. Σίμτσικ υπέγραψε επιστολή μαζί με 19 επιμελητές και συντελεστές της documenta 14, στην οποία αναφέρει ότι τα περί χρεοκοπίας δημοσιεύματα εξυπηρετούν «πολιτικές σκοπιμότητες». Επισημαίνει ότι «τα χρηματικά ποσά που εισρέουν στην πόλη κατά τη διοργάνωση της documenta υπερβαίνουν κατά πολύ τα ποσά που ο Δήμος και η Περιφέρεια δαπανούν για την έκθεση». Επίσης ότι «η ιδέα του για τις δύο έδρες, σε Αθήνα και Κάσελ, επικοινωνήθηκε με σαφήνεια σε όλους τους αρμόδιους στα τέλη του 2013» και πως «το Εποπτικό Συμβούλιο της documenta και η διεθνής επιτροπή επιλογής εξέφραζαν διαρκώς τη στήριξή τους στο πρότζεκτ και σε όλα τα βήματα», ενώ ο προϋπολογισμός δεν προσαρμόστηκε στην παράλληλη διεξαγωγή της documenta 14 στην Αθήνα. «Δεδομένων όσων συνέβησαν τις τελευταίες μέρες, πρέπει ωστόσο να συμπεράνουμε ότι αυτή η έγκριση ήταν πολύ πιο περιστασιακή και περιορισμένη απ’ όσο πιστέψαμε» δηλώνει ο Ανταμ Σίμτσικ.
Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ